ویژگی افراد موفق از نگاه برایان تریسی

۱. خود انگاره: خودانگاره «برنامه اصلی» ضمیر نیمه‌خودآگاه انسان است. کارش مثل سیستم عملکرد مغز است. هر فکر، احساس، تجربه و تصمیمی که تا به حال گرفته‌اید به طور دائم روی این دیسک مغز ذخیره می‌شود و همین که در آن‌جا ضبط شد دیگر تا ابد روی تمام افکار، احساسات، رفتارهای‌تان تاثیر می‌گذارد.
خود انگاره شما میزان ثمربخشی‌تان را،در هر زمینه‌ای که باشد، از قبل پیش‌بینی می‌کند. برای‌تان توضیح می‌دهد که چرا قوانین ذهنی چنین تاثیر مفرطی بر شخصیت‌تان دارد.

۲. خصایل افراد موفق از منظر خویشتن‌بینی (خودانگاره): وقتی تصویر ذهنی‌ای که از خودتان دارید کاملا شکل بگیرد، دیگر همیشه سازگار با همان رفتار می‌کنید. ممکن است در یک زمینه خاص استعداد خارق‌العاده‌ای داشته باشید، اما اگر خویشتن‌بینی‌تان در آن زمینه خاص ضعیف و شکننده باشد همیشه خدا کمتر از آن چیزی که می‌توانید و واقعا هستید عمل خواهید کرد. منش افراد موفق این است که در تمام زمینه‌های زندگی‌شان افکار و خویشتن بینی مثبتی نسبت به خودشان داشته باشند.
خودانگاره می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شکل بگیرد. مثلا این‌که چقدر بلدید در جمع صحبت کنید. چقدر در بین دوستان و آشنایان‌تان محبوب هستید. چگونه همسری هستید. چگونه پدر یا مادری برای فرزندتان هستید. چه مهارت‌های فیزیکی و ورزشی‌ای دارید. رفتار و برنامه‌های‌تان چقدر سازماندهی شده و منظم است. چقدر بلدید زمان‌تان را مدیریت کنید و اصلا چقدر مفید هستید. یک تصویر ذهنی از این دارید که چطور می‌نویسید، چطور می‌خوانید یا ارتباط‌تان با ریاضیات چطور است.
خودانگاره انسان در زمینه کاری به اقتصاد و مدیریت مالی برمی‌گردد. با شکل‌دهی تفکر مثبت می‌توانید میزان درآمد و مقدار کاری را که لازم است برای آن میزان پول انجام دهید، مشخص کنید.

۳. نقطه آسایش: تصویری که از خودتان دارید هرچیزی هم که باشد، تفکر همیشه نقطه آسایش ذهن و آرامش خیال است. همین آرامش خیال ممکن است روزی بزرگ‌ترین مانع در مسیر زندگی‌تان بشود. همین که به آن احساس آرامش خیال برسید ممکن است ناخودآگاه شروع کنید به درجا زدن و عملکردتان تضعیف شود. چه کسی می‌داند؟ شاید خیلی بیشتر از این‌ها برای اوج گرفتن جا داشته باشید.
کلید دستیابی به بالاترین میزان توانایی یک انسان این است که خویشتن‌بینی‌اش را تقویت کند و سعی کند آن نقطه آسایش و قناعت‌اش را به مرور بالاتر ببرد. باید بتوانید الگوهای فکری مثبت را در ذهن‌تان جای دهید. دیگر فهمیدن این‌که چطور این کار را بکنید یا اصلا توانایی انجام چه کارهایی را دارید پای خودتان است. راهنمایی من برای قدم اول این است که دنیای بیرون را خوب ببینید، استعدادها و گنجایش‌های‌تان را بررسی کنید و خودتان را بشناسید. در نهایت افکارتان را به سمت مثبت پیش ببرید و حالا درون خودتان روی آن استعداد خاص کار کنید.

۴. از تفکر مثبت موفقیت‌های بزرگ‌تر بسازید: خویشتن‌بینی همان شخصیت ایده‌آلی‌ست که فرد در خودش می‌بیند. تصویر ایده‌آلی که از خودتان دارید و فکر می‌کنید بهترین شرایطی که احتمالا می‌توانید داشته باشید همان است. این خودانگاره زاده آرزوها، امیدها، رویاها و اهداف هر کس از کمالی‌ست که انتظار دارد در آینده به آن برسد. در خلال این رویاها می‌توان ویژگی‌ها و خصایل دیگران را هم دید؛ آن ویژگی‌هایی که احتمالا در دیگران دیده‌اید و خودتان دوست داشتید آن‌ها را داشته باشید. در واقع آن بهترین زندگی و بهترین انسانی‌ست که دوست دارید دیگران در شما ببینند.
موفق‌ترین، بزرگ‌ترین و خوشحال‌ترین مردم دنیا تصویر بسیار واضح و مشخصی از شخصیت ایده‌آل خودشان دارند. دقیقا می‌دانند از چه چیزهایی خوش‌شان می‌آید، برای چه چیزهایی احترام قائلند و چه چیزهایی را تحسین می‌کنند. دقیقا می‌دانند فضایل، ارزش‌ها و ویژگی‌های مثبتی که دنبال‌شان هستند کدام است و این فاکتورها را در کدام زنان و مردان بزرگ دنیا می‌بینند تا از آن‌ها الگوبرداری کنند. موفق‌ترین‌های دنیا خوب می‌دانند که از نظر آن‌ها یک فرد عالی و تحسین‌برانگیز و الهام‌بخش چه کسی‌ست و خودانگاره‌اش را چگونه ترسیم کرده است که به آن درجه از موفقیت رسیده است.

با شناخت این ویژگی ها باید به مرور انها را در خود تقویت نماییم.

  کارستان

  saeed ahmadi

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه