سرمایه گذارها از زیر سنگ پیدا می شوند...

چه قدر با تیتر این مطلب موفقید؟؟؟ آقای ریچارد برانسون که اصلا موافق نیستند... این روزهای جوانان زیادی را در جاهای مختلف می بینم یا برای من ای میل می زند و درباره روش های جذب سرمایه برای ایده های نو، از من سوال می کنند. بیشتر این سوالات برای کسانی پیش می آید که می خواهند اولین استارت-آپ خود را راه بیاندازند. معمولا بیشتر این افراد، جوانان حول و حوش ٢٠ ساله هستند که ایده های درخشانی به ذهن شان رسیده و توانسته اند تیم های فنی و بیزنس خوبی را تشکیل بدهند، اما منتظر نخستین سرمایه گذاری هستند تا ایده شان را عملی کنند. معضل بیشتر این افراد، در مواجهه با سرمایه گذاران بالقوه، سن کم و عدم تجربه کافی است که باعث می شود سرمایه گذاران که دنبال ریسک پایین هستند، چندان جذب ایده های درخشان آنها نشوند.

در مورد سن پایین، بگذارید از داستان خودم شروع کنم. من و دوستانم وقتی ایده “ویرجین” به ذهن مان رسید و آن را راه اندازی کردیم، همه ١۵ سال مان بود. شروع ما با فروشگاه محصولات فرهنگی (موسیقی و فیلم) بود. من خیلی روی اسم “اسلیپد دیسک” (Slipped disk) اصرار می کردم. اما دوستانم نگاه کلی تری به موضوع داشتند. این شد که الان خوشحالم که آن ایم را انتخاب نکردیم. واقعا چه کسی امروز حاضر بود به برای مسافرت هوایی سوار هواپیماهای اسلیپ دیسک شود یا در بانک اسلیپ دیسک سرمایه گذاری کند؟ امروز می بینم که ما در آن سن کم چقدر به این مسایل مهم بازاریابی دقت می کردیم درحالی که شناخت نظری از آنها نداشتیم.
مهمترین عنصر در به سرانجام رساندن یک نوآوری و کارآفرینی، انرژی افراد درگیر در آن پروژه است. بدیهیست که افراد جوان بیشترین انرژی را دارند و این از هر چیزی برای سرمایه گذار مهمتر است. اما این همه ماجرا نیست. کاربردن با جوانان برای تبدیل یک مفهوم جدید به یک محصول می تواند بسیار دلهره آور هم باشد. بنابراین اگر “رابطه” محکمی با سرمایه گذار اصلی ندارید به شما توصیه می کنیم که در تیم تان از مشاوره افراد باتجربه یا تحصیل کرده در حوزه کسب و کار حتما بهره ببرید. حتی اگر منابع مالی اولیه اجازه می دهد، حتما سعی کنید چنین فردی را (حتی برای مدت کوتاه یا به صورت پروژه ای) استخدام کنید. مهارت این افراد در أمور کسب و کار و آشنایی شان با ادبیات و ابزارهای محیط کسب و کار نه تنها شما را در رسیدن به مقصد بسیار کمک خواهد کرد، بلکه سرمایه گذار هم با اعتماد بیشتری پوشش را در اختیار شما قراری دهد.
مشاوره از مهمترین عواملی بود که ویرجین را به موقعیت امروز رساند. من بسیار خوشحالم که در کسب و کارم همیشه از نظرات بهترین مشاوران در حوزه های مختلف، بهره مالی بسیاری برده ام. مشاوره در زمینه تهیه مواد لازمی که اعتماد سرمایه گذار را جلب می کند، مثل چگونگی نوشتن طرح اولیه، برنامه کسب و کار، گردش مالی و رشد استارت-آپ بسیار مهم است. البته فقط هم جذب سرمایه اولیه نیست. شما باید رابطه خوب و طولانی مدتی با مشاورتان داشته باشید تا در طول زمان هم از انجام اشتباهات مرسوم و شکست خورده دیگران بر حذّر باشید و هم ایده های ارزشمند مشاوران را در طول کار برای بهبود روندتان به کار بگیرید.
خودم، برای مشاوره به شما، در اینجا می خواهم ٣ گام عملی مهم را پیشنهاد دهم که ممکن است در موفقیت استارت-آپ شما به کار بیاید:
١- ارزیابی و تحقیق
همیشه از قابلیت های خود و تیم تان، تصور دقیق و جامع و البته صادقانه ای داشته باشید. این بیش از همه به شما کمک می کند که بفهمیم که ایده شما چقدر می ارزد و برای راه اندازی به چه مقدار سرمایه اولیه نیاز دارد و سرمایه گذار در چند درصد کار شریک است.
٢- شبکه سازی کنید
در سمینارها یا مجامع عمومی مربوط به حوزه ایده خود حاضر باشید و تا افراد مهم و تاثیرگذار در این زمینه ها را بشناسیم و حتی اگر ممکن است برای دقایقی با آنها صحبت کنید. توجه کنید که نیازی نیست دقیقا ایده تان را برای شان شرح دهید. اما یک تصور اولیه از مفهومی که در ذهن دارید را به آنها بگویید تا از نظرات ارزشمند آنها بهره مند شوید. توجه کنید که شبکه سازی هیچ گاه متوقف نشود، چه به صورت رو در رو و چه با استفاده از إمکانات شبکه های اجتماعی مجازی. حساب در شبکه لینکداین بسیار به شما کمک می کند.
٣-ذهن تان را باز بگذارید
ممکن است ایده اولیه ای که به ذهن تان رسیده برای خودتان بسیار درخشان و پول ساز به نظر برسد. اما مشاور، مشکلاتی را گوشزد کند که قبلا شما آن ها را ندیده باشید. هروقت لازم بود که تغییرات کلی و جزئی در برنامه کسب و کارتان بدهید، (البته با اطمینان و مشاوره زیاد) درنگ نکنید و ذهن تان را محدود به همان ایده اولیه نکنید. این طور می توانید از نظرات مشاور، حداکثر بهره را ببرید.

  کارستان

  Elnur Naghinezhad

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | مصاحبه با کارآفرینان برتر | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های ضروری مدیران | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام

  ریچارد | برانسون | سرمایه گذار | سرمایه | کار | ایده | کسب وکار | موفقیت | درآمد | پول