بنابراعلام قائم مقام بانك مركزي انتصاب به سمت مديرعامل و اعضاي هيات مديره تابع انضباط خاص شده است؛ دارا بودن مدرك كارشناسي، 10 سال سابقه حرفه اي در نظام بانكي و ايفاي نقش در بازار سرمايه از جمله اين شرايط است، ضمن اينكه سه پنجم اعضاي هيئت مديره بايد 10 سال سابقه فعاليت حرفه اي نيز داشته باشند.

طبق تبصره 4 ماده 94 قانون برنامه پنجم هيچ شخصي حق ندارد به عنوان مديرعامل و يا اعضاي هيات مديره بانكها انتخاب شود مگر آنكه صلاحيت حرفه اي آنها توسط بانك مركزي احراز شود.
 
باید در نظر داشت که نه‌تنها در ايران بلكه در تمام دنيا هيچ‌كس حق دخالت در امور مالي افراد را ندارد و براساس مقررات، فقط بانكها به عنوان وكيل مي توانند اين اقدام را انجام دهند. بر اين اساس مديران بانكها بايد با مقررات، ضوابط و چگونگي نظام بانكي آشنايي داشته باشند.

هرچند تائيد صلاحيت مديران بانكي از سال گذشته انجام شد اما هنوز افكار عمومي آماده آن نبود و بر اين اساس چالش‌هايي در اين زمينه ايجاد شد.

سخن آخر این‌که؛ براي رعايت مقررات جديد، دور تازه‌اي از بررسي‌ها و تائيد صلاحيت‌ها آغاز شده است که دو ساله است و در اين دوره نيز فعاليت آنها بررسي شده تا در دوره بعد عملكرد آنها مورد نظر قرار گيرد.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم بانکی | دانستنی‌های مهم حقوقی