زارا شرکتی اسپانیایی و فعال در زمینه تولید پوشاک و خرده فروشی متعلقات است. دفتر مرکزی این شرکت در گالیسیا، اسپانیا قرار دارد. زارا فروشگاه زنجیره ای پرچمدار گروه ایندیتکس، بزرگترین خرده فروش پوشاک جهان، محسوب می شود. این گروه مد مالکیت برندهایی مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، استرادیواریوس و برشکا را در اختیار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل پول‌نیوز، ادعا شده است که زارا تنها به مدت زمان دو هفته برای توسعه محصولی جدید و ورود آن به بازار در مقایسه با میانگین شش ماه در این صنعت نیاز دارد و سالانه حدود 10 هزار طراحی جدید را معرفی می کند. زارا ترجیح می دهد به جای تبلیغات، بیشتر بر سرمایه گذاری در افتتاح فروشگاه های جدید متمرکز شود.

"آمانچیو ارتگا" نخستین فروشگاه زارا را به سال 1975 در خیابانی مرکزی در لاکرونا، گالیسیا، اسپانیا افتتاح کرد. نخستین فروشگاه زارا محصولاتی ارزان قیمت مشابه پوشاک مد روز محبوب را عرضه می کرد. فعالیت های فروشگاه زارا با موفقیت همراه بوده و ارتگا افتتاح فروشگاه های بیشتر در اسپانیا را دنبال کرد.     طی دهه 1980، ارتگا تغییر فرآیندهای طراحی، تولید و توزیع را برای واکنش هر چه بهتر به جریان های جدید به شیوه ای سریع تر که "مد فوری" نامید، انجام داد. در اوایل این دهه زارا عبور از مرزهای گالیسیا و حضور در نقاط دیگر اسپانیا را آغاز کرد. تا سال 1986، فروشگاه های لباس زارا در اکثر شهرهای مطرح اسپانیا مانند وایادولید، زاراگوزا، بارسلونا، سویا، والنسیا، مادرید، بیلبائو و مالاگا فعال بودند.     زارا توسعه بین المللی را با افتتاح فروشگاه خود در پورتو، پرتغال آغاز کرد. جوانان پرتغالی با عبور از مرز وارد اسپانیا می شدند تا از فروشگاه های زارا در ویگو و لاکرونا خرید کنند. بر همین اساس، زارا تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه های بین المللی خود را به سال 1980 در پورتو افتتاح کند.   پس از موفقیت چشمگیر در پرتغال، زارا گام بعدی در راستای معرفی خود به عنوان یک برند بین المللی مد را با عبور از اقیانوس اطلس و افتتاح فروشگاه خود در نیویورک در سال 1989 دنبال کرد. پس از آن فروشگاه زارا در پاریس به سال 1990 افتتاح شد و این شرکت دیگر به عنوان نماد معرف مد اسپانیایی شناخته می شد. این توسعه بین المللی در دهه 1990 با سرعت چشمگیری ادامه یافت. فروشگاه های زارا در مکزیک به سال 1992، یونان بلژیک و سوئد به سال 1994 افتتاح شده و در حال حاضر این شرکت در بیش از 73 کشور حضور فعال دارد.   ارتگا رشد فعالیت های خود را با معرفی برندهای جدید مانند پول اند بر، برشکا و اُیشو دنبال کرد. همچنین وی گروه هایی مانند ماسیمو دوتی و استرادیواریوس را خریداری کرد. امروزه، گروه ایندیتکس بزرگترین گروه مد جهان محسوب می شود. زارا، خرده فروشی یکپارچه محسوب می شود. بر خلاف خرده فروشان پوشاک مشابه، زارا اکثر بخش های زنجیره تامین، طراحی، تولید و توزیع محصولاتش را کنترل می کند. زارا در سال 1980 کارخانه خود را در لاکرونا (شهری که به واسطه صنعت نساجی خود معروف است) تاسیس کرد و در سال 1990 به روز رسانی تاسیسات تولید و توزیع را انجام داد.  

در سپتامبر 2010، گروه ایندیتکس نخستین بوتیک آنلاین برای برند پر فروش خود یعنی زارا را راه اندازی کرد. این وب سایت فعالیت خود را در اسپانیا، انگلیس، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه - شش کشوری که در میان مهمترین بازارهای این شرکت قرار دارند - آغاز کرد. در نوامبر همان سال ارائه خدمات آنلاین به پنج کشور دیگر شامل استرالیا، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ آغاز شد. در سال 2011، آمریکا و کره جنوبی نیز به این کشورها افزوده شدند.

در آوریل 2011، زارا با افتتاح فروشگاهی سه طبقه به مساحت یک هزار و 400 متر مربع در مجموعه وست فیلد سیدنی و افتتاح دومین فروشگاه سه طبقه در ژوئن همان سال در مرکز خرید بورک استریت ملبورن وارد بازار استرالیا شد. پس از آن فروشگاه زارا در مرکز خرید برن ساید ویلیج در آدلاید به مساحت 2 هزار و 300 متر مربع، بزرگترین فروشگاه زارا در استرالیا نام گرفت.

در سال 2011، زارا فعالیت های خود در آفریقای جنوبی را با افتتاح فروشگاه خود در مرکز خرید ساندتون سیتی ژوهاسنبورگ آغاز کرد. دومین و سومین فروشگاه زارا نیز در سال 2012 به ترتیب در شهرهای دوربان و کیپ تاون افتتاح شدند. حضور موفق آمانچیو ارتگا در صنعت پوشاک وی را در جمع میلیاردرهای جهان قرار داده است.