صاحبان کسب و کارهای کوچک اغلب در اجرای یکی از اصول مهم مدیریت که در شرکت‌های بزرگ توجه ویژه‌ای به آن می شود، ناموفق بوده و یا حتی آن را نادیده می گیرند. این اصل کلیدی "برنامه‌ ریزی" است.

برنامه‌ ریزی می تواند وجه تمایز بین شکست و موفقیت یا به نوعی مرز میان بقا یا خروج کسب و کار شما از بازار محسوب شود. بی شک، کسب و کار کوچکی که دارای برنامه است عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به رقبای بزرگ خود که فاقد برنامه ‌ریزی مشخصی هستند، ارائه می کند.

برنامه ریزی نیازمند نظم است

برای انجام برنامه ریزی موثر و کارآمد باید نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهید. برنامه ریزی نیازمند تجزیه و تحلیل هوشمندانه و بررسی مداوم ایده‌ها، اهداف و راهبردها است. نظم در برنامه‌های توسعه و اجرایی باید با نظم در کنترل، ارزیابی، اصلاح و حفظ طرح کسب و کار ترکیب شود. در حقیقت، بررسی مداوم طرح‌ها و برنامه‌ها برای حفظ اعتبار و به روز بودن آنها ضروری است.

برنامه ریزی نیازمند مشارکت است

برنامه ریزی زمانی در بهترین شرایط خود انجام می شود که یک تیم در شکل گیری آن نقش داشته باشند. بنابر یک ضرب المثل قدیمی، "همه بیشتر از هر کس می دانند". افزون بر توجه به دیدگاه دیگران، بهره‌مندی از منافع پشتیبانی افراد دیگر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بی شک، افرادی که در شکل گیری طرح و برنامه نقش داشته‌اند، تعهد و تلاش بیشتری در اجرای آن نشان خواهند داد.

برنامه ریزی نیازمند اهداف است

هدف برنامه خود را چه می دانید؟ قصد دارید تا به چه نتایجی دست یابید؟ برنامه و طرح برای کمک به هموار کردن مسیر کسب و کار شکل می گیرند و از این رو، باید اهداف مشخصی را برای کسب و کار خود تعریف کنید. اهداف بلندپروازانه نیازمند برنامه ریزی‌های منسجم و جامع هستند. در دنیای کسب و کار امروز، اهداف باید دارای پنج ویژگی خاص بودن، سنجش پذیر بودن، دست یافتنی بودن، واقعی بودن و بجا بودن باشند.

برقراری ارتباط، کنترل و دستیابی به هدفی که خاص و ویژه نیست دشوار است. بدون سنجش پذیری قادر نیستید تا جریان پیشرفت خود را دنبال کنید. اهدافی که قابل دستیابی نیستند تنها موجب هدر رفتن زمان و هزینه می شوند. اهداف واقعی گرفتار توهم و رویاپردازی نمی شوند. اهداف بجا آنهایی هستند که با فرصت‌های موجود هماهنگ شده، پاسخگوی نیازها بوده و شامل نقاط عطف دست یافتنی و ضرب العجل‌ها می شوند.

برنامه ریزی نیازمند تجزیه و تحلیل است

هر کسب و کار کوچکی دارای برخی ویژگی‌های منحصر به فرد است. شناسایی و تقویت این نقاط قوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در مقابل، شناسایی و محدود کردن نقاط ضعف نیز همین گونه است. به همین ترتیب، فرصت‌ها باید شناسایی شده و سرمایه گذاری‌های لازم در آنها انجام شود. همچنین، با شناسایی تهدیدها باید راهبردهایی برای محدود کردن یا پیشگیری از آنها ارائه شود. تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها فرآیندی برای کشف و ثبت واقعیت‌های محیط درونی و بیرونی کسب و کار محسوب می شود.

برنامه ریزی نیازمند داده است

مفروضات برنامه ریزی شما باید بر اساس داده‌ها استوار باشند. حدس و گمان در این زمینه کافی نبوده و باید برای موفقیت کسب وکار همواره به جمع آوری داده‌های مورد نیاز اقدام کرد. در حقیقت، برآوردها زمانی خوب و کارآمد هستند که از اساس و معیار مناسب برخوردار باشند.

برنامه ریزی نیازمند خلاقیت است

طرح‌ها و برنامه‌ها نیازمند اهدافی دنباله دار هستند تا به پیشرفت کسب و کار منجر شوند. از این رو، برنامه ریزی کارآمد به مشکلات و چالش‌ها از زاویه و دیدگاهی جدید نگاه می کند. همواره باید ایده‌های جدید و امکان‌پذیر را مورد توجه قرار دهید.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی