سرانجام دستورالعمل اجرایی ارایه شناسنامه به اشیا مجازی  تصویب و ابلاغ شد.   
 
بر همین اساس تاكنون سرشاخه شناسایی اشیاء مجازی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به وزارت بازرگانی، وزارت علوم و بانك مركزی ارایه شده است.

دریافت این سرشاخه هزینه‌ای ندارد و متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه دهند تا در كوتاهترین زمان ممكن سرشاخه شناسه شئی (OID) خود را دریافت كنند.

این سرشاخه ها بر اساس استاندارهای جهانی و به منظور شناسایی كلیه اشیاء و هر هویت موجود در فضای مجازی از قبیل شركت های حقوقی گرفته تا كالاها و مقالات عملی به متقاضیان ارایه می شود.

بر اساس تعامل های صورت گرفته با اتحادیه جهانی مخابرات، این اتحادیه، سرشاخه 2.16.364 را به ایران اختصاص داده و هر كالایی كه شناسه آن با این سرشاخه آغاز شود به عنوان كالاهای ایرانی در دنیای مجازی شناخته خواهد شد.

بر همین اساس سرشاخه اختصاص داده شده به وزارت بازرگانی 2.16.364.1.1.1 و سرشاخه ارایه شده به بانك مركزی 2.16.364.1.1.2 است.

از این پس وزارت بازرگانی و بانك مركزی می توانند بر اساس این سرشاخه ها، به اشیا خود در فضای مجازی هویت شناخته شده بین المللی بدهند.

بر اساس استاندارهای بین المللی كه تحت عنوان شناسه شی (OID) با همكاری سازمان جهانی استاندارد و اتحادیه جهانی مخابرات تعریف و مشخص شده است، می بایست زیرشاخه های ایجاد شده توسط هر نهاد و یا بخشی در ITU ثبت شود.
 
از این رو ضرورت دارد هرچه سریع‌تر سایتی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شود که دارندگان شناسه شی (OID) زیرشاخه های تعریف شده خود را در آن ثبت كنند تا این زیرشاخه ها از سوی سازمان فناوری اطلاعات به اتحادیه جهانی مخابرات منتقل شود.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم حقوقی