خيلي از ما ويژگي‌هاي شخصيتي خاصي داريم كه يا بايد براي تغيير اين ويژگي‌ها تلاش كنيم يا شغل‌مان را متناسب با خصوصيات شخصيتي‌مان درنظر بگيريم. مثلا فردي كه خيلي پرهياهو و پرجنب وجوش است با استخدام در يك پست اداري از حرفه‌اش راضي نمي‌شود؛ برعكس، كاركردن در محيط‌هاي كاري شلوغ كه مشتريان زيادي دارد براي افراد كمرو و خجالتي مناسب به نظر نمي‌رسد.
افراد حساس و رمانتيك هم به محيط‌هاي آرام نياز دارند. اين افراد خلاقيت‌شان زياد است و در كارها و رشته‌هاي مرتبط با هنر بيشتر مواقع موفق ظاهر مي‌شوند و مي‌توانند احساسات شاعرانه را در كارهايشان دخالت دهند. پس اگر جزو افرادي هستيد كه طبع شاعرانه‌اي داريد و البته دلتان نمي‌خواهد در محيط‌هاي پر سروصدا كار كنيد يا از ارتباط با ارباب رجوع فراري هستيد، توصيه مي‌شود شغل‌تان را از ميان يكي از مشاغل پيشنهادي ما انتخاب كنيد.

طراح گرافيك
يك كار هنري به روحيات ويژه نياز دارد. مي‌توانيد در محيط‌هاي آرام يا حتي در خانه خودتان به دور از هياهو و اجتماعات پر سروصدا طرح‌هاي جالبي خلق كنيد؛ شايد ايده‌هاي خلاقانه شما در تنهايي بهتر كشف مي‌شود. بهتر است براي ورود به اين رشته وارد دانشكده‌هاي هنري شويد يا در آموزشگاه‌هاي مرتبط مدركي را در ارتباط با طراحي گرافيك به دست آوريد. همه كارها به خودتان بستگي دارد كه چقدر مي‌خواهيد براي موفقيت بيشتر زمان بگذاريد. طراحان گرافيك مي‌توانند در بخش‌هاي مطبوعاتي، مجلات مختلف، مراكز تهيه پوستر، بخش‌هاي توليد آگهي‌ها، طراحي بسته‌بندي محصولات و... مشغول به كار شوند و درآمد خوبي هم داشته باشند.

نقاش و عكاس
حرفه خلاقانه ديگري است كه با روحيات لطيف شاعرانه جور در مي‌آيد و كمتر به تبادل با افراد مختلف نياز دارد. البته براي تبديل شدن به نقاش يا عكاسي مشهور بايد با اجتماعات هنري در تماس باشيد و كمي خودتان را در گروه‌هاي هنري درگير كنيد اما هنگام توليد اثر نيازي به مراوده با آدم‌ها نداريد. به عنوان يك هنرمند بايد اصول حرفه‌اي اين كار را ياد بگيريد، تحصيلات دانشگاهي داشته باشيد، ديدتان را نسبت به محيط اطراف تغيير دهيد و جزئيات را با دقت بيشتري مشاهده كنيد. تمرين و پشتكار به شما كمك مي‌كند تا موفق شويد.

پژوهشگر علوم طبيعي
در طبيعت و حيات وحش هم طبع شاعري شما گل مي‌كند و با روحيه آرام و حساس رمانتيك‌ها هماهنگ است، بنابراين توصيه مي‌شود هنگام انتخاب رشته سراغ مشاغل مرتبط با زيست‌شناسي و اكولوژي برويد. اين رشته‌ها به تحقيق و پژوهش در محيط‌هاي طبيعي نياز دارند و براي انجام كار حرفه‌اي لازم است از پشت ميز بلند شويد و بيشتر وقت‌ها در زيستگاه‌هاي مختلف گياهي و جانوري مشغول جست‌وجو باشيد.

نويسنده
افرادي كه طبع شاعرانه دارند عاشق قلم و كاغذ هستند. آنها دوست دارند ايده‌هايشان را به سرعت روي كاغذ پياده كنند و چه بسا كه اين نوشته‌ها به شاهكار هنري يا ادبي تبديل شود. بنابراين افرادي كه حساس، رمانتيك و البته دست به قلم هستند به احتمال زياد در نويسندگي موفق ظاهر مي‌شوند. با اين وجود براي تبديل شدن به نويسنده‌اي چيره‌دست، داشتن استعداد حرف اول را مي‌زند. ترجمه رمان و كتاب‌هاي مختلف هم كار ديگري است كه شايد با طبع حساس اين افراد جور در بيايد.

آبي بپوشيد، استخدام شويد
آبي يكي از بهترين رنگ‌هاست كه در موقعيت‌هاي شغلي شما را به موفقيت مي‌رساند. تحقيقات پژوهشگران نشان مي‌دهد هر وقت براي مصاحبه شغلي قرار ملاقات داريد، بهتر است آبي پررنگ بپوشيد. اين رنگ اعتماد به نفس شما را به مصاحبه‌كننده القا مي‌كند؛ در نتيجه احتمال اينكه در مصاحبه قبول شويد به مراتب بيشتر مي‌شود. اگر مي‌خواهيد براي مصاحبه شغلي كت و شلوار بپوشيد، زمينه‌هايي از چند آبي مختلف را انتخاب كنيد.
مثلا آقايان كت سورمه‌اي را با پيراهن آبي آسماني بپوشند. به خانم‌ها هم توصيه مي‌شود يك مانتوي سورمه‌اي يا آبي تيره را با شال آبي روشن هماهنگ كنند. آبي رنگ آسمان و درياست و نشان مي‌دهد كه فردي قدرتمند هستيد و دلتان مي‌خواهد رفتار دوستانه‌اي داشته باشيد. افرادي كه آبي را براي لباس پوشيدن انتخاب مي‌كنند صداقت بيشتري دارند. شايد به اين نكته توجه كرده باشيد كه خيلي از شركت‌ها براي كارمندان‌شان يونيفورم آبي يا سورمه‌اي در نظر مي‌گيرند يا در لوگوي خودشان از آبي استفاده مي‌كنند. آبي رنگ صلح و سازش است و بيش از ساير رنگ‌ها آرامش را القا مي‌كند.

شاعران فروتن چطور در مصاحبه شغلي پيروز شوند
بعضي افراد خوب درس خوانده‌اند و مدارج بالايي دارند اما وقتي مي‌خواهند در شغل مورد علاقه‌شان كاري پيدا كنند دچار مشكل مي‌شوند. گروهي از اين افراد نمي‌توانند در مصاحبه‌هاي شغلي درباره خودشان خوب حرف بزنند يا به دليل داشتن فروتني بيش از حد در همان نخستين برخورد با كارفرما، تاثيرات مثبتي ايجاد نمي‌كنند. درنتيجه در مصاحبه رد مي‌شوند.

  کسب وکار

  Elnur Naghinezhad

  ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | فنون موفقیت در مصاحبه شغلی

  شغل | کار | کسب وکار | روحیه | مصاحبه