در تعریفی ساده، کسب و کار را می توان یک معامله از هر نوع کالا و یا خدمات در ازای دریافت پول تعیین شده عنوان کرد. در زندگی روزمره، ما همواره چه به صورت دریافت کننده و چه به صورت تحویل دهنده در این فرآیند حضور داریم.

برای افرادی که به فعالیت کاری خود برای کسب درآمد پیش بینی شده متکی هستند، تلاش برای بهبود تمامی جنبه های کسب و کار روزانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده زیرا در جریان این فعالیت ها همواره چالش هایی وجود خواهند داشت که باید بر آنها غلبه کرد.

تغییرات در روند کسب و کار، رقابت در شرایطی که عرضه و تقاضا قوی و یا ضعیف هستند مهم ترین چالش هایی محسوب می شوند که هر کسب و کاری با آنها مواجه بوده و صاحبان کسب و کار هنگام عبور از این چالش ها همواره باید از دقت بالایی برخوردار باشند. در همین راستا، راه حل هایی برای ارتقا و بهبود کسب و کار وجود دارند.

پنج نکته کلیدی را می توانید مورد توجه قرار دهید:

1. مکان و محل کسب و کار شما در همان نگاه نخست باید برای مشتری ها جذاب بوده و دسترسی به آن آسان باشد. هنگامی که مشتری وارد مکان کسب و کار شما می شود باید احساسی خوشایند در وی ایجاد شده و خدمات مشتری خوبی را تجربه کند.

بر همین اساس، مشتری خود را در برخورد نخست تحت تاثیر قرار داده و درصد از دست دادن وی را کاهش می دهید. اگر کسب و کار آنلاینی را اداره می کنید نیازمند دسترسی آسان و سریع از طریق شبکه جهانی وب بوده و وب سایت شما باید در جلب نظر مشتری کارآمد عمل کند. همواره باید وب سایت خود را با ارائه اطلاعات و پیشنهادهای مرتبط با حوزه فعالیت خود به روز نگه دارید.

2. نوع محصولات و خدماتی که ارائه می کنید باید هماهنگ با آخرین جریان های موجود بوده و دسترسی فوری و آسان مشتری ها به آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، مجبور خواهید بود موجودی از رده خارج خود را با قیمت هایی بسیار پایین تر به فروش رسانده و در بسیاری موارد با ضررهای سنگین مواجه شوید.

3. همواره خدمات مشتری عالی را به منظور حصول اطمینان از کسب درآمد مناسب و افزایش وفاداری مشتری ها برای انجام خریدهای بعدی مورد توجه قرار دهید. در بسیاری موارد به عنوان صاحب کسب و کار ممکن است بازخوردها و پیشنهادهای ارزشمندی از مشتری ها دریافت کنید که می توانند به بهبود و ارتقا کسب و کارتان کمک کرده و شما را با آخرین جریان ها درباره نیازها و انتظارات مشتری ها در ارتباط نگه دارند.

4. پیشنهادها و تخفیف هایی ویژه را به مشتری ها ارائه کنید. بر همین، اساس نه تنها می توانید موجودی خود را به طور مرتب تغییر داده و از آن سود ببرید، بلکه انگیزه مشتری ها برای بازگشت و مشاهده کالاها و خدمات جدیدی که ارائه می کنید را نیز افزایش می دهید.

5. در عصر رقابتی امروز، تبلیغات به منظور حصول اطمینان از رشد پایگاه مشتری در شرایطی که جلب توجه آنها دشوارتر از گذشته شده، اهمیت ویژه ای دارد. برخی از گزینه های مطرح تبلیغات شامل آگهی های روزنامه، تبلیغات آنلاین و شبکه های اجتماعی، بازاریابی مستقیم و بسیاری موارد دیگر می شوند.

همچنین، می توانید اجرای یک کمپین تبلیغاتی را برای ارائه اطلاعات درباره کسب و کار خود و در نهایت افزایش تعداد مشتری هایی که به شما مراجعه خواهند کرد را مد نظر قرار دهید. این مساله فرصت افزایش فروش و فراهم کردن خدمات مشتری ارزشمند با در نظر گرفتن آخرین جریان های محصولات را به شما داده و بی تردید، مشتری های راضی باز هم برای خریدهای بعدی خود به شما مراجعه خواهند کرد.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی