فاصله شما با موفقیت... یک ساعت در هفته

وقت، وقت، وقت... تمرین، تمرین، تمرین... کسی هست که اهمیت این عبارات را نداند. مقایسه رکوردهای المپیک در دهه‌های مختلف نشان می‌دهد توانایی ورزشکاران به مرور بیشتر شده است و رکوردها ارتقا پیدا کردند. یعنی اگر یکی از قهرمانان سی سال پیش المپیک در مسابقات جدید شرکت کند احتمالاً در دور مقدماتی حذف می‌شود. در ورزش‌های تیمی نیز اوضاع همین‌گونه است و احتمالاً تیم قهرمان بسکتبال مدارس امسال می‌تواند قهرمان حرفه‌ای چهل سال پیش را ببرد.
تفاوت در کجاست؟ ورزشکاران امروز وقت بیشتری را صرف تمرینات پایه می‌کنند؛ در حالی که در گذشته فکر می‌کردند این تمرینات وقت تلف کردن است و فایده چندانی ندارد و باید انرژی خود را برای مسابقات اصلی ذخیره کنند.
حالا اگر همین موضوع را در کسب و کار در نظر بگیریم ماجرا برعکس می‌شود. سه رکن اصلی کار «نوشتن، گوش‌دادن و صحبت کردن» است. این روزها به لطف تکنولوژی نوشتن متون طولانی با استفاده از متن‌های آماده اینترنتی راحت‌تر شده، به جای صحبت کردن طولانی خیلی راحت می‌شود با یک ارائه پاورپوینت کار کرد و ماجرا برای گوش دادن نیز به همین صورت است. برای همین است که ما نسبت به قدیمی‌ها کمتر می‌نویسیم، حرف می‌زنیم و گوش می‌دهیم. این در حالی است که گمان می‌کنیم چون تکنولوژی پیشرفت کرده لاجرم مهارت‌های ما نیز پیشرفت کرده‌اند.
مشکل از تکنولوژی نیست؛ مشکل این‌جاست که ما فکر می‌کنیم فناوری ما را به آدم‌های «قوی‌تری» تبدیل می‌کند، در حالی که فناوری فقط ما را آدم‌های «سریع‌تری» کرده است و برای بهتر بودن هنوز هم باید روی همین مهارت‌های پایه‌ای وقت گذاشت. این را هم در نظر بگیرید که افزایش اطلاعات در دهه جدید باعث شده کسب و کارها به نیروهای ماهرتری نیاز داشته باشند و از آن سو تمام شرکت‌ها پر است از نیروهای متوسط و البته سریع که خیلی مهارت ندارند. آدم‌هایی که سرشان توی کامپیوتر است ولی از نوشتن یک نامه رسمی بدون غلط عاجزند.
اگر می‌خواهید در کارتان موفق‌تر باشید باید این سه مهارت اصلی را تقویت کنید. یعنی بیشتر و بهتر بخوانید،‌ ببینید و گوش دهید. این برنامه پیشنهادی یک ساعت در هفته وقت شما را می‌گیرد و اگر چند هفته رعایتش کنید و بخشی از سبک زندگی خودتان اضافه‌اش کنید، متوجه می‌شوید که مهارت‌های پایه‌تان حسابی قوی‌تر شده است.

 
شنبه: یک ویدئو در TED‌ ببینید و تحلیل کنید.
زمان تقریبی: ۲۰ دقیقه
شعار اصلی TED گسترش «ایده‌هایی است که ارزش پخش کردن دارند» شما می‌توانید هر هفته از بین هزاران ویدئویی که در زمینه‌های مختلف (از پزشکی گرفته تا فناوری و کسب‌وکار و فلسفه و غیره) یکی را انتخاب کنید و ببینید. این‌جا از استاد دانشگاه گرفته تا کارگردان و کارآفرین و رئیس شرکت بزرگ روی سن آمده‌اند و ایده خودشان را مطرح کرده‌اند. برای همین حتماً می‌توانید موضوع مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. اما به همین بسنده نکنید. سعی کنید درباره ویدئو فکر کنید و آن را تحلیل کنید. به این فکر کنید که ارائه‌دهنده از چه راهی برای روشن کردن موضوع استفاده کرده، تن صدایش چگونه است و با چه مهارتی توانسته در بیست دقیقه حرفش را بزند. خوشبختانه تعداد زیادی از ویدئوها زیرنویس فارسی هم دارند و می‌توانید آن‌ها را به سادگی با زیرنویس دانلود کنید.

 

یک‌شنبه: یک نقد در یک بلاگ خوب بخوانید
زمان تقریبی: ۱۰ دقیقه
اگر فقط مجلات تخصصی و دستورالعمل‌های اداری را می‌خوانید شک نکنید که بعد از مدتی سبک نگارش‌تان نیز مثل همان‌ها خواهد شد. همچنین خواندن متن‌های روزمره در شبکه‌های اجتماعی نیز همین تأثیر را روی مهارت‌های نوشتاری‌تان می‌گذارد. حتی اگر نویسنده خوبی باشید، اگر چند وقت فقط همین چیزها را بخوانید و بعد بخواهید چیزی بنویسید متوجه می‌شوید که مهارت‌های قبلی‌تان را از دست داده‌اید. برای همین سعی کنید هفته‌ای یک مطلب از یک وبلاگ‌نویس حرفه‌ای بخوانید. این‌جا هم فقط به خواندن بسنده نکنید. سعی کنید در بحث‌ها مشارکت کنید و علاوه بر آن به این فکر کنید که نویسنده چگونه موضوع را بسط داده و جملات و پاراگراف‌ها را با چه تکنیکی شکل داده است. خواندن متن‌های مختلف از نویسنده‌های متفاوت می‌تواند مهارت‌های نویسندگی شما را ارتقا دهد. جدا از بلاگ‌های معروفی که به زبان انگلیسی و به شکل منظم به‌روز می‌شوند، با کمی جست‌وجو می‌تواند منابع خوبی به زبان فارسی نیز پیدا کنید.

 

دوشنبه: به یک پادکست گوش دهید
زمان تقریبی: ۱۵ دقیقه
پادکست‌های زیادی روزانه در اینترنت آپلود می‌شوند. سعی کنید هفته‌ای یکی را انتخاب کنید و به آن فعالانه گوش دهید. گوش دادن فعال یعنی صدای درونی ذهن‌تان را خاموش کنید و در حین گوش دادن فقط به حرف‌های گوینده تمرکز کنید. از آن‌جایی سرعت پردازش کلمات در مغز انسان سریع‌تر از حرف زدن اکثر مردم است، گوش دادن فعالانه کار دشواری است. گوش دادن پادکست‌ها به نسبت صحبت کردن با دیگران راه‌حل بسیار خوبی برای تمرین کردن مهارت گوش دادن فعال است، چون اولاً نیاز نیست به گوینده پاسخ دهید و ثانیاً موضوعات پادکست‌های خوب آن‌قدر جالب هست که توجه شما را برانگیزد. سعی کنید وقتی به پادکست گوش می‌دهید کار دیگری نکنید و فقط به گوینده توجه کنید. بعد از مدتی می‌توانید ببیند مهارت‌تان در گوش دادن حرف‌های هم‌کاران و مشتریان‌تان چه‌قدر بهبود یافته است. خوشبختانه پادکست‌های فارسی خوبی نیز در اینترنت پیدا می‌شوند. علاوه بر آن، گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی در تقویت زبان‌تان نیز بسیار کارآمد است.

 

سه‌شنبه: یکی از ایمیل‌های ورودی‌تان را بازنویسی کنید
زمان تقریبی: ۵ دقیقه
یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نوشتاری، رساندن مقصود در کوتاه‌ترین جملات ممکن است. باید بتوانید با استفاده از کم‌ترین جملات حرف‌تان را به مخاطب بفهمانید. برای تمرین این مهارت می‌توانید هفته‌ای یکی از ایمیل‌های باکس خود را بازنویسی کنید. از آن‌جایی که مخاطب این ایمیل‌ها خودتان هستید، می‌دانید که در متن دنبال چه چیزی هستید و برای همین به راحتی می‌توانید «لب کلام» را در کم‌ترین جملات بازنویسی کنید. می‌توانید به سادگی اضافات و تعارف‌های معمول ایمیل را حذف کنید، از توضیح واضحات جلوگیری کنید و از جملات چندپهلو، که نیاز به چند جمله توضیحی برای روشن شدن معنا دارند پرهیز کنید و در نهایت یک متن شسته و رفته بسازید که هیچ چیز مهمی در آن حذف نشده است. اگر این مهارت را در خودتان تقویت کنید، می‌توانید در مکاتبات کاری خود با سریع‌ترین شکل ممکن حرف‌تان را به مخاطب بزنید و بدون این‌که خواننده را خسته کنید یک ارتباط متنی موثر با وی ایجاد کنید.

 

چهارشنبه:
از یکی از همکاران‌تان بخواهید راهنمایی‌تان کند
زمان تقریبی: ۱۰ دقیقه
خیلی وقت‌ها، مخصوصاً در میانه کارهای دشوار با خودمان می‌گوییم کاش یک مربی داشتیم تا به ما بگوید کجای کارمان درست است و در چه بخش‌هایی مشکل داریم. اما پیدا کردن چنین آدم‌هایی به این سادگی‌ها نیست. یک راه ساده برای درخواست راهنمایی استفاده از همکاران‌تان است. آن‌ها نیز مانند شما درگیر مسئله هستند و به زیر و بم آن آشنایی دارند. هر هفته از یکی از همکاران‌تان که به وی اعتماد دارید بخواهید که به ارائه‌ شما یک بار گوش کند، یا یکی از ایمیل‌هایتان را بخواند و به شما راهنمایی بدهد. به او بگویید به نظرش چگونه می‌توانستید آن کار را بهتر انجام دهید. شما نیز در عوض می‌توانید همین کار را برای او انجام دهید. سعی کنید واکنش منفی نشان ندهید و به حرف‌های همکارتان صمیمانه گوش کنید. مسلماً دیدن مسئله از یک دیدگاه متفاوت می‌تواند منجر به کشف ایده‌های جدید شود. این کار همچنین می‌تواند مهارت گوش دادن شما را نیز تقویت کند.

محمد میرزائی

  پنجره خلاقیت

  Elnur Naghinezhad

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های ضروری مدیران

  کار | ایده | کسب وکار | موفقیت | درآمد | پول | زمان | مدیریت | زندگی