بسته‌بندی مزایایی چون پیشبرد فروش‌، حفاظت و بهبود محصول است. این مقوله هم برای فروشندگان و هم مشتریان حائز اهمیت است زیرا می‌تواند انبار کردن یا استفاده از یک کالا را ساده‌تر کند، از فاسد شدن یا آسیب دیدن کالا جلوگیری کند و در نهایت یک بسته‌بندی مناسب می‌تواند پیدا کردن محصول را ساده‌تر کرده، برند محصول را در نقطه فروش و حتی زمان استفاده، تبلیغ کند.

بسته‌بندی و بهبود محصول
در یک استراتژی بازاریابی جدید، یک بسته‌بندی جدید می‌تواند تمایز لازم را ایجاد کرده و بهتر نیازهای مشتری را برطرف کند. برخی اوقات یک بسته‌بندی جدید می‌تواند استفاده از محصول را ساده‌تر کند یا خطرات مرتبط با آن را کمتر کند. برای مثال ممکن است بسته‌بندی محصول به نحوی باشد که کودکان و افراد سالخورده بتوانند به راحتی آن را باز کنند یا بسته‌بندی داروها اغلب به گونه‌ایست که نتوان در محتوای آن‌ها تغییری داد.

ارسال پیام با بسته‌بندی
بسته‌بندی می‌تواند محصول را با استراتژی بازاریابی مرتبط سازد. به عنوان نمونه روی بسته‌بندی‌ها شخصیتی که مظهر آن محصول است کشیده می‌شود مانند خرگوش باطری‌های انرجایزر که روی بسته‌هاست و به مشتریان یادآوری می‌کند که این باطری با دوام است. به علاوه یک بسته‌بندی خوب گاهی تأثیر بیشتری در افزایش فروش دارد تا تبلیغات. مشتریان در زمان خرید بسته‌بندی را در فروشگاه‌ها می‌بینند و با مقایسه محصولات مختلف تصمیم به خرید گرفته و میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب می‌زنند. اگر بسته‌بندی نظر مشتری را جلب کند و اطلاعات لازم را برای وی فراهم آورد می‌تواند در ترغیب وی به خرید مؤثر باشد.

بسته‌بندی و کاهش هزینه‌های توزیع‌
بسته‌بندی‌هایی که بهتر بتوانند از محصول محافظت کنند برای تولیدکنندگان و خرده‌فروشان بسیار کارآمدتر هستند. زیرا که آنان اغلب باید بابت کالاهایی که در طول حمل آسیب می‌بیند خسارت پرداخت کنند. خرده‌فروشان نیز به دنبال بسته‌بندی‌هایی هستند که بتوانند محصول را حفظ کنند زیرا که هزینه‌های انبارداری و صدمات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. به کمک بسته‌بندی مناسب می‌توان احتمال شکستن، فاسد شدن و دزدیده شدن کالا را کاهش داد. همچنین فضای اشغالی کالا هنگام حمل و وزن آن را می‌توان کنترل کرد و کالا را بهتر به نمایش گذاشت.

کدهای جهانی روی بسته‌بندی‌ها
به دلیل افزایش فروش محصولات، نمایندگان دولتی و صنایع کدهای جهانی محصول (UPC) را طراحی نموده‌اند که به کمک این کدها می‌توان هر محصول را شناسایی کرد. این کدها به وسیله اسکنرهای الکترونیکی خوانده می‌شوند و سپس این کدها به کمک کامپیوتر با محصول و قیمت تطبیق داده می‌شوند. به این وسیله سرعت فرایند کنترل افزایش یافته و هزینه‌های مورد نیاز برای قیمت‌گذاری هر کالا کاهش داده شده است. میزان خطاهای صندوق‌‌داران نیز کاهش یافته و کنترل موجودی و میزان فروش آسان‌تر گردیده است.

بسته‌بندی مسئولانه نسبت به جامعه، یعنی چه؟
مشتریان از پیشرفت‌هایی که در بسته‌بندی به‌وجود آمده است بسیار بهره می‌برند. اگرچه که در امر بسته‌بندی مدیران باید در قبال جامعه مسئولانه برخورد کنند. از جمله نگرانی‌ها در این حوزه آلودگی، گرم شدن جو، و امکان بازیافت می‌باشد.

خریدارن در ایالت متحده امریکا بیشترین میزان تولید زباله به ازای هر نفر در جهان را دارند و بیشتر این زباله درواقع بسته‌بندی‌های محصولات است. این زباله‌ها چهره خیابان‌ها، زمین‌ها و محیط زیست را آلوده کرده‌است. سالیان سال گمان می‌شد بهترین بسته‌بندی پلاستیک است زیرا بهداشتی، سبک و بادوام است و نتیجه آن شد که پلاستیک‌های دور ریخته شده همه جا هستند و برای همیشه هم همانجا باقی خواهند ماند. حتی بسته‌بندی‌های رنگی هم دردسرساز شدند. جوهر داخل آنها اغلب سمی بوده و به داخل خاک و آب نفوذ کرده‌اند.

شرکت‌ها باید سعی کنند به خواسته مشتری در بسته‌بندی توجه کنند اما نباید در این مورد کوته‌فکر باشند. هم مشتریان و هم شرکت‌ها در بسیاری مواقع طوری رفتار می‌کنند گویا کاری از دست آنها به عنوان یک فرد در جامعه برای حفظ محیط زیست برنمی‌آید، اما خوشبختانه این نگرش تغییر یافته است. شرکت‌ها گام‌هایی را برای حفظ محیط زیست برداشته‌اند. به عنوان مثال کالاهای خود را از مواد قابل بازیافت می‌سازند یا از تکنولوژی استفاده می‌کنند مثلاً به جای ارائه سی‌دی مشتریان را تشویق به دانلود موسیقی خود می‌کنند تا زباله کمتری تولید شود.

  کانون ایران نوین

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  بسته‌بندی | و | اهمیت | آن | در | بازاریابی |