شاید راه اندازی و آغاز کسب و کار آنلاین در نگاه نخست به ویژه برای افرادی که از مهارت های بالایی در کار با رایانه و اینترنت برخوردار هستند، فعالیت ساده ای به نظر برسد. با این وجود، اگر برنامه ریزی و اهداف مشخصی تعیین نشوند، کسب درآمد و سود از این کسب و کار امری تضمین شده محسوب نمی شود. اگر در این حوزه تازه کار هستید، بهترین پیشنهاد برای حرکت در مسیر موفقیت، انجام برنامه ریزی دقیق و تعیین اهدافی واقع گرایانه بر اساس آن است. از این رو، در ادامه چند نکته که می توانند در این مسیر موثر باشند را مورد بررسی قرار می دهیم.    برنامه ریزی برای فروش آنلاین کالا و خدمات

پیش از آنکه هدف یا اهداف خود را مشخص کنید، باید ایده های خوبی درباره آنچه که قصد دارید از طریق اینترنت ارائه کنید، مد نظر قرار دهید. گزینه های مختلفی وجود دارند که می توان کسب و کار آنلاین را بر اساس آنها شکل داد. البته فروش کالا به صورت آنلاین ضروری نبوده، بلکه می توانید با ارائه خدمات نیز به کسب درآمد و سود بپردازید.

در نتیجه، بهترین توصیه در این زمینه مشخص کردن شکل و نحوه انجام کسب و کار آنلاین است. به عنوان مثال می توانید فروشگاهی اینترنتی را ایجاد کرده و محصولات مختلفی را از این طریق ارائه کنید. همچنین، می توانید به ارائه مشاوره و یا دیگر خدمات آنلاین به کاربران اینترنتی بپردازید. افزون بر این، اگر از قدرت نگارشی خوبی برخوردار هستید، می توانید به صورت نویسنده آزاد به تهیه مقاله و یا وبلاگ نویسی برای صاحبان مشاغل به ویژه دیگر مشاغل آنلاین اقدام کنید.  

تجزیه و تحلیل جامع

آیا می دانید در انجام چه کارهایی توانا هستید؟ بی شک، تنها داشتن مهارت های رایانه ای برای آغاز کسب و کار آنلاین کافی نیست. از این رو، باید تجزیه و تحلیلی جامع در این زمینه انجام داده و نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و خطرات را مشخص کنید. در واقع، از این طریق می توانید به شناخت بسیار خوبی از خود و فعالیتی که قصد انجام آن را دارید، دست یابید.

یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار آنلاین برخورداری از مهارت های بازاریابی است. از این طریق می توانید به بهبود جایگاه محصولات و خدمات خود پرداخته و در کمترین زمان، توجه کاربران اینترنتی را به سوی خود جلب کنید. افزون بر این، همواره باید بررسی فرصت های کسب و کار آنلاین موجود را در دستور کار خود قرار دهید.

همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که کارآفرینی و آغاز کسب و کار شخصی، خطرات مالی مختلفی را نیز به همراه دارد. از این رو، تا حد امکان باید خطرات و تهدیدهای بالقوه که می توانند امور مالی شما را تحت تاثیر قرار دهند، شناسایی کنید. به عنوان مثال، قبل از آنکه شروع به فروش کالایی کنید، درباره شرکت های فعال در آن حوزه تحقیق کرده و میزان رقابت پذیری خود را ارزیابی کنید.  

شناسایی بازار هدف

شناسایی و آشنایی با بازار هدف یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کار آنلاین محسوب می شود. بی شک با صرف زمان و تحقیق در این مورد می توانید بهترین گزینه های ممکن را انتخاب کرده و سرمایه و تلاش خود را به هدر ندهید. به عنوان مثال، با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید به بررسی میزان تقاضا برای کالا و یا خدمات مورد نظر خود، و واکنش افراد مختلف به آنها بپردازید.   

تعیین هدف

پس از مشخص کردن اینکه قصد فروش چه چیزی را داشته و کدام بازار هدف را مد نظر دارید، اکنون می توانید هدف و یا اهداف خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، این پرسش را با خود مطرح کنید که در سه ماهه نخست آغاز فعالیتتان، قصد دارید به چه چیزهایی دست یابید. در ابتدا، اهداف فروش خود را کوچک انتخاب کنید زیرا برای جلب توجه کاربران در فضای مجازی به گذشت زمان نیاز دارید. بی شک، پیش بینی بازدید و فروش چشمگیر در کمترین زمان پس از راه اندازی وب سایت و یا وبلاگتان انتظار معقولی نیست.

با گذشت زمان باید بر کیفیت محتوای خود به منظور جلب هرچه بیشتر توجه مشتری ها اقدام کنید. در ادامه، با تغییر شرایط به تغییر راهبردهای خود به ویژه در زمینه بازاریابی نیاز خواهید داشت. همواره این دیدگاه را مد نظر قرار دهید که دستاوردهای کوچک، راهنمای فرصت های بزرگتر خواهند بود.  

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | آشنایی با مشاغل و حرفه‌ها | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | معرفی صنایع، مشاغل و بازار کار | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام