این تصور اشتباه وجود دارد که مدیریت کسب و کار در منزل وطیفه آسانی است. اما واقعیت کاملا در تضاد با این تصور بوده و موفقیت در کسب و کار خانگی به پشتکار و مسئولیت پذیری بالایی نیازمند است. هنگامی که فردی کسب و کار خود را از منزل مدیریت می کند، به واسطه دسترسی به شبکه های اجتماعی، برنامه های تلویزیونی، پخش کننده های موسیقی و دیگر فناوری های موجود، امکان اختلال در انجام امور کاری افزایش می یابد. در نتیجه، برای کسب موفقیت باید خود را متعهد به انجام وظایفتان بدانید.

در غیر این صورت، قربانی تاخیر و تعلل های خود شده و رسیدگی به امور کسب و کارتان به چالشی دشوار مبدل می شود. از این رو، در ادامه با ما همراه شوید تا چگونگی پرهیز از این اشتباهات و مشکلات در هنگام مدیریت کسب و کار خانگی را فرا بگیرید.

اولین نکته ای که باید در این زمینه به آن توجه داشت، "مدیریت زمان" است. سعی کنید برای خود یک جدول زمان بندی تهیه کرده و به آن وفادار بمانید. این اقدام میزان تمرکز در هنگام انجام وظایف شغلی را افزایش داده و به مقابله با عواملی که موجب پرت شدن حواس می شوند، می پردازد. در این جدول، زمان کافی برای انجام فعالیت های شغلی خود را مشخص کرده و زمان هایی را نیز برای استراحت اختصاص دهید.

به عنوان مثال، آغاز کار در اوایل صبح اقدام موثری محسوب می شود زیرا در این زمان شرایط و فضا برای فعالیت های شغلی مطلوب بوده و تمرکز بر انجام وظایف نیز آسان تر است. اما اگر احساس می کنید در ساعات دیگر و یا هنگام شب وظایف خود را بهتر انجام می دهید، باید برنامه ریزیتان را بر همان اساس تنظیم کنید. امروزه برنامه ریزهای دیجیتال موجود بوده و به کمک آنها می توان جدول زمان بندی مناسبی را تهیه کرد.

مدیریت کسب و کار در منزل بر اساس یک برنامه ریزی قسمت بندی شده، شیوه ای کارآمد برای حفظ تمرکز محسوب می شود. افراد بسیاری ساعت ها به کار مشغول بوده، بدون آنکه زمان استراحتی را برای خود در نظر بگیرند. در نتیجه، امکان غلبه خستگی و بی حوصلگی بر آنها افزایش یافته و این مساله به تاخیر در انجام وظایف شغلیشان منجر می شود. یک بازه زمانی یک ساعته برای انجام کار مناسب بوده، اما این بازه بر اساس خصوصیات افراد قابل تغییر است. از این طریق می توانید بهره وری خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

محیط کار منظم و سازمان دهی شده نیز می تواند به صرفه جویی وقت کمک کرده و میزان تمرکز بر انجام کار و مدیریت کسب و کار را افزایش دهد. تمامی ابزارک های مورد نیاز و ضروری باید در هنگام کار در دسترس باشند. افزون بر این، محیط کار باید از فضایی آرام و دلپذیر برخوردار باشد. به عنوان مثال، قرار دادن یک گلدان گل و یا گیاهان دیگر می تواند نقش موثری در افزایش نشاط و سطح تمرکز افراد ایفا کند.

از سوی دیگر، اگر از آن دست افرادی هستید که زیاد دچار فراموشی می شوند، باید یادداشت برداری را در دستور کار خود قرار دهید. برای بسیاری انجام این کار با یک دفترچه ساده امکان پذیر است. اما اگر بیشتر زمان خود را در مقابل نمایشگر رایانه سپری می کنید، می توانید از نرم افزارهای مخصوص در این زمینه استفاده کنید. حتی از طریق تلفن همراه و امکانات مختلف آن مانند یاداشت برداری، تعیین زنگ هشدار و ... می توانید این کار را انجام دهید.

این نکته را به خاطر بسپارید، تا زمانی که انجام وظایف خود را جدی گرفته و از نکاتی که در این مطلب ارائه شد پیروی کنید، احتمال بروز مشکل و یا شکست کسب و کار خانگی شما بسیار اندک است.  

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | آشنایی با مشاغل و حرفه‌ها | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام