آمارهای رسمی نشان می دهد رکورد واردات چوب بستنی در کشور شکسته شده است.
 
به گزارش خبرآنلاین، 95 درصد از چوب بستنی مورد نیاز صنایع بستنی سازی کشور از چین وارد می شود. به گفته فعالان صنف صنایع لبنی راه اندازی خط تولید چوب بستنی نیز به طور متوسط 3 میلیارد تومان هزینه به همراه دارد. براین اساس کارخانه های بستنی سازی کشور سالیانه 240 میلیارد تومان چوب بستنی به کشور وارد می کنند. قیمت واردات هر عدد چوب بستنی 8 تومان است. براین اساس سالانه حداقل 30 میلیارد چوب بستنی به کشور وارد می شود.
 
در حال حاضر تنها سه کارخانه واقع در کرج، زنجان و اصفهان چوب بستنی تولید می کنند. بررسی های نشان می دهد خرید خط تولید چوب بستنی و راه اندازی آن بسته به تعداد تولید در ساعت و مارک بین 120 هزار دلار (مدل چینی با تولید 15 هزار عدد در ساعت) تا 6 میلیون یورو (مدل دانمارکی بیش از 50 هزار عدد در ساعت) قیمت دارد.
 
قیمت خط تولید کارخانه چوب بستنی نیز به طور متوسط 240 میلیون تومان برآورد می شود. خط تولید های مدرن چوب بستنی هم به طور متوسط هر ساعت توان تولید حداقل 20 هزار قطعه چوب بستنی را دارند.  این میزان واردات چوب بستنی در کشور در شراطی رقم می خورد که سرانه مصرف شیر و کالاهای لبنی در کشور به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است. میزان مصرف لبنیات در میان مردم ایران به طور متوسط 22 درصد کاهش یافته است.
 
با این حال گزارش های رسمی نشان می دهد بستنی در سبد مصرف خانوارهای ایرانی جایگاه ویژه ای ندارد ولی با این حال سالیانه ارز قابل توجهی برای تامین چوب بستنی صرف می شود.