بنابراعلام ها قرار است با انتشار  و ورود گواهی های ارزی صادراتی امكان معامله ارز را به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه فراهم و امكان معامله ارز را به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه میسر گردد.
 
بر این اساس گواهی ارزی صادراتی جایگزین معاملات آتی ارز خواهد شد، تا جایی که اعلام شده با توجه به تصمیمات گرفته شده، راه اندازی معاملات آتی ارز در بازار سرمایه منتفی است و گواهی ارزی جایگزین آن خواهد شد.
 
در حال حاضر بازار سرمایه برای ورود نقدینگی بیشتر، نیازمند تنوع ابزارهای معاملاتی است و انتشار گواهی ارزی صادراتی می تواند به عنوان یك ابزار جدید، تنوع بیشتری به ابزارهای موجود در بازار بدهد.
 
انتشار گواهی ارزی صادراتی همچنین می تواند با رفع التهاب از بازار ارز با ورود خود به بازار سرمایه موجب تعدیل و شفافیت در بازار ارز شود.
 
معامله این گواهی ها در بازار سیگنال های خوبی را به سرمایه گذاران برای تصمیم گیری جهت ورود به این بازار می دهد و افرادی كه قصد سرمایه گذاری در بازار ارز را دارند، می توانند منبعی برای كشف قیمت ارز داشته باشند.
 
درواقع ورود این ابزار به بازار هم به نفع تولیدكنندگان و هم به نفع وارد كنندگان است و شركت ها می توانند با مطالعه قیمت ها در بازار سرمایه، ارز مورد نیاز خود را خریداری كنند.
 
سازمان بورس اعلام کرده که از نظر ساختارها و روش های انجام معامله، تمام مقدمات در سازمان بورس فراهم شده است و از این نظر، منعی در بازار وجود ندارد و انتشار گواهی ارزی صادراتی تنها در انتظار اظهار نظر بانك مركزی است.
 
از سوی دیگر برخی سرمایه گذاران در سال گذشته به بازار ارز برای كسب سود رفتند و سازمان بورس امیدوار است که انتشار گواهی ارزی صادراتی بتواند این دست از سرمایه گذاران را به بازار سرمایه بیاورد. البته برای شروع باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا سرمایه گذاران گمراه نشوند.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم حقوقی