اگر به این نتجه رسیده‌اید که در حرفه خود دچار رکود و ایستایی شده‌اید، ممکن است احساس ناامیدی کرده و یا نسبت به چگونگی بازگرداندن آن به مسیر پیشرفت و حرکت رو به جلو سر در گم شوید. همانند هر مشکل دیگری، یافتن دلایل این رکود برای اتخاذ راه حل‌های برون رفت از آن ضروری است.

رکود در فعالیت کاری تنها به واسطه کمبود ایده یا اهداف بلندپروازانه حاصل نشده و عواملی مانند رکود اقتصادی می توانند موجب بروز چنین شرایطی شوند. با آگاهی از دلیل یا دلایل رکود ایجاد شده می توانید اقدام‌های مناسبی را برای رسیدگی و برطرف کردن آن اتخاذ کنید.

این روند نیازمند اهداف واقع بینانه‌ای است. در شرایطی که ایجاد تغییر چشمگیر در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای غیر ممکن نیست، عوامل و شرایط بسیاری همچنان می توانند بدون تغییر باقی مانده و اثرات آنها موجب تقویت جریان‌های مخالف شوند. در ادامه این مطلب چند گام برای بازگرداندن زندگی حرفه‌ای به مسیر درست را بررسی می کنیم.

تشخیص

همانگونه که اشاره شد باید در مرحله نخست مشکلات و عوامل بروز ایستایی در حرفه خود را تشخیص دهید. بسیاری از مشاغلی که در مسیر اشتباه حرکت کرده و یا دچار رکود می شوند، در طولانی مدت به جریانی اشتباه متصل بوده‌اند. همچنین، مواردی وجود دارند که شور و شوق اولیه برای یک حرفه از بین رفته و آن شغل روال عادی و روتین می یابد. هنگامی که مشکل یا مشکلات را شناسایی کرده و در مسیر برطرف کردن آنها اقدام می کنید، احتمالا بلافاصله متوجه نتیجه فوری آن شده که می تواند الهام بخش صرف زمان و تلاش بیشتر برای تغییر هرچه بیشتر شرایط باشد.

انتخاب کردن

تغییر آسان نیست به ویژه زمانی که هدف شما بهبود و از رکود خارج کردن یک حرفه باشد. در بسیاری موارد ممکن است نیاز به تغییر شغل، اختصاص زمان بیشتر برای کار یا مطالعه و یا حتی جابجایی یک فرصت به عنوان راه حل وجود داشته باشد. بر همین اساس، انتخاب خود را باید با در نظر گرفتن این که تصمیم نهایی برای ایجاد تغییر ارزش آن را دارد یا خیر، انجام دهید. در این برهه حفظ اعتماد به نفس نسبت به هدف انتخابی و تمایل به باقی ماندن در مسیر پیشرفت حتی در موقعیتی که با شرایط راحت و مناسبی مواجه نیستید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آگاهی از بازخورد

از ابتدا تا انتهای روند خروج از رکود تا حد ممکن کمک دریافت کنید. این کمک نباید حتما از سوی افراد حرفه‌ای باشد، بلکه می تواند از طریق صحبت با دوستان قابل اعتماد و یا همکاران سابق حاصل شود. هدف شما شناسایی مسائل واقعی است. هنگامی که به وضعیت دلخواه خود نزدیک می شوید ممکن است برخی جزئیات را نادیده بگیرید و از این رو، دریافت بازخورد از دیگران ارزش بسیاری می یابد. شما نیازمند دریافت پشتیبانی از افرادی هستید که به توانایی‌های شما باور داشته و با دیدگاهی واقع بینانه و صادقانه نظر خود درباره شما را بیان می کنند.

بررسی و ثبت پیشرفت

داشتن هدف در ذهن موجب ایجاد انگیزه می شود، اما اگر تلاش‌های لازم برای دسترسی و نزدیک شدن به آن صورت نگیرد، می تواند به روندی خسته کننده مبدل شود. از این رو، در مسیر خود به نقاط عطفی نیاز دارید که نشان می دهند آیا در مسیر درست حرکت می کنید یا خیر.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی