۱-نمایش تبلیغات کلیکی(PPC): گوگل ادسنس را میتوان محبوبترین انتخاب در این زمینه دانست ولی سایتهای خارجی و ایرانی دیگری نیز در این دسته قرار دارند.در این روش شما کدهایی تبلیغاتی را متناسب با محتویات سایتتان درست میکنید و آنها را در مکانهای مناسبی قرار میدهید. در این سیستم بازای هر کلیک مقدار مشخصی وجه به اکانت شما اضافه میشود که با استفاده از متدهای مختلف میتوانید وجوه بدست آمده را وصول نمایید.
 
در این روش مهمترین چیزی که باعث موفقیت میشود ترافیک بالای سایت و نحوه ی قراردادن کدهای تبلیغاتی در مکانهای مناسب میباشد.ضمن اینکه یکی از فاکتورهای این روش مقدار پول بازای هر کلیک میباشد.هزینه ی تبلیغات مختلف با هم متفاوتند.مثلا در یک تبلیغ شما بازای هر کلیک ۲۰ سنت و در تبلیغی دیگر بازای هر کلیک ۱ دلار دریافت میکنید.
(ppc=pay per click)
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-Google Adsense مطالب مربوط به گوگل ادسنس را میتوانید از تگ گوگل ادسنس دنبال کنید.
 
-Yahoo! Publisher Network (YPN)
 
-BidVertiser
 
-Chitika
 
-Clicksor
 
توجه:همانطور که در ابتدا گفتم در این مقاله از نام بردن سرویسهای ایرانی خودداری میکنم ولی اگر شما سرویسهای مطرح ایرانی در این زمینه ها میشناسید میتوانید از طریق دیدگاهها آنها را معرفی نمایید.
 
مقالات مرتبط:انتخاب درست محل نمایش تبلیغات و ۵ نکته ی کلیدی در قرار دادن تبلیغات
 
۲-سیستم تبلیغات نمایشی(CPM): در این سیستم که در مواردی تشابهاتی با سیستم پرداخت کلیکی دارد وبمستر بازای تعداد و دفعات نمایش یک تبلیغ پول دریافت میکند.برای مثال در این نوع شما بازای نمایش هزار دفعه یک بنر مبلغ مشخص شده ای را دیافت مینمایید.
 
برای مثال اگر وبلاگی ماهیانه دارای ۱۰۰ هزار بازدید کننده باشد اگر بنری یک دلاری را انتخاب کند در ماه ۱۰۰ دلار دریافت میکند.این نوع تبلیغات غالبا بازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تعریف میشوند.
 
نرخ تبلیغات این نوع از ۱۰ سنت بازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش آغاز میشود و در مواردی به ۱۰ دلار بازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش میرسد.
(cpm=cost per mile)
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-Casale Media
 
-Burst Media
 
-Value Click
 
-Advertising.com
 
-Tribal Fusion
 
-Right Media
 
3-تبلیغات مستقیم بنری: در این روش شما اقدام به فروش مکانهای تبلیغاتی سایت و یا وبلاگ خود میکنید.از مزایای این روش میتوان به عدم وجود واسطه ها اشاره کرد.این روش بیشتر در سایتها و وبلاگهای پربازدید جواب میدهد.
 
مقالات مرتبط: تبلیغات بنری
 
۴-تبلیغات متنی کلیکی: در این روش شما میتوانید لینکهایی را در سایت یا وبلاگتان قرار دهید که مزیت این روش اینست که کاربران سایت را زیاد آزرده نمیکند و حجم صفحه ی وب و زمان لودشدن آن را افزایش نمیدهد.در این روش شما میتوانید مستقیما لینکها را بفروشید و یا از طریق سایتهای واسطه این کار را انجام دهید.سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-DigitalPoint Link Sales Forum
 
-Text-Link-Ads
 
-Text-Link-Brokers
 
-TNX
 
-LinkWorth
 
5-بازاریابی(Affiliate Marketing): در این روش شما برای کالایی که توسط شرکتی خاص به فروش میرسد بازاریابی میکنید.شما با فرستادن مشتری به سایت موردنظر در صورتی که مشتری اقدام به خرید کند درصدی را بعنوان کمیسیون دریافت میکنید.این روش به CPA و CPL نیز معروف است.
شما میتوانید از هرگونه تبلیغات در سایت و وبلاگتان استفاده کنید تا مشتری را برای سایت هدف ارسال نمایید.
cpa=cost per action
cpl=cost per lead
میتوانید بصورت مستقیم با یک شرکت قرارداد ببنید و یا میتوانید از طریق سایتهای واسطه ی در این زمینه استفاده کنید.سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-Commission Junction
 
-ClickBank
 
-Azoogle Ads
 
-Link Share
 
6-ویدگت ها(Widgets): در این روش شما با مراجعه به سایتهای واسطه ویدگتهایی را برای سایت و یا وبلاگ خود انتخاب میکنید و آنها را در سایت یا وبلاگتان قرار میدهید. نحوه ی کارکرد این ویدگتها مختلف است مثلا بعضی از آنها بر پایه ppc (پرداخت بازای کلیک) کار میکنند.
 
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-WidgetBucks
 
-ScratchBack
 
-SmartLinks
 
7-پستهای تبلیغاتی(Sponsored Reviews): در این روش شما باید پستها و مطالب تبلیغاتی را در سایت و یا وبلاگتان منتشر کنید.برای مثال اگر سایت شما درباره ی آموزش خوانندگی است در یک پست باید از یک آموزشگاه خاص حمایت کنید! طبیعاتا بعضی از وبمسترها و وبلاگنویسها زیر بار این کار نمیروند ولی در این روش سود خوبی نهفته است.در بعضی از این سیستمها  شما میتوانید معین کنید که برای انتشار هر مقاله ی تبلیغاتی چه مقدار پول دریافت میکنید.قطعا در این روش داشتن رنک خوب گوگل و آلکسا حائز اهمیت است.البته اگر بتوانید درباره ی یک سایت معتبر پست بنویسید علاوه براینکه خودتان به پولتان میرسید بازدیدکنندگان و کاربران سایتتان را با یک سایت مناسب نیز آشنا کرده اید که این میتواند موجب افزایش محبوبیت پستهای شما شود! توجه کنید شما فقط موظفید یک مقاله یا پست تبلیغاتی منتشر کنید و با انجام این کار بدون توجه به فیدبک و بازدهی هزینه ی تعیین شده را دریافت میکنید اما هرچقدر فیدبک و بازدهی این پست و مقاله بیشتر باشد مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد. اگر بازدید کنندگان زیادی دارید میتوانید باشرکتها مستقیما در این مورد قرارداد ببندید در غیر اینصورت میتوانید از سایتهای واسطه استفاده کنید.
 
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-PayPerPost
 
-Sponsored Reviews
 
-ReviewMe
 
-BlogVertise
 
-Smorty
 
مقالات مرتبط:اهمیت رنک آلکسا و بهتر کردن رنک آلکسا و تگ پیج رنک گوگل
 
۸-تبلیغات در خوراک خبرخوان: با گسترش استفاده از خوراکهای خبرخوان (RSS) بسیاری از وبمسترها دنبال روش هایی هستند تا تبلیغات در این مکانها را از دست ندهند.
 
در این روش شما میتوانید انواع تبلیغات ذکر شده را در خوراکتان قرار دهید و بدین ترتیب درآمد زایی کنید.
 
مثلا میتوانید بنرهای PPC را در خوراک سایت یا وبلاگتان قرار دهید.
 
البته در بعضی موارد میتوانید به صورت مادام العمر بنرهای تبلیغاتی خود را در خوراک خبرخوان به فروش برسانید.
 
لینکهای مرتبط:
 
-Feedburner
 
-BidVertiser
 
-Pheedo
 
9-جذب اسپانسر برای یک اتفاق یا مقاله ای خاص: در این روش شما باید اسپانسرهای خاصی برای مقالات یا جایگاههای خاص سایت یا وبلاگتان جذب کنید.برای مثال اگر شما دارای یک سایت در موضوعات مختلف هستید میتوانید برای یک موضوع خاص سایتتان مثلا موضوع هاستینگ با یک اسپانسر قرارداد ببندید و تبلیغات اسپانسر را در پستهای مربوطه قرار دهید.و یا برای مثال اگر صاحب یک سایت خبری هستید میتوانید مثلا اخباری که درباره ی نشستی ویژه مخابره میشود را با تبلیغ یک اسپانسر خاص منتشر کنید.یا مثلا اگر سایت و وبلاگ شما درباره ی مباحث سئو میباشد و قرار است شما یک مقاله ی استثنایی منتشر کنید میتوانید برای آن مقاله ی ویژه یک اسپانسر جذب کنید.
 
قطعا این روش فقط برای سایتها و وبلاگهایی با مخاطبان زیاد جواب میدهد.
 
۱۰- اکانتهای پریمیوم: در این روش قسمتی از محتوای سایت شما به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار میگیرد ولی قسمتهای ویژه ی محتوای سایت و یا وبلاگتان فقط در اختیار افرادی قرار میگیرد که ماهیانه یا سالیانه حق عضویت میپردازند.
 
سایت SEOMoz راهکارهایی درباره ی سئو ارائه میکند اما قسمتهای ویژه ی این سایت برای کاربران پریمیوم میباشد که حق عضویت آن ماهیانه ۴۸ دلار میباشد و افراد پریمیوم به ابزارهای سئوی مخصوص و مقالات ویژه دسترسی پیدا میکنند.
 
۱۱-فروم اختصاصی: با اینکه فرومهای رایگان بسیاری در اینترنت وجود دارد اما اگر سایت بسیار ویژه ای دارید میتوانید از فروم اختصاصی استفاده کنید.توجه داشته باشید که در این روش باید کاربرانتان را واقعا به اندازه ی پولی که میپردازند پشتیبانی کنید.
 
برای مثال فروم اختصاصی سایت SEO Blackhat ماهیانه ۱۰۰ دلار حق عضویت از کابران خود میگیرد و هزاران عضو پریمیوم هم دارد.قطعا در این فروم اختصاصی راهکارهایی که ارائه میشود ارزش این پول را دارد.
 
برای راه اندازی فروم میتوانید از سیستمهای مربوطه استفاده کنید:
 
-vBulletin
 
-Simple Machines Forum
 
-phpBB
 
-Vanilla
 
12-لینک موقعیتهای شغلی: در این روش شما میتوانید با قرار دادن کدی مخصوص که از سایتهای مربوطه دریافت  میکنید آخرین فرصتهای شغلی را نمایش دهید و از موفقیت تبلیغتان کسب درآمد کنید.در این سیستم ها هر فرد که از طریق سایت شما اقدام به پر کردن رزومه ی کاری بکند هزینه ای مشخص به اکانت شما اضافه میشود.
 
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-JobThread
 
-Web Scribe Job Board
 
-SimplyHired Job-o-matic
 
-Jobbex
 
13-ایجاد بازارچه: اگر شما دارای سایت و یا وبلاگی با ترافیک بالا میباشید میتوانید بازارچه ای برای سایت یا وبلاگتان راه اندازی کنید که در آن کاربرانتان با پرداخت حق عضویت بتوانند اجناس خود را خرید و فروش کنند.در این روش باید مراقب کلاه برداران نیز بود چون اگر خلافی صورت بگیرد اولین نفر شما مواخذه خواهید شد.البته میتوانید با اعمال قوانین خاص و نظارت درست از بروز این اعمال پیشگیری نمایید.
 
۱۴-برگزاری نظرسنجی های پولی: در این روش شما با برگزاری یک نظرسنجی کسب درآمد میکنید.باید توجه کنید که در این روش بهتر است کاربران شما از یک طیف خاص باشد.
 
معروفترین سایت در این زمینه سایت Vizu Answers میباشد.
 
۱۵-فروش یا اجاره ی صفحات داخلی:همانطور که از نام آن مشخص است شما صفحات داخلی خاصی از سایت یا وبلاگتان را میفروشید یا اجاره میدهید.در این روش فردی که صفحه ای را خریداری یا اجاره میکند از فضاهای تبلیغاتی موجود در آن استفاده میکند.مثلا میتوانید صفحه ای که در آن لیست آخرین مطالب سایتتان را گنجانده اید را اجاره دهید.فقط توجه داشته باشیدکه هنگام اجاره دادن یا فروختن قوانین خاصی را اعمال کنید تا بعدا این صفحات دچار سوء استفاده نشوند.
 
۱۶-برجسته سازی لینک اسپانسرها در مطلب: در این روش شما باید لینک اسپانسرهای مربوطه را در مقاله ی موردنظر هایلایت کنید.برای مثال اگر مقاله ای درباره ی هاستینگ مینویسید میتوانید با جذب اسپانسر لینک آن را در مقاله و مطلبتان برجسته کنید.طبیعی است که این روش در سایت و وبلاگهای با ترافیک کم پاسخگو نیست.
 
۱۷-کمک مالی(Donation): در این روش شما با قراردادن یک لینک از کاربرانتان میخواهید درصورتی که از مطالب شما استفاده کردند بطور اختیاری به سایت یا وبلاگ شما کمک مالی کنند.البته با تجربه ی شخصی میگویم که شاید این روش در ایران کارایی زیادی نداشته باشد.برای راه اندازی این سرویس شما نیاز به یک درگاه پرداخت آنلاین مانند فروشگاه ها دارید.ضمن اینکه میتوانید از درگاه های پرداختهای بین المللی مثل پیپال نیز استفاده نمایید.البته برای این کار افزونه هایی هم برای سیستم های مدیریت محتوا نوشته شده است.
 
۱۸-تبلیغات در متن: شما میتوانید با استفاده از سایتهای مربوطه لینکهایی ویژه در متن مطالبتان قرار دهید.البته این لینکها به نحوی تعبیه میشوند که آنها را از لینکهای دیگر متمایز میکند.
 
بعضا در این روش زمانی که کاربر موس را روی لینک میکشد صفحه ای خودکار باز میشود یا صفحه ی پاپ آپ ظاهر میشود که بعضی کارشناسان این روش را رد میکنند.
 
سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:
 
-Kontera
 
-Vibrant Media
 
19-ایجاد صفحات پاپ آپ: صفحات پاپ آپ از زمان پیدایش آنها مخصوصا برای تبلیغات آزاردهنده بودند.اکیدا توصیه میکنم این روش را زمانی بکار ببرید که صرفا به فکر درآمد هستید.در این روش باید رضایت کاربرانتان را فراموش کنید.
 
سایتهای معروف که خدمات اینگونه تبلیغات را ارائه میدهند عبارتند از:
 
-Tribal Fusion
 
-PayPopup
 
-PopupAd
 
-Adversal
 
20-تبلیغات صوتی(Audio Ads): از این روش تبلیغات گاهی با نام PPP (پرداخت بازای پخش) یاد میشود.در این روش شما یک فایل صوتی تبلیغاتی (غالبا ۵ ثانیه ای) را در بک گراند سایت یا ویلاگتان نمایش میدهید که بازای هر ۱۰۰۰ نمایش مانند سیستم های CPM مبلغ معینی را دریافت میکنید.البته بسیاری از وبمسترها از این شیوه استفاده نمیکنند زیرا این روش علاوه بر اینکه بارگذاری صفحات سایت را طولانی تر میکند باعث آزردگی کاربر میشود.
(ppp=pay per play)
 
21-فروش وبسایت یا وبلاگ: همانطور که مشخص است شما میتوانید با فروش وبسایت و یا وبلاگتان درآمد خوبی را در مدت زمان کوتاهی بدست بیاورید.البته این آخرین روش کسب درآمد مستقیم است.توجه داشته باشید که عوامل و فاکتورهای زیادی برای تخمین قیمت سایت و یا وبلاگ وجود دارد پس در اداره ی سایت و وبلاگتان به این موارد نیز دقت نمایید.مقالات بسیاری درباره ی این موضوع در اینترنت و سایت پیسیفا وجود دارد.با مراجعه به آنها میتوانید اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کنید.
برای آگاهی از قیمت سایت یا وبلاگتان به پست تخمین قیمت سایت و وبلاگ شما مراجعه نمایید.در این پست شخصا قیمت سایت یا وبلاگ شما را بطور رایگان تخمین میزنم.
 
مقالات مرتبط: ۹۹ نکته برای موفقیت در خرید و فروش دامنه و ۵ نکته در مورد فروش دامنه
 
روش های غیرمستقیم کسب درآمد:
 
۲۲-فروش ایبوک(Ebook): شاید یکی از قدیمیترین استراتژی های کسب درآمد در اینترنت و بین وبمسترها همین روش باشد. در این روش شما باید مطالب و محتوای سایت و یا وبلاگتان را در یک ایبوک گردآوری کنید و آنها را به مشتریان و کاربران سایتتان بفروشید.
 
۲۳-فروش کتابهای هاردکاور(HardCover book):در این روش اگر شما توانسته باشید شخصیتی برجسته در وبلاگ یا وبسایتتان از خودتان بسازید میتوانید اقدام به فروش کتابهای هاردکاور بکنید.کتابهای هاردکاور کتابهایی هستند که با جلدهای بسیار نفیس منتشر میشوند و قیمت آنها از قیمت کتابهای معمولی بیشتر است.برای مثال شما میتوانید کتاب اشعار حافظ را با جلد مقوایی معمولی نرم و یا جلد کالینگور سخت و جلد سلوفان سخت خریداری کنید و قیمتهای متفاوتی دارد. فروش هاردکاور، در مقابل paperback یا ebook طبعا سود بیشتری دارد.
بعضی از نویسنده های مشهور از وبسایتها و وبلاگهای خودشان برای فروش بیشتر اینگونه کتابها استفاده میکنند و بعضی از نویسندگانی که چندان مشهور نیستند با ساختن یک وبسایت یا وبلاگ و برجسته کردن شخصیت خودشان در این سایتها و وبلاگها اقدام به فروش کتابهای هاردکاور میکنند.در اصل آنها با استفاده از شهرت وبسایت و وبلاگشان به این موفقیت میرسند.
 
۲۴-فروش قالب و تم سیستم مدیریت محتوا: در این روش شما میتوانید با استفاده از وبسایتهایی که کار آنها طراحی قالب و تم برای سیسیتم های مدیریت محتوا میباشد کسب درآمد کنید.برای مثال شما میتوانید با راه اندازی یک سایت در زمینه ی طراحی قالبهای وردپرس را بفروشید.
 
۲۵-ارائه ی مشاوره و خدمات وابسته: زمانی که شما مقالاتی در زمینه ای خاص در سایت و یا وبلاگتان منتشر میکنید این مقالات میتوانند حکم رزومه ی کاری شما را داشته باشند.برای مثال اگر شما دارای سایتی با مقالاتی مربوط به گوگل ادوردز باشید میتوانید در سایتتان بخش مشاوره ای راه اندازی کنید که از آن طریق با دریافت وجوهی مشخص شده خدماتی را به کاربرانتان ارائه دهید مانند تبلیغ در گوگل ادوردز و مشاوره برای تبلیغ در آن. یا اگر شما در زمینه ی سئو تجربیات خوبی دارید میتوانید سرویس ارائه ی خدمات سئو را به کاربرانتان بدهید.
 
۲۶-ساخت لیست ایمیل یا خبرنامه: امروزه ایمیل مارکتینگ بحثی جدانشدنی از بازاریابی اینترنتی میباشد.اگر شما دارای وبسایت و یا وبلاگی با تعداد کاربران زیادی هستشد میتوانید یک لیست ایمیل و خبرنامه برای آن ایجاد کنید.شما میتوانید با ارسال تبلیغات لابلای اخباری که برای کاربران ارسال میکنید کسب درآمد کنید.
 
همجنین یک راه غیرمنصفانه که هیچ وبمستر و وبلاگنویس حرفه ای انجام نمیدهد فروش لیست ایمیل ها میباشد.البته اکیدا توصیه میکنم این کار را انجام ندهید چون در صورت افشا کاربران شما دیگر به سایت و وبلاگتان اعتماد نخواهد کرد.
 
برای ساماندهی لیست ایمیلهایتان میتوانید از این نرم افزارها استفاده کنید:
 
-AWeber
 
-SendStudio NX
 
-PHP Autoresponder
 
-Constant Contact
 
27-تهیه ی برنامه های مشاوره ای: در این روش شما با استفاده از تجربیات و دانسته های خود محصولات مشاوره ای تهیه میکنید و آنها را به کاربرانتان میفروشید.
 
برای مثال اگر صاحب یک سایت درباره ی متدها هک هستید میتوانید با ساختن مجموعه های آموزشی در این زمینه کسب درآمد نمایید.یا مثلا اگر صاحب سایت و یا وبلاگی درباره ی سئو هستید میتوانید با ساختن مجموعه ای شامل نرم افزارها معرفی سایتها و غیره کسب درآمد کنید.
 
۲۸-برگزاری همایش و سمینار: این روش فقط مخصوص وبسایت ها و وبلاگهایی است که دارای بازدید کننده های زیادی هستند.در این روش شما با برگزاری همایش و سمینار درباره ی موضوعی که در سایت یا وبلاگتان به آن میپردازید میتوانید کسب درآمد کنید.برای مثال اگر در سایتتان به مطرح کردن مباحثی درباره ی تکنیکهای هک میپردازید میتوانید با برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف و تعیین حق ورودیه کسب درآمد کنید.البته همانطور که گفتم این روش مخصوص سایتها و وبلاگهای بزرگ میباشد.
 
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تکنیکهای ارائه شده صرفا در تمامی وبسایتها و وبلاگها قابل اجرا نیست مانند تکنیک ۲۸٫
 

همچنین بسیاری از تکنیکهای فوق را میتوانید همزمان در سایت و یا وبلاگتان اجرا نمایید