خلاصه: صاحب یک خانه در جایی زندگی می کند که باوجود همسایه های پولدارش گذران زندگی در آن محله برایش سخت است. عامل بخش اعظم تصمیم گیری درست در امور مالی، آگاهی است و اینکه بدانید زندگی مسابقه و رقابت نیست. شما می توانید با داشتن مقدار کافی پول برای خریدن چیزهایی که می خواهید، زندگی کاملاً باشکوه داشته باشید.

پرسش: من در محله ای زندگی می کنم که هزینه هایش بسیار بالاست. همسایه ها خانه هایشان را مدام بازسازی می کنند و ماشین های شیک و آخرین مدل سوار می شوند. آنها به مسافرت های بسیار پرهزینه می روند و بچه هایشان با گران ترین اسباب بازی ها بازی می کنند.

قسمتی از من دوست دارد که با این همسایه ها دمخور شود و در خرج کردن از آنها پیروی کند اما واقعیت این است که از پس این هزینه ها برنمی آییم. قسمت دیگر من واقعاً نگران است که مبادا بچه هایم با نشست و برخاست کردن با این آدمها درگیر این مسائل شوند. آیا توصیه ای برای من دارید؟

پاسخ: بخش عمده ای از تصمیمات هوشیارانه در  مسائل مالی این است که آگاه باشید و بدانید که زندگی مسابقه و رقابت نیست. زندگی چیزی است برای لذت بردن از آن.

برای لذت بردن از زندگی لازم نیست یک ماشین مدل بالا را سوار شوید یا در و دیوار خانه تان پر زرق و برق باشد. اگر بخواهید با چیزهایی که مالک آن هستید درمورد زندگیتان قضاوت کنید، مطمئناً هیچوقت خوشبخت نخواهید بود.

شما می توانید خیلی ساده با داشتن پول کافی برای خرید چیزهایی که لازم دارید خیلی خوب و غنی زندگی کنید. وقتی به چیزی نیاز ندارید اصلاً چه لزومی دارد آنرا بخرید؟

دامی که عده زیادی در آن گرفتار می شوند تمایل به تحت تاثیر قراردادن دیگران با متعلقاتشان است. این کار فقط آنها را گرفتار بدهی ها و وام های بسیار می کند. همسایه های شما هم احتمالاً در همین دام گرفتار شده اند. هیچ نیازی نیست شما هم به آنها بپیوندید.

به جای اینکه پولتان را برای وسائل تجملی خرج کنید که اصلاً هم به آنها نیازی ندارید، توصیه ما این است که یک کار عملی تر با آن پول انجام دهید. مثلاً آن پول را در حساب پس اندازتان گذاشته یا در کار بیندازید تا پول بیشتری عایدتان کند.

گاهی اوقات تمایز بین چیزهایی که نیاز دارید و چیزهایی که دوست دارید داشته باشید خیلی سخت است. قبل ازاینکه به مغازه بروید و وسیله ای را برداشته و به سمت صندوق بروید، از خودتان بپرسید آیا می توانید بدون آن وسیله زندگی کنید یا نه. اگر هنوز هم دوست داشتید آن را داشته باشید، ببینید آیا می توانید بیشتر صبر کنید. به تعویق انداختن خرید به شما زمان بیشتری می دهد که فکر کنید آیا واقعاً آن شیء را می خواهید یا فقط از روی هوس می خواهید آنرا داشته باشید. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا می توانید با خریدن دست دوم همان چیز کمی در خرج کردن صرفه جویی کنید یا نه. اگر فکر می کنید که واقعاً باید یک ماشین مدل بالا سوار شوید، می توانید با خریدن یک ماشین مدل بالای دست دوم به جای نوی آن کلی صرفه جویی کنید.

درمورد بچه هایتان هم باید بگوییم که بله جو محله بر ارزش های مالی اقتصادی بچه ها اثر می گذارد. بهترین کار این است که درمورد ارزش های خودتان با بچه ها حرف بزنید تا برایشان روشن کنید که چرا اینکار را می کنید. و مثل بقیه مسائل بچه داری دعا کنید که درس ها و نصیحت هایتان روی آنها تاثیر بگذارد.

می توانید محله سکونتتان را هم تغییر دهید. خیلی از افرادیکه می بینند با فضای محل سکونتشان مشکل دارند خانه شان را عوض می کنند. شما در وهله اول یک اشتباه کرده اید که در آنجا خانه خریده اید اما با ماندن در آنجا اشتباه دوم را مرتکب نشوید. آنجا ماندن فقط همه چیز را سخت تر می کند.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | خانواده، فرزندان، روابط همسران | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران | داستان‌های کوتاه و خواندنی | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی

  به | دور | از | تجمل | اما | باشکوه | زندگی | کنید