توییتر با تنظیم مقررات جدید در مقابله با محتوای نفرت‌پراکن، مثل سابق به هشدارهای عمومی بسنده نمی‌کند و محتوا و حساب کاربر را حذف خواهد کرد. اخیرا انتقادها از "بی‌عملی" توییتر در برابر سوء‌استفاده‌های داعش بیشتر شده بود.

توییتر مقررات خود را در باره انتشار پست‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکن بازنگری کرد. بر اساس مقررات جدید، چنین توییت‌هایی نه تنها حذف خواهند شد که ممکن است حتی به بسته‌شدن حساب کاربری نیز منجر شود.

توییتر این خبر را روز سه‌شنبه (۲۹ دسامبر/ ۸ دی) در یک پست وبلاگی اعلام کرد. مگان کریستینا٬ رئیس بخش اعتماد و امنیت توییتر٬ در پست وبلاگی روز سه‌شنبه نوشت: «مثل همیشه از نظرات و اعتقادات مختلف استقبال می‌کنیم و بیان آن را تشویق می‌کنیم٬ اما به اقدام علیه حساب‌هایی که با رد شدن از مرزها سوء‌استفاده کنند ادامه می‌دهیم.»

اعلام این خبر در حالی صورت می‌گیرد که انتقادات علیه توییتر به دلیل آن‌چه بی‌عملی در برابر استفاده گروه تروریستی دولت اسلامی از این شبکه اجتماعی خوانده می‌شود رو به افزایش گذاشته است. با این‌همه در مقررات جدید توییتر هیچ اشاره‌ای به نام گروه دولت اسلامی یا گروه دیگری صورت نگرفته است.

به گزارش رویترز٬ در بررسی‌های موسسه بروکینگز که در ماه مارس ۲۰۱۵ انتشار یافت مشخص شده بود که گروه دولت اسلامی دست کم ۴۶ هزار حساب کاربری در فاصله زمانی سپتامبر و دسامبر سال ۲۰۱۴ در توییتر داشته است. حال توییتر انتظار دارد با تغییر مقررات همراهی بیش‌تر کاربران را در گزارش دادن موارد نقض این مقررات به دست آورد.

جی ام برگر٬ یکی از محققان موسسه بروکینگز٬ درباره مقررات جدید توییتر به رویترز می‌گوید: «تعریف جدید واضح‌تر است و تنها به کمی فکر نیاز دارد برای این‌که کاربر متوجه شود آیا توییتی ناقض مقررات است یا خیر.»

بر اساس مقررات جدید٬ خشونت٬ تهدید و حمله مستقیم علیه افراد بر اساس نژاد٬ قومیت٬ اصلیت٬ گرایش جنسی٬ جنسیت٬ هویت جنسیتی٬ مذهب٬ سن٬ یا بیماری و ناتوانی آن‌ها ممنوع است. توییتر پیش از این در این گونه موارد بیش‌تر به هشداری عمومی بسنده می‌کرد.

توییتر در اقدامی جدید همچنین امکان گزارش‌دهی کاربران درباره توییت‌هایی که در آن‌ها نشانه‌هایی از امکان آسیب به خود نظیر تمایل به خودکشی وجود دارد مهیا کرده است تا توییتر در صورت دریافت چنین گزارشی بتواند با کاربر تماس بگیرد و اطلاعات لازم برای تماس با متخصص‌های روانشناس را برای او فراهم آورد.

رابی آبراهام کوپر٬ رئیس پروژه نفرت و تروریسم دیجیتال در مرکز سیمون ویسنتال٬ نیز می‌گوید: «در صورتی که توییتر مقررات جدید را به اجرا در آورد تروریست‌ها و گروه‌های نفرت‌پراکن از توییتر خواهند رفت.»

به گفته او جلوگیری از افتتاح حساب کاربری جدید توسط کاربرانی که پیش از آن به کرات مقررات را نقض کرده‌اند و حذف حساب‌های کاربری‌ای که هم اینک موجودند و مقررات جدید را نقض می‌کنند می‌تواند قدم موثری باشد.

کنگره آمریکا اوایل ماه دسامبر طرحی را پیشنهاد داد که در صورت تصویب، از فیس‌بوک و توییتر می‌خواهد در صورت مشاهده هر گونه محتوایی مرتبط با فعالیت‌های تروریستی مسئولان را در جریان قرار دهند.

 

  اخبار وب

  توییتر | دسامبر | فیس‌بوک