10 فرد ثروتمند در جهان

مقدمه

درحالی‌که بیشتر مردم دنیا شب و روز خود را صرف تلاش برای به دست آوردن کمی پول و زنده ماندن در مسابقه بقاء می کنند، اما تعداد کمی از افراد هستند که دنیا به آنها لبخند زده و دارای آنچنان ثروتی عظیمی هستند که درک آن برای بسیاری از افراد دیگر غیر ممکن است. این افراد کسانی هستند که کمابیش چیزهایی که در زندگی روزانه‌ی شما وجود دارد را کنترل می‌کنند، از خریدی که روزانه انجام می‌دهید گرفته تا کرمی که برای صورتتان استفاده می‌کنید تا نرم‌افزار رایانه‌ای که در شرکت از آن استفاده می‌کنید. 

در این لیست که در ادامه آورده شده است، شما می‌توانید با این افراد ثروتمند، و نحوة به ثروت رسیدن آن‌ها آشنا شوید.

 

10 – استفان پیرسون . 28 بیلیون دلار

 

 استفان پیرسون

استفان پیرسون در 4 اکتبر 1947 در شهر استکهلم، سوئد متولد شد و ثروتمندترین فرد سوئدی در دنیاست. او سهامدار اصلی شرکت اچ اند ام است. اچ اند ام یک شرکت چندملیتی خرده‌فروشی لباس است که لباس‌های مردانه، زنانه و بچگانه را به فروش می‌رساند. پدر استفان، ارلینگ پیرسون، این شرکت را در سال 1947 تأسیس کرد و استفان در سال 1982 جای پدر را گرفت و تا سال 1998 مدیرعامل اجرایی شرکت اچ اند ام بود. او بخش قابل‌توجهی از سهام این شرکت را در اختیار دارد و این باعث می‌شود که دارای ثروتی برابر 28 میلیارد دلار باشد. استفان بخشی از دارایی خود را صرف کارهای خیریه می‌کند. 

 

9- کریستی والتون و خانواده – 28 بیلیون دلار

 

کریستی والتون

کریستی والتون در سال 1955 متولدشد و بیوه ی جان تی والتون است و در جکسون وایومینگ زندگی می‌کند. جان والتون یکی از پسران سام والتون بود، که  شرکت وال مارت را بنیان‌گذاری کرد که شامل گروهی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف دار است. جان والتون در سال 2005 از دنیا رفت و کریستی ثروت او را که در آن زمان حدود 18 بیلیون دلار بود به ارث برد. این ثروت به شکل سهام باارزشی بود که ارزش آنها به دلیل تبدیل شدن والمارت به یکی بزرگ‌ترین شرکت های خرده فروشی افزایش زیادی پیدا کرد، و امروزه ثروت وی به حدود 28 میلیارد دلار می‌رسد. او دومین زن ثروتمند دنیاست و بیش از هر زن دیگری در دنیا، دارایی خود را صرف کارهای خیریه می‌کند. از سال 2002 تا 2006 او حدود 3.5 میلیون دلار را به مؤسسات خیریه در سراسر جهان داده است. 

 

8 - لیلیان بتنکور – 30 بیلیون دلار

 

لیلیان بتنکور

لیلیان بتنکور در 21 اکتبر در پاریس متولد شد و یکی از سهامداران اصلی لورئال می‌باشد. لورئال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لوازم آرایشی و زیبایی است که توسط مادر لیلیان، اوژن شولر، در سال 1909 تأسیس شد. او زمانی که لیلیان تنها 5 سال داشت از دنیا رفت. لیلیان به شرکت ملحق شد و در ترکیب کردن لوازم آرایشی و برچسب زدن شامپوها به پدرش کمک می کرد. تخمین زده شده است که ثروت او حدود 30 میلیارد دلار باشد. او یکی از مسن‌ترین افرادی است که در لیست ثروتمندان قرار دارد. در سال 1987 لیلیان به همراه همسر و دخترش بنیاد بتنکورت شولر (Bettencourt Schueller Foundation ) را تأسیس کردند که کار ایجاد و حمایت از پروژه‌های پزشکی، فرهنگی، و انسان دوستانه را بر عهده دارد.

 

7 – لی کاشینگ 31 بیلیون دلار

 

لی کا- شینگ

لی کاشینگ در 13 ژوئن 1928 در گوانگ دونگ جمهوری خلق چین متولدشده و سرمایه‌گذار و تاجری هنگ‌کنگی است. او مدیر شرکت هاتچینسون وامپو است که یک شرکت سرمایه‌گذاری در هنگ‌کنگ می‌باشد. گروه چونگ کونگ حدود 49.97 درصد از سهام  این شرکت را در اختیار دارد و صاحب گروه چونگ کونگ، لی –کا – شینگ است. رئیس دو شرکت بسیار مهم بودن سبب شده است که ثروت لی حدود 31 میلیارد دلار تخمین زده شود. لی –کا – شینگ همچنین فردی دست و دل‌باز بوده و بیش از 200 میلیون دلار را در خیریه های مختلف سراسر جهان، صرف علم پزشکی و تحصیلات کرده است. لی به عنوان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های آسیا در نظر گرفته می‌شود. 

 

6 – چارلز و دیوید کوک – 34 بیلیون دلار

 

چارلز و دیوید کوک

چارلز و دیوید کوک برادرانی هستند که صاحب صنایع کوک می‌باشند و آن را از پدر خود، فرد کوک، در سال 1966 به ارث برده‌اند. فرد کوک یک مهندس شیمی آمریکایی بود و پالایشگاه نفتی را تأسیس کرد که بعدها تبدیل به صنایع کوک شد. چارلز کوک به عنوان مدیرعامل صنایع کوک بوده و برادر کوچک‌ترش، دیوید، معاون اجرایی آن است. در حال حاضر این شرکت دومین شرکت بزرگ خصوصی در ایالات‌متحده‌ی آمریکا می‌باشد. از زمانی که این دو برادر مدیریت شرکت را برعهده‌گرفته‌اند، شرکت 2000 برابر نسبت به سال 1966 گسترش پیدا کرده است. اخیراً در سال 2013 ثروت هردو آن‌ها حدود 34 میلیارد دلار تخمین زده شده است. 

 

5 – لری الیسون – 42 بیلیون دلار

 

 لری الیسون

لری الیسون در 17 اوت 1944 در منهتن، نیویورک متولد شد. او یکی از افرادی است که به سمت پدیده‌ی نرم‌افزار رفت و بسیار ثروتمند شد. لری شرکت نرم‌افزاری اوراکل را در سال 1977 تأسیس کرد و امروزه نیز مدیرعامل آن می‌باشد. لری با سرمایه‌گذاری اولیه‌ی حدود 2000 دلار، این شرکت را پایه‌ریزی کرد و امروزه ثروت او حدود 42 بیلیون دلار تخمین زده شده است. اوراکل دومین شرکت بزرگ نرم‌افزاری از لحاظ درآمد می‌باشد. به طور رسمی، حقوق او در سال حدود 77 میلیون دلار است. 

 

4 – وارن بافت – 53.5 بیلیون دلار

 

وارن بافت

وارن بافت در 30 اوت 1930 در اوماها، نبراسکا متولد شد. او به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران قرن سابق شناخته می‌شود. او رئیس و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی است. شرکت برکشایر هاتاوی یک شرکت چندملیتی است که صاحب شرکت‌های متعددی مانند گایکو، دیری کویین، نت جتز (NetJets) و بخش‌هایی از شرکت‌هایی مانند هاینز و مارس می‌باشد. او ثروتمندترین فرد دنیا در سال 2008 بود و امروزه چهارمین فرد ثروتمند است که دارایی او حدود 53.5 بیلیون دلار تخمین زده شده است. بافت جدا از ثروتمند بودن بسیار خیر است.

 

3 – آمانسیو اورتگا – 57 بیلیون دلار

 

 آمانسیو اورتگا

آمانسیو اورتگا در 28 مارس 1936 در لئون، اسپانیا متولدشده و شخصی بزرگ و بانفوذ در صنعت مد می‌باشد.  او شرکتی را با نام گروه مد ایندیتکس تأسیس کرد که برای خط تولید لباس و لوازم مشهور زارا معروف شده است. ثروت اورتگا حدود 57 بیلیون دلار در سال 2013 تخمین زده شده است. شرکت نساجی ایندیتکس از شرکت‌های کوچک‌تری تشکیل شده است که کار طراحی پارچه و لباس را انجام می‌دهند. اورتگا اولین فروشگاه زارا خود را در سال 1972 تأسیس کرد و با باز کردن چندین فروشگاه در دهه‌ی هشتاد به پیشرفت خود ادامه داد. امروزه اورتگا علاوه بر داشتن 6000 مغازه در سراسر جهان، 59.29 درصد از سهام شرکت را نیز در اختیار دارد. 

 

2 – بیل گیتس – 67 بیلیون دلار

 

 بیل گیتس

بیل گیتس در 28 اکتبر 1955 در شهر سیاتل، آمریکا متولد شد و شاید شناخته‌شده ترین چهره در این لیست باشد. بیل گیتس مؤسس شرکت نرم‌افزاری به نام مایکروسافت است. او به همراه چند فرد دیگر، به وسیله‌ی کمک و مشارکت‌های خود در دنیای کامپیوتر، جهان را با روشی مهم تغییر دادند. بیل گیتس امروزه مدیرعامل و رئیس شرکت مایکروسافت است و تخمین زده‌شده که ثروت او حدود 67 میلیارد دلار باشد.

 

1 – کارلوس اسلیم حلو – 73 بیلیون دلار

 

 کارلوس اسلیم حلو

کارلوس اسلیم حلو در 28 ژانویه 1940 در مکزیکو سیتی، مکزیک متولد شد. او ثروتمندترین فرد دنیاست و دارایی‌اش در سال 2013 حدود 73 میلیارد دلار تخمین زده شد. او از طریق شرکتش به نام گروپو کارسو (Grupo Carso) دارای سهام در شرکت‌های متعددی می‌باشد. امروزه اسلیم مدیرعامل و رئیس شرکت‌های ارتباطی تلمکس و آمریکا موویل است. آمریکا موویل بزرگ‌ترین شرکت اپراتور تلفن همراه در آمریکای لاتین است و دارایی آن 49 میلیارد دلار می‌باشد. کارلوس اسلیم فردی نیکوکار است و متعهد گشته تا 4 بیلیون دلار از درآمد شرکت تلمکس را صرف خدمات برای سلامتی، ورزش و تحصیلات کند. 

 

  کارستان

  مریم خدایی

  سرگذشت برندهای معروف | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی