امروزه به لطف اینترنت، مردم سراسر جهان از این فرصت برخوردار هستند تا کسب و کار شخصی یا خانگی خود را راه اندازی کنند. این روند می تواند به سادگی ایجاد یک وب سایت و با محوریت ارائه کالا و خدمات با توجه به یک نیاز عمومی باشد.

 در گذشته‌های نه چندان دور، بازاریابی تقریبا همیشه به صورت چاپ آگهی در روزنامه‌ها و یا معرفی در رادیو و تلویزیون انجام می شد، اما امروزه اینترنت و دنیای مجازی نیز به مکانی فوق العاده برای کسب درآمد و بازاریابی مبدل شده است.

اگر قصد دارید کسب و کار خانگی خود را بر اساس فروش چیزی آغاز کنید، دو موضوع مورد توجه قرار می گیرند. نخست اینکه  کالا یا خدماتی که ارائه می شوند می توانند فیزیکی و یا اطلاعاتی باشد. دوم، برای آنکه پیامتان را به تمامی مشتری‌های بالقوه رسانده و مردم را نسبت به وجود و عرضه محصولات و خدمات خود آگاه کنید، نیازمند طرح بازاریابی دقیق و منسجمی هستید.

همانگونه که اشاره شد یکی از گزینه‌های سریع و در دسترس برای کسب و کار خانگی ایجاد یک وب سایت است. در ادامه برخی از نکته‌های ضروری برای آغاز کسب و کار خانگی را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

نخستین نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود، شناسایی مشتری‌های بالقوه و درک نیاز و خواست احتمالی آنها است. در حقیقت، کالا و خدمات شما باید پاسخگوی نیازهای مشتری‌ها بوده و به برطرف کردن مشکلات آنها کمک کند. از این رو، احتمال خرید مجدد آنها در آینده، معرفی شما به مشتری‌های دیگر و تداوم این روند بسیار افزایش می یابد. بر همین اساس، انجام پژوهش پیش از آغاز کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سپس اگر قصد دارید کسب و کار خانگی خود را به صورت انفرادی یا همراه با یک تیم آغاز کنید باید نام دامنه مناسبی را انتخاب کنید. این نام باید مردم را جذب کرده و به آسانی در ذهن آنها حک شود. ممکن است نام انتخابی شما پیش از این برگزیده شده باشد، از این رو باید چند نام را در نظر داشته باشید. در صورت امکان از یک کلید واژه با حجم جستجوی بالا در نام دامنه خود استفاده کنید. این اقدام می تواند به ارتقا رتبه شما در موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل و یاهو منجر شود.

در مرحله بعد، اطمینان حاصل کنید که کالا و خدمات شما ارزشی بیش از قیمت خود را به مشتری ارائه می کنند. تقریبا تمامی صاحبان کسب و کار خانگی موفق به این نکته اشاره دارند که ارزش بالای کالا و خدمات و آگاهی از چگونگی متقاعد کردن مردم که چرا آنها بهتر از نمونه‌های دیگر موجود در بازار هستند، اصلی مهم برای جذب هرچه بیشتر مشتری است. در بازار گسترده و جهانی امروز باید تا حد ممکن رقابت پذیری خود را حفظ کرده و بر ویژگی‌های منحصر به فرد کالا و خدمات خود که در نمونه‌های مشابه وجود ندارند، تاکید کنید.

همانند کسب و کارهای عادی، در یک کسب و کار خانگی نیز باید از ابزارها و خدمات مناست استفاده کنید. استفاده از خدمات پرداخت اینترنتی معتبر و یا در نظر گرفتن فردی برای پاسخگویی به پرسش‌ها و مشکلات احتمالی مشتری‌ها از آن جمله‌اند. اگر محصولی فیزیکی ارائه می کنید که نیازمند ارسال است باید نسبت به استفاده از خدمات مطمئن حمل و نقل که در زمان مقرر کالا را به دست مشتری می رسانند، اطمینان حاصل کنید.

افزون بر این، برای موفقیت کسب و کار خانگی باید به امور مالی و بودجه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. بر همین اساس باید جریان هزینه‌ها و درآمدهای خود را به دقت ثبت و دنبال کنید. می توانید به صورت سنتی از قلم و کاغذ استفاده کرده و یا از نرم افزارهایی که برای این منظور در بازار موجود هستند، استفاده کنید.

و در آخر، اگر به دنبال ارتقا کسب و کار خانگی خود هستید، مجلات الکترونیکی گزینه‌ای فوق العاده برای بازاریابی محسوب می شوند. این مجلات آنلاین شباهت بسیاری به مجله‌های موجود در روزنامه فروشی‌ها داشته و نکته مثبت آنها این است که از مشترکان دائمی برخوردار هستند. از این رو، ممکن است آگهی شما در یک هفته توسط صدها هزار نفر دیده شود.

 

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | معرفی صنایع، مشاغل و بازار کار