قبل از اینکه سعی کنیم اخلاق کاری ژاپنی‌ها را برایتان خلاصه کنیم، باید این را بگوییم که هدف این مقاله ارائه جزئیات دقیق از اخلاق کاری ژاپنی‌ها نیست، بلکه این دیدی بسیار کلی به دنیای نیروی کار در ژاپن است. شایان ذکر است که در اینجا به بررسی نقاط قوت و ضعف آنها می‌پزدازیم که یعنی دیدگاه‌هایی که در اینجا مطرح می‌شود بعنوان نقاط قوت، نقاط ضعف یا هر دوی آنها ارزیابی می‌شوند.

وقتی به کارمندانی پرتلاش فکر می‌کنید که بیشتر از 40 ساعت در هفته کار می‌کنند، ژاپنی‌ها به ذهنتان می‌رسند. مشخص شده است که ژاپنی‌ها طولانی‌تر از هر کشور دیگری در روز کار می‌کنند و این مدت از 4.51 تا 8.53 ساعت بیشتر در هفته نسبت به سایر کشورهاست. برای درک اینکه چرا ژاپنی‌ها افرادی سخت‌کوش و کاری هستند باید اول با فرهنگ آنها آشنا شویم. هدف از کار کردن برای ژاپنی‌ها فقط پول درآوردن نست، بلکه بیشتر به دلایل اجتماعی کار می‌کنند. ژاپنی‌ها اعتقاد دارند که کار وظیفه‌ای است که باید بی هیچ تردیدی آن را انجام دهند. این نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها افرادی بسیار متمرکز و متعهد در کارشان هستند و از کاری که می‌کنند لذت می‌برند. اما باید درک کنید که بااینکه این برای ژاپنی‌ها نقطه قوت به شمار می‌رود، اما کار کردن برای ساعات طولانی می‌تواند بعضی‌اوقات یک نقطه ضعف هم به شمار رود. ازآنجاکه ژاپنی‌ها مدت زمان زیادی را در هفته صرف کار کردن می‌کنند، یک اصطلاح دارند به معنی کاروشی (KAROSHI) که مرگ از کار زیاد معنی می‌دهد. براساس آمار انجام گرفته، حدوداً 10،000 نفر در سال در ژاپن از کار زیاد جان خود را از دست می‌دهند.

در چند سال گذشته یک افسردگی اقتصادی نیز در ژاپن ریشه دوانده است که عنصر تازه‌ای را به ترس ژاپنی‌ها اضافه کرده است. بخاطر این افسردگی اقتصادی ژاپنی‌ها احساس می‌کنند بخاطر ترس از دست دادن کارشان، باید سخت‌تر و برای ساعات طولانی‌تری کار کنند. این عنصر استرس زیادی به کارمندان ژاپنی‌ وارد می‌کند که باعث شده است تعداد زیادی از آنها به مشکلات و اختلالات روانی و ذهنی دچار شوند. علاوه‌‌براین، ازآنجاکه شرکت‌های ژاپنی‌ برای ارائه کار بهتر تحت فشار هستند، با پاسخ ندادن به استرس بسیار بالای کارمندان خود و خواستن از آنها برای کار طولانی‌تر به این مشکل اضافه می‌کنند. ازآنجا که فرهنگ ژاپن اهمیت ویژه‌ای به کار می‌دهد، کارمندان ژاپنی برای نفع شرکت خود ساعات طولانی‌تری کار می‌کنند.

خلاصه
بطور خلاصه، ژاپنی‌ها افرادی سخت‌کوش و کاری، متعهد و وفادار هستند که تاحدی به کار خود اهمیت می‌دهند که برای پیشرفت آن و کمک به جامعه، خود را به زحمت زیادی می‌اندازند. بااینحال ازآنجاکه ژاپنی‌ها چنین تاکید سنگینی بر کار خود دارند، در برخی موارد، مخصوصاً در زمان‌های بحران‌ها و افسردگی های اجتماعی، این مسئله موجب حجم بالایی از استرس و اضطراب برای آنها می‌شود. بااین‌وجود، ژاپنی‌ها همچنان در اوقات سخت نیز زحمت می‌کشند و به دنبال بهترین و بالاترین کارایی هستند، که خصوصیتی بسیار عالی برای کارمندان است.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | دانستنی‌های مهم بازرگانی | مهارت‌های بازاریابی و فروش

  اخلاق | کاری | ژاپنی‌ | ها: | نقاط | قوت | و | ضعف