در دنیای رقابتی امروز و با توجه به بحران‌های مالی و اقتصادی شدید و گسترده، بسیاری از کارآفرینان در تلاش هستند تا روند موفقیت آمیز کسب و کار خود را حفظ کنند.

با این وجود، احساس بدبینی و ناتوانی برای تغییر شرایط نیز بیش از پیش آنها را تحت تاثیر قرار داده است. اما هنگامی که کسب و کار شخصی خود را اداره می کنید همواره این امکان وجود دارد تا از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کرده و از بحران فاصله بگیرید.

بی تردید، کارآفرینان با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه هستند. آنها باید هر روز صبح انگیزه لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را بدون آن که نظارتی بر آنها باشد در خود ایجاد کرده و بخش اعظم فشار کاری به ویژه در کسب و کارهای خانگی بر دوش آنها سنگینی می کند.

کارآفرینان به ندرت مطمئن هستند که پروژه هایشان با سودآوری مطلوب همراه باشد. آنها باید نوسان‌های درآمدی، خواسته‌ و تقاضای مشتری و ایجاد توازن میان فعالیت‌های کاری و نیازهای شخصی و خانوادگی را به تنهایی کنترل کنند.

به رغم چالش‌های موجود، امکان انجام موفقیت آمیز تمامی این موارد وجود دارد. بدون در نظر گرفتن موانع پیش‌ رو و شرایط اقتصادی، کارآفرینان می توانند کسب و کار موفقی داشته و مسیر حرکت مثبت خود را دنبال کنند. در ادامه این مطلب چند نکته کوچک برای موفقیت در این مسیر را بررسی می کنیم.

بازبینی

در ابتدا با چه اهدافی تصمیم به آغاز کسب و کار شخصی گرفتید؟ آیا قصد داشتید تا کنترل میزان درآمد، مدیریت زمان، آزادی بیشتر، تغییر در شرایط، اتخاذ و اجرای مهارت‌هایی که به آنها علاقمند هستید در اختیار خودتان باشد؟ از این رو، دیدگاه اصلی خود برای کارآفرینی را مورد بررسی قرار دهید. انگیزه و هدفی که در ابتدا موجب آغاز حرکت شما شد، اکنون می تواند بار دیگر هیجان لازم برای ادامه مسیر را ایجاد کند.

زمانی را برای بازآفرینی دیدگاه کسب و کار خود اختصاص دهید. تصویری از شرایطی که می تواند موفقیت کسب و کارتان را فراهم کرده و چیزهای مورد نیاز در این مسیر را ترسیم کنید. این تصویر را هر روز به ویژه زمان‌هایی که احساس ناتوانی یا شکست می کنید با خود مرور کنید. به دیدگاه و چشم انداز کاری خود اجازه دهید تا شما را پیرامون آنچه که باید و نباید انجام دهید، هدایت کند.

بررسی واقعیت

چه چیزی باعث شکوفایی کسب و کار شما می شود؟ آیا به بازاریابی موثرتر، مدیریت زمان، پایگاه مشتری جدید، قیمت‌های بالاتر، کاهش هزینه‌ها و یا کمک بیشتر نیازمند هستید؟ بسیاری از کارآفرینان زمان خود را صرف انجام کارهایی می کنند که برای آنها درآمدی به همراه ندارد. از این رو، برای آنکه متفاوت باشید به چه چیزی نیاز دارید؟

جستجوی چشم اندازی خارجی برای پاسخ به این قبیل پرسش‌ها بسیار سودمند است. می توانید کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده‌اند را مطالعه کنید. با کارآفرینان موفق که به آنها اطمینان دارید گفت و گو کرده و از نقطه نظرات آنها استفاده کنید. برای بررسی هرچه بهتر گزینه‌ها و انتخاب‌های موجود می توانید یک مربی کسب و کار استخدام کنید. در حقیقت، این اجازه را به خود بدهید تا احتمالات متعدد را بررسی کرده و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

عمل کردن

مهمترین کاری که امروز می توانید انجام دهید تا گامی در مسیر موفقیت کسب و کارتان باشد، چیست؟ آیا آن را انجام داده‌اید؟ ترس، تاخیر و خود تخریبی از عوامل شکست بسیاری از کسب و کارهای کوچک محسوب شده و میزان تاثیر آنها حتی از عوامل خارجی نیز بیشتر است. فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. گزینه‌های موجود در این فهرست را اولویت بندی کرده و به انجام آنها در زمان‌هایی که مقرر کرده‌اید، متعهد باشید.

درخواست کمک

چگونه می توانید از پشتیبانی لازم برای کسب موفقیت بهره‌مند شوید؟ این مساله که یک کارآفرین تمامی انگیزه لازم برای انجام وظایف، دانستن هر آنچه که برای موفقیت لازم است و تمامی مهارت‌های لازم را یکجا داشته باشد، اگر غیرممکن نباشد، بسیار نادر است. تلاش برای کسب موفقیت بدون پشتیبانی و کمک لازم بیشتر همانند دستورالعمل شکست و نابودی است.

در دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی می توانید با موضوعات مختلف مانند بازاریابی یا امور مالی بیش از پیش آشنا شوید. می توانید از کمک و پشتیبانی افراد ماهر و حرفه‌ای در این قبیل حوزه‌ها که تجربه‌ای در آنها ندارید، استفاده کنید. در حقیقت، پیش از آن که به طور کامل در تنگنا قرار بگیرید از کمک و پشتیبانی دیگران استفاده کنید.

برای آنکه آینده موفقیت آمیزی را در کسب و کار خود رقم بزنید زمان را برای بازبینی آنچه در اختیار دارید و آن چیزهایی که نیاز دارید از دست ندهید. بدبینی و ناامیدی را کنترل کرده و در کنار افرادی که به آنها اطمینان داشته و هنگام نیاز می توانید روی کمک آنها حساب کنید، فعالیت‌های خود را ادامه دهید. درباره آنچه که می تواند کسب و کار شما را متفاوت کند هوشمندانه تصمیم گیری کرده و سپس تصمیم‌های خود را اجرایی کنید.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی