مدیریت استرس

امروزه همه ما دچار استرس می‌شویم. مدیریت استرس مهارتی است که در زندگی مدرن بسیار لازم است. بسیاری از مردم مسئولیت‌های مختلف در خانه، کار و روابط خود دارند، شناسایی مسائل استرس زا و به‌کارگیری راه حل مناسب برای آن‌ها کلید کاهش موفقیت‌آمیز استرس است. 

 

گام اول

اولین قدم در کاهش استرس این است که تصمیم بگیریم مدیریت استرس را به عنوان هدفی مداوم در نظر داشته باشیم و بر میزان استرس خود نظارت کنیم.  

 

گام دوم

پس از این که شروع به نظارت بر سطح استرس خود کردید، مرحله بعدی شناسایی محرک‌هاست. در چه شرایطی بیش‌ترین استرس را تجربه می‌کنید؟ برخی از علت‌های استرس را راحت می‌توان پیدا کرد، مانند فشارهای شغلی، مشکلاتی در روابط، یا مشکلات مالی؛ اما مشاجرات و مسائل روزمره مانند تعهدات بیش از حد در کار، امور مراقبت از کودک و از این قبیل مسائل نیز ممکن است در سطح استرس شما نقش داشته باشد. 

وقایع مثبت هم می‌توانند استرس زا باشند. اگر ازدواج‌کرده‌اید، شغل جدیدی پیداکرده‌اید و در همان سال خانه جدیدی خریده‌اید، ممکن است استرس بالایی را تجربه کنید. درست است که به طور کلی وقایع منفی استرس بیشتری وارد می‌کنند، اما باید تغییرات مثبت در زندگی‌تان را نیز از نظر استرسی که ایجاد می‌کنند، ارزیابی کنید.  

 

گام سوم

وقتی محرک‌های استرس را شناسایی کردید می‌توانید درباره استراتژیهایی برای مقابله با آن‌ها فکر کنید. مشخص کنید چه جنبه‌هایی از این وضعیت را می‌توانید کنترل کنید، این شروع خوبی است. 

 

مثلاً اگر به خاطر استرس زیاد شب نمی‌توانید بخوابید، ممکن است خیلی ساده با گوش ندادن به اخبار شبانگاهی تلویزیون که ممکن است برایتان استرس ایجاد کند، مشکل را حل کنید. گاهی اوقات نیز در شرایطی مانند زمانی که در محل کار سرتان خیلی شلوغ است یا یکی از عزیزانتان بیمار است ممکن است تنها بتوانید واکنش خود به این موقعیت را تغییر دهید. 

 

درمان‌ها

فکر نکنید باید همه چیز را خودتان درست کنید. از دوستان و خانواده کمک بگیرید. شما می‌توانید تکنیکهای آرام‌کننده استرس را که برای آن‌ها موثر بوده یاد بگیرید. 

بسیاری از مردم از تمرین روزانه تکنیکهای کاهش استرس مانند تنفس عمیق، ماساژ و یوگا یا تای چای بهره می‌برند. بسیاری از مردم با تمرین توجه و تمرکز در مدیتیشن یا رفتن به طبیعت، استرسشان را مدیریت می‌کنند. 

به یاد داشته باشید که حفظ سبک زندگی سالم به مدیریت استرس کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و به مقدار کافی بخوابید. سبک زندگی سالم به شما کمک می‌کند دوره‌های استرس شدید را مدیریت کنید. 

استرس به طور کامل از زندگی شما حذف نمی‌شود. مدیریت استرس درمان یک شبه نیست، اما با تمرین مداوم و بهبود سبک زندگی میتونید استرس را مدیریت کنید و توانایی غلبه بر چالش‌های زندگی را در خود افزایش دهید. 

مدیریت استرس

تکنیکهای آرام‌سازی 

تکنیکهای آرام‌سازی بخش ضروری مدیریت استرس هستند. ممکن است شما در  کار خود عملکرد خوبی داشته باشید و  به همین دلیل آرام‌سازی را در اولویت‌های خود قرار ندهید.  در حق خود کوتاهی نکنید، همه نیاز به آرامش و تجدید انرژی دارند. 

 

آرام‌سازی تکنیکی است که در حفظ سلامت موثر است و تأثیرات مخربی که استرس بر ذهن و بدن شما وارد می‌کند را ترمیم می‌نماید. 

تقریباً همه می‌توانند تکنیکهای آرام‌سازی را یاد بگیرند و از آن بهره ببرند. تکنیکهای آرام‌سازی به آهسته کردن تنفس و متمرکز کردن توجه به اینجا و این لحظه کمک می‌کند.  

تکنیکهای متداول آرام‌سازی شرقی، شامل مدیتیشن، تای چای و یوگا است اما روش‌های فعال‌تری نیز برای آرام‌سازی وجود دارد مثلاً  قدم زدن یا شرکت در یک فعالیت ورزشی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. 

این که از چه تکنیک آرام‌سازی می‌خواهید استفاده کنید مهم نیست، مهم این است که تکنیکی را در پیش بگیرید که برایتان موثر باشد و به طور منظم آرام‌سازی را تمرین کنید.

  کارستان

  سمیه خدایی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | داستان‌های کوتاه و خواندنی