طرفداران همه می‌دانند پشت این ایده‌های انقلابی که می‌توانند بازار محصولات دیجیتال را متحول کنند، یک نابغه بزرگ ایستاده است. درست به همین دلیل هم هست که بسیاری سعی دارند با شناخت دلایل موفقیت «استیو جابز» و روش‌های او برای ایجاد تحول در دنیای تکنولوژی، او را به عنوان یک الگو در نظر بگیرند. در همین راستا قرار است تا سال آینده میلادی کتابی به نام «iSteve: کتاب جابز» نوشته «والتر ایزاکسون» درباره زندگی و بیوگرافی استیو جابز مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت Apple منتشر شود. او در واقع یکی از بهترین و خلاق‌ترین مدیرعامل‌هایی است که تا حالا در صنعت تکنولوژی فعالیت کرده‌اند. او توانست شرکتی را تاسیس کند که نام جالب آن تا همیشه در تاریخ تجارت آمریکا باقی می‌ماند. با این اوصاف است که وب سایت eweek به تازگی ده دلیل موفقیت جابز برای متحول کردن جهان تکنولوژی را بررسی و اعلام کرده است که در زیر می‌آیند:
1- تاسیس شرکت Apple: یکی از بزرگ‌ترین خدماتی که جابز برای صنعت تکنولوژی انجام داد، راه‌اندازی شرکت Apple بود که بعدها زندگی میلیون‌ها نفر از مردم دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داد. اگر او در آن زمان راه دیگری را انتخاب و دنبال می‌کرد، قطعا صنعت تکنولوژی امروز در چنین جایگاهی قرار نداشت.
2- طراحی محصولات به عنوان یک وجه تمایز: استیو جابز در طول دوره فعالیتش تاکید زیادی بر طراحی محصولات تولیدی این شرکت داشته است. او توانست تشخیص دهد که مردم تمایل بیشتری به خرید محصولاتی با طراحی بهتر و متفاوت‌تر دارند. با بهره‌گیری از طراحی به عنوان یک وجه تمایز، جابز به شرکت‌های تکنولوژی دیگر نشان داد که ظاهر زیبا و ظریف یک محصول می‌تواند توجه کاربران معمولی و حتی تجاری را به خودش جلب کند.
3- سیاست رازداری در امور و کارهای مختلف: تمایل Apple به رازداری در همه امور به این شرکت برای تبدیل شدن به چیزی که امروزه هست، کمک زیادی کرد. استیو جابز به خوبی می‌دانست که اجازه ندادن به افراد برای اطلاع از اتفاقات پشت پرده، آنها را برای هر حرکت از طرف شرکت Apple مشتاق نگه می‌دارد. این استراتژی این روزها از طرف شرکت‌های دیگری مانند Microsoft، Motorola و Samsung بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
4- سود واقعی در صنعت سخت‌افزار: وقتی که Microsoft تبدیل به یک غول تکنولوژی شد، بسیاری فکر می‌کردند که آیا هیچ شرکت دیگری می‌تواند بر آن غلبه کند؟ مردم دنیا در آن زمان می‌گفتند که نرم‌افزار حاکم مطلق بازار تکنولوژی است و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند این حاکمیت را از بین ببرد. استیو جابز اما به مردم جهان ثابت کرد که اشتباه می‌کنند. با طراحی، تولید و عرضه محصولات سخت‌افزاری متفاوت و جنجالی، Apple خیلی زود توانست از Microsoft پیشی بگیرد. حالا فعالان بازار به این موضوع فکر می‌کنند که آیا سخت‌افزار می‌تواند واقعا پر سودترین بازار تکنولوژی باشد؟
5- مرگ CDها: وقتی Apple کار خودش را به عنوان یک شرکت کامپیوتری آغاز کرد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این شرکت بتواند تجارت موسیقی را متحول کند. اما این تحول با معرفی پلیر جنجالی iPod و سرویس iTunes اتفاق افتاد. در واقع استیو جابز فرصت نهفته در محتوای دیجیتالی را به خوبی شناسایی کرده و از آن استفاده کرد.
6- ارائه تعریف جدیدی از موبایل‌های هوشمند: Apple قطعا اولین شرکتی نیست که محصولاتی با نمایشگر لمسی تولید کرده است، اما مسلما استیو جابز اولین شخصی است که با استفاده از موبایل iPhone توانست جذابیت نمایشگرهای لمسی را برای تعداد زیادی از کاربران ملموس کند. این محصول که اولین بار در سال 2007 معرفی شد، رقبای دیگری مانند RIM، Nokia و Microsoft را به چالش کشید. این اتفاق حتی باعث شد Google هم برای ورود به بازار موبایل‌های هوشمند تلاش کند. امروزه اگر یک موبایل هوشمند ظاهر و کارایی iPhone را نداشته باشد، نمی‌تواند در بازار موفق باشد.
7- تبلت‌ها می‌توانند یک محصول تجاری باشند: سال‌ها Microsoft و شرکای تجاری آن تلاش کردند که تبلت‌ها برای کاربری‌های حرفه‌ای مانند پزشکی، به تولید انبوه برسند. با معرفی iPad اما دیدگاه همه درباره تبلت‌ها تغییر کرد. به این ترتیب بود که این محصول در سال 2010 توانست فروش 15 میلیونی را برای Apple به همراه بیاورد.
8- برنامه کاربردی برای هر محصول: وقتی موبایل هوشمند و تبلت شرکت Apple توانست سهم قابل توجهی از بازار جهانی را در اختیار بگیرد، کاربران به فكر برنامه‌های کاربردی ویژه این محصولات افتادند و این همان اتفاقی بود که استیو جابز آن را از قبل پیش‌بینی کرده بود. امروزه میلیاردها برنامه کاربردی ویژه iPhone و iPad دانلود می‌شوند.
9- نگاه به آینده: در طول همه این سال‌ها استیو جابز به دنبال فرصت‌هایی بوده است و توانسته از آنها به موقع استفاده کند. او زمانی از پورت‌های USB در کامپیوترهای مک استفاده می‌کرد که هنوز این پورت چندان شناخته شده و رایج نبود. او همیشه از ایده‌های جدید و نو در محصولاتش استفاده کرده است که بعدها در بازار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در واقع جابز یک استعداد منحصر به فرد برای پیش‌بینی آینده تکنولوژی دارد.
10- سیستم عامل Mac OS X: اگرچه اغلب صحبت‌های پیرامون جابز درباره نوآوری‌های او در صنعت سخت‌افزار است، اما این نکته اهمیت زیادی دارد که او صنعت نرم‌افزار را هم از دست نداده است. او با طراحی سیستم عامل مخصوصی برای محصولات Apple توانست آنها را از محصولات دیگر متمایز کند. این سیستم‌عامل حالا یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌های بازار است که مورد توجه کاربران حرفه‌ای و حتی غیرحرفه‌ای هم قرار می‌گیرد.

  دانلود فایل ضمیمه

  کارستان

  سمیرا ربیعی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران | داستان‌های کوتاه و خواندنی

  استیو | جابز | چگونه | دنیای | تکنولوژی | را | متحول | کرد؟