سرمایه گذاری به مفهوم آن است که میزان مشخصی پول را در بخشی به کار گرفته تا نه تنها اصل سرمایه تان حفظ شود بلکه به سود نیز دست یابید. به طور معمول این اقدام برای کسب بیشترین سود و درآمد ممکن انجام می گیرد.

هرچه پول به کار گرفته شده بیشتر و سرمایه گذاری در مقیاس بزرگتر، با خطرپذیری بالاتر و برای مدت زمانی طولانی تر صورت گیرد، میزان درآمد و سود نیز به همان میزان قابلیت افزایش را خواهد داشت. این اقدام را "سرمایه گذاری بلند مدت" نیز می نامند.

شاید گمان کنید که سرمایه گذاری بلند مدت به یک دوره زمانی چند ساله اطلاق می شود اما کمترین مدت زمانی در این زمینه را می توان شش ماه در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر 100 سهم شرکت "ایکس" را خریداری کنید و بعد از 14 ماه آن را به فروش رسانید، یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده اید. اما همین مساله در یک دوره زمانی 6 ماهه نیز صادق خواهد بود. به عبارت دیگر، اصول تئوریک علم اقتصاد کمترین "بازه زمانی" برای انجام یک سرمایه گذاری بلند مدت را 6 ماه مفروض دانسته که البته این مساله چندان مورد توجه سرمایه گذاران قرار نمی گیرد. آنها(سرمایه گذاران) بر این گمانند که برای یک سرمایه گذاری بلند مدت باید سال ها منتظر بمانند! اما این مساله پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال دارد و موجب آن می شود تا قابلیت های سرمایه در بازار دچار سکون شوند، بدین ترتیب با مطالعه ای مختصر و ایجاد چشم اندازهای علمی برای روند سرمایه گذاری، می توان تا حد زیادی در پیشبرد اقتصاد عملکرد مفیدی داشت. اما همان اصول تئوریک بر پایه شرایطی خاص "بازه زمانی 6 ماه" را به عنوان مرز سرمایه گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت مورد اشاره قرار می دهند:

در واقع امور مالیاتی دلیل اصلی آن است که به سرمایه گذاری های شش ماهه یا بیشتر، بلند مدت اطلاق می شود. به عنوان مثال در رابطه با سهام ها، اگر آنها را برای مدت زمانی بیش از شش ماه نزد خود نگاه دارید، مالیات متفاوتی را برای سودی که کسب می کنید، پرداخت خواهید کرد.

همچنین باید توجه داشت که سرمایه گذاری بلند مدت تنها به معاملات بازار بورس و سهام محدود نمی شود. فعالیت در حوزه های دیگر مانند اوراق قرضه، کالاهای اساسی، صندوق های سرمایه مشترک و یا هرگونه بازار مالی و سرمایه دیگر باعث می شود تا به عنوان یک سرمایه گذار بلند مدت شناخته شوید.

در این زمینه بسیاری راهبرد "خرید و نگهداری" را مد نظر قرار می دهند. این به معنای آن است که سهام، طلا یا هر دارایی دیگری را خریداری کرده و آن را برای مدت زمانی چند ماهه، چند ساله و یا بیشتر نزد خود نگاه می دارید تا در زمانی که بیشترین سود و بازگشت سرمایه را دارند، آنها را به فروش رسانید.

می توان گفت، سرمایه گذاری بلند مدت برای کسانی مناسب است که این فعالیت را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب نکرده اند. در واقع آنها قصد کسب درآمدی مکمل، افزایش ثروت و یا به جریان انداختن پولشان را دارند و هدف گذاری های بلند مدت انجام داده اند. از این رو نقش سرمایه گذار در این نوع خاص سرمایه گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه چیز به تصمیم گیری های او بستگی دارد.

اگرچه باید همواره روند سرمایه گذاری های خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت امکان گزینه های مناسب تری را جایگزین آنها کنید اما بیش از اندازه نیز وسواس به خرج ندهید. مسلما برای اطلاع از روند تغییرات قیمت سهامی که خریداری کرده و قصد استفاده از آن در بلند مدت را دارید، نیازی نیست تا روزی 10 مرتبه قیمت آن را کنترل کنید!

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | دانستنی‌های مهم بانکی | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام