اداره بازرسی مدیریت نظارت بر كارگزاران سازمان بورس، در فروردین ماه هرسال با ارسال فرم هایی، شركت های كارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران و بورس كالا را بر اساس معیارهای عادی و تشویقی و تنبیهی ارزیابی می كند.

نکته قابل توجه اینجاست که رتبه بندی كارگزاران، صرفا برای یك بار در بازه­ زمانی تعیین شده، انجام می شود و به درخواست‌های رتبه ‌بندی مجدد، به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد و كلیه اقدامات صورت گرفته پس از دورۀ زمانی تعیین شده برای رتبه‌بندی، در رتبه‌بندی دوره بعدی منظور خواهد شد.

كارگزارانی كه در بورس اوراق بهادار فعالیت می كنند، در معیارهای عادی می توانند حداكثر 213 امتیاز و حداقل 64 امتیاز كسب كنند و در معیارهای تشویقی و تنبیهی حداكثر 93 امتیاز را به خود اختصاص دهند.

كارگزارانی كه در بورس كالا فعالیت می كنند نیز در معیارهای عادی می توانند حداكثر 208 امتیاز و حداقل 57 امتیاز كسب كنند و در معیارهای تشویقی و تنبیهی حداكثر 55 امتیاز را به خود اختصاص دهند.

داشتن دفاتر اداری، سرمایه پرداخت شده، دفتر پذیرش فعال، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، پرسنل دارای گواهی نامه، سایر پرسنل، قابلیت سیستم كارگزاری، قابلیت های سیستم حسابداری، قابلیت سایت اینترنتی، معاملات بلوك و و غیر بلوك و قراردادهای آتی، تعداد مشتریان، پذیرش و اجرای درخواست های الكترونیكی مشتریان و امتیاز اعطایی توسط بورس تهران، كانون كارگزاران، معیارهای عادی رتبه بندی كارگزاران در بورس اوراق بهادار است.

كلیه معیارهای فوق به استثنای معیار پذیرش و اجرای درخواست های الكترونیكی مشتریان به عنوان معیارهای عادی رتبه بندی بورس كالا در نظر گرفته شده است.

داشتن مجوز سبد گردانی، صندوق های سرمایه گذاری، مشاوره پذیرش و مشاور عرضه، معاملات عمده، گواهی نامه های سازمانی، فعالیت بازارگردانی،‌ سیستم ضبط مكالمات سفارش دهندگان، جذب مشریان خارجی، اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی و تخلفات كارگزاران، 11 معیار تشویقی و تنبیهی رتبه بندی كارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار خواهد بود.

برای كارگزاران فعال در بورس كالا معیارهای تشویقی و تنبیهی شامل مشاوره پذیرش، ارزش معاملات صادارتی، پذیرش و اجرای درخواست های الكترونیكی مشتریان، گواهی نامه های سازمانی، سیستم ضبط مكالمات سفارش دهندگان، تعداد قراردادهای ابطالی، اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی و تخلفات كارگزاران خواهد بود.

بر اساس این دستورالعمل، اگر امتیاز شركت كارگزاری، كمتر از حداقل­های تعیین شده باشد، موضوع به مرجع رسیدگی گزارش خواهد شد كه این مرجع می­تواند مجوز تمام یا بخشی از فعالیت­های كارگزاری را تا مدت 20 روز كاری تعلیق كند و برای شركت كارگزاری مهلتی را برای كسب حداقل امتیازهای تعیین شده در نظر بگیرد.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | دانستنی‌های مهم حقوقی | دانستنی‌های مهم بازرگانی