دانشگاه شهيد بهشتي ميزبان نشستي با عنوان «تجربه كارآفريني» بود. تالار دانشكده رياضي اين دانشگاه پر شده بود از دانشجوياني که آمده بودند تجربيات ۳كارآفرين موفق را بشنوند. كورش پرند، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي و سيد محمدرضا حجت‌پور، مديركل كارآفريني دفتر توانمندسازي سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري نيز در اين نشست حضور داشتند.

از ۳۰۰ ميليون بدهي تا برندي جهاني
نخستين كارآفريني كه روي صحنه رفت، صاحب محصولي نام‌آشنا بود؛ بابك بختياري كه بستني «آيس‌پك» را با ايده خلاقانه خود توليد كرد. او از دوراني گفت كه دانشجوي رشته عمران دانشگاه آزاد بود و به دليل مشكلات مالي به سختي قسط‌هاي شهريه را پرداخت مي‌كرد تا جايي كه روزي تصميم گرفت دانشگاه را رها کند و به كار و كاسبي بچسپد. كارهاي زيادي را تجربه كرد؛ از فروش عتيقه گرفته تا مسافركشي. وی توضيح نداد چرا اما زماني كه تصميم گرفت «آيس‌پك» را توليد كند ۳۰۰ ميليون بدهي داشت. به گفته بختياري او موفقيت آيس‌پك را در روياهايش ديد و همين روياها را دنبال كرد. وی از موانع موجود در برابرش گفت و توضيح داد چگونه بر هر كدام از آنها غلبه كرد تا به اينجا رسيد كه آيس‌پك در ۸ كشور دنيا برندي شناخته شده است.

مسيرت را درست انتخاب كن
در ادامه مسلم خاني، مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تجربيات بختياري را تحليل كرد. وی گفت: يكي از نكته‌هاي مهم در مسير زندگي اين كارآفرين موفق، هدايت مسير شغلي است؛ اينكه او در زمان درست تشخيص داد بايد مسير خود را تغيير دهد. اين كارشناس اقتصادي افزود: سه ويژگي مهم در موفقيت افراد در مشاغل اهميت دارد؛ آيا آنها استعداد، علاقه و دانش كاري را كه انجام مي‌دهند دارند يا خير؟ بر اساس تحقيقي كه در ايران انجام شد ۱۷ درصد از نيروي كار كشور هر سه ويژگي را دارند اما اين رقم در ژاپن ۴/۶۷ درصد است. اين كارشناس اشتغال گفت: همه كارآفرينان موفق هدف مشخصي دارند كه همان آرزوي آنهاست و بر اساس اين هدف، طرح كسب و كار مشخصي را نيز مي‌نويسند. وی «ايده‌يابي» را در موفقيت بسيار موثر دانست و افزود: افراد براي رسيدن به ايده‌هاي جديد بايد رشته‌ها و فرصت‌هاي شغلي موجود را بشناسند. پس از آن مي‌توانند خلاقيت خود را به آنها بيفزايند و به كسب و كار جديدي دست پيدا كنند. اين كارشناس اشتغال اظهار كرد: همه كارآفرينان ثروتمند نيستند. روش‌هاي تامين مالي نيز تنها در اختيار داشتن پول يا اخذ تسهيلات نيست. گاهي سرمايه فكري يا اعتبار شما مي‌تواند با ارزش‌تر از پول باشد. خاني بر اهميت شناخت بازار، بازاريابي و برندسازي تاكيد كرد و گفت: استمرار و خستگي‌ناپذير بودن اهميت زيادي دارد اما يك تصور نادرست بين افراد شكل گرفته است كه لازمه پيروزي، شكست است. اگر از ابتدا مسير را درست انتخاب كنيد شكست نمي‌خوريد.

دو بال پرواز
دومين كارآفريني كه تجربيات خود را با دانشجويان در ميان گذاشت در صنعت پوشاك فعاليت مي‌كند. سهيلا كلاهي، مديرعامل شركت ايليا گستر پارس، پيراهني را كه در نه سالگي بافته بود و كفشي را كه در ۱۶ سالگي از چرم دوخته بود به دانشجويان نشان داد و گفت: پدرم به دلیل تسلطي كه بر خياطي و بافندگي داشتم هميشه مي‌گفت مطمئن هستم سهيلا هيچگاه بيكار و گرسنه نمي‌ماند. وی از استعداد تحصيلي خود گفت و از اينكه معلمانش مطمئن بودند صندلي او در دانشگاه محفوظ است اما انقلاب فرهنگي ورود او را به دانشگاه چند سالي به تاخير انداخت. كلاهي در اين فاصله كار توليد پوشاك را با يك چرخ آغاز كرد و به تدريج آن را گسترش داد. به گفته اين كارآفرين موفق، انسان براي پرواز به دو بال نياز دارد؛ دانش و مهارت. وی به دانشجويان توصيه كرد براي ايجاد كسب و كار به اطراف خود نگاه كنند و نيازها و فرصت‌ها را بيابند. در ادامه سعي كنند علم خود را در اختيار صنعت قرار دهند. كلاهي گفت: كارآفرين براي موفقيت به سرمايه معنوي و توكل به خدا، سرمايه خانوادگي و سرمايه اجتماعي نياز دارد. سرمايه اجتماعي به معناي ميزان اعتماد و اعتباري است كه مي‌تواند جلب كند.

هدف كسب سود نيست
در ادامه ناصر عبادتي، استاد كارآفريني با اشاره به معضلات موجود در زمينه اشتغال و كارآفريني زنان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰درصد زنان تحصيل كرده بيكار هستند. مالكيت ملكي و ثروتي كه در اختيار زنان قرار دارد نيز بسيار پايين است. اين موارد نشان مي‌دهد كه يك زن براي موفقيت بايد پشتكار زيادي داشته باشد. وی با اشاره به اقدامات كلاهي در زمينه تاسيس شهرك كارآفريني و پوشاك در شهرستان اشتهارد گفت: در اين شهرك تعداد زيادي از زنان نيازمند و سرپرست خانوار آموزش مي‌بينند و شاغل مي‌شوند. اين نوع كارآفريني جنبه اجتماعي دارد و در آن تنها به سود مادي توجه نمي‌شود. عبادتي بيان كرد: در كارآفريني اجتماعي حل مشكلات جامعه و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي يكي از اولويت‌هاي كارآفرين است.

از اول به فكر فروش باشيد
رئيس هيات‌مديره تنها شركت بازاريابي شبكه‌اي در ايران، سومين كارآفرين حاضر در اين نشست بود. فريدون قربانيان ژنتيك را عامل مهمي در موفقيت افراد براي كارآفريني دانست اما تاكيد كرد: محيط مي‌تواند شرايط و امكاناتي را در اختيار فرد قرار دهد به نحوی كه او بدون داشتن ويژگي‌هاي ذاتي لازم كارآفرين موفقي شود. در مقابل محدوديت‌هاي محيطي ممكن است يك فرد با استعداد را با شكست مواجه كند. وی با اشاره به نقش تربيتي پدرش گفت: پدرم همه تلاش خود را كرد كه من كار كردن و كسب درآمد را از همان كودكي ياد بگيرم. بدون آنكه ما نياز مالي داشته باشيم از من مي‌خواست تابستان‌ها كاري انجام دهم و درآمدي داشته باشم. وی تاكيد كرد: دانشگاه مي‌تواند ذهن شما را به خوبي پرورش دهد. سختگيري‌هاي استادان به شما ياد مي‌دهد براي رسيدن به موفقيت بايد تلاش كنيد.
قربانيان گفت: اگر قصد ايجاد كسب و كار داريد فراموش نكنيد كه در همان قدم‌هاي نخست بايد به فكر چگونگي فروش محصول يا خدمت خود باشيد. نبايد اول وارد توليد شويد و بعد تلاش كنيد بازارها را بيابيد.

تربيت تك‌بعدي افراد در دانشگاه
آخرين سخنران مراسم اميرحسين مظاهري‌سيف، مديرعامل مجموعه ثروت آفرينان بود. وی گفت: درس خواندن مي‌تواند تمركز و خلاقيت ذهني شما را افزايش دهد اما نبايد فكر كنيد مدركي كه از دانشگاه مي‌گيريد لزوما باعث موفقيت شغلي شما مي‌شود. اين كارشناس كارآفريني ادامه داد: ايران حدود ۳۰ ميليون نفر جمعيت فعال دارد. ۲۰ ميليون نفر از اين تعداد داراي تحصيلات پايين‌تر از ديپلم و ۵/۱۶ ميليون نفر از آنها شاغل هستند. اما از ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموخته دانشگاهي تنها ۳ ميليون نفر از آنها در بازار كار حضور دارند. مظاهري‌سيف افزود: دانشگاه‌ها افراد را تك بعدي تربيت مي‌كنند. آنها از نظر علمي متخصص هستند ولي لزوما مهارت فكر كردن، ايده‌پردازي و خلاقيت ندارند. دانشگاه به افراد مي‌آموزد اشتباه نكنيد و به سراغ خطر نرويد اما در دنياي كسب و كار خطا به معناي تجربه و ريسك به معناي درآمد بيشتر است. مديرعامل مجموعه ثروت‌آفرينان بيان كرد: اگر دانشجويان قصد دارند به كارآفرينان موفقي تبديل شوند بايد علاوه بر مهارت تخصصي، مواردي مانند اعتبار اجتماعي، شم اقتصادي، بازاريابي و مديريت زمان را نيز بياموزند