تست ایده کسب و کار قبل از اجرای آن

ذهن ما می تواند میزبان ایده های بسیاری باشد.ایده هایی در موضوعات مختلف که بی توجه به زمان و مکان می آیند و می روند.گاه ایده ای توجه ما را به خود جلب می کند و تمامی فکر و ذکرمان می شود اجرایی کردن این طرح.

امروز می خواهیم روش هایی برای تست ایده بررسی کنیم.هدف این است که قبل از اجرای گسترده طرح بتوانیم بازخوردی از بازار هدف بگیریم.

ایده کار

یک نمونه یا سرویس آزمایشی ایجاد کنید

اگرچه تحت تأثیر ایده کسب و کاری جدید خود هستید، اما مدت زمانی قبل از اینکه آن را تست کنید فقط صبر کنید، همین.

Greg Isenberg، سرمایه گذار خطرپذیر و مدیر اجرایی اپلیکیشن ویدئویی موبایل ۵by.com، می‌گوید:”پس‌ازاینکه فرایند نوشتن ایده‌هایم را تکمیل کردم، دوست نداشتم که باعجله به سمت نوشتن یک طرح کسب و کار یا جمع آوری تیم کاری بروم، تنها دوست داشتم چندین هفته صبر کنم و ببینم کدام ایده ها واقعا برایم دل‌چسب هستند”.

گرک می‌گوید، تنها در صورتی جلوتر می‌رود که احساس شدیدی داشته باشد که دنیا واقعا به این ایده نیاز دارد.”زمانی که از آغاز تا انتهای این کار را انجام می‌دهم، بهترین روش برای آزمایش یک ایده کسب و کار، ساخت تعدادی نمونه برای نشان دادن به مردم و گرفتن بازخوردهای صادقانه از آن‌ها است”.

ایده خود را روی گروهی از افراد خبره تست کنید

زمانی که اولین نمونه یا سرویس آزمایشی خود را آماده کردید، آن را در معرض مشتریان بالقوه خود قرار دهید.

به گفته Wayde Gilchrist مشاور استارتاپ در TechStartRadio.Com،”شما باید حداقل با ۵۰ مشتری بالقوه صحبت کنید تا ببینید که آیا آن‌ها در کاری که انجام می‌دهید، مشکلی را پیدا می‌کنند یا خیر”.”به عبارت دیگر، شما باید بفهمید که آیا این یک مشکل حقیقی برای اکثریت بازار هدف شماست یا فقط برای عده‌ای خاص این مشکل وجود دارد؟”.

به‌هرحال، برای اینکه ایده کسب و کار جدید خود را بخواهید آزمایش کنید، باید ۵۰ مشتری بالقوه خود را با دقت انتخاب کنید.

دکتر Chip R.Bell، موسس شرکت مشاوره کسب و کار The Chip Bell Group، می‌گوید:”مردم را در راستای هدف موردنظر خود، شناسایی و انتخاب کنید، این افراد می‌توانند مشتریان خشمگین رویارویی‌های قبلی یا دوستانی که همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند باشند”. وی پیشنهاد می‌کند گروه هدف خود را دست‌چین کنید و سپس از آن‌ها بخواهید که ایده های خوب شما را جدا کنند.

ایده را طوری بررسی کنید که بازار آزمایشی شما را پوشش دهد

Isenberg، رویکرد مشابهی را برای تست ۵by، اپلیکیشنی که ویدئوهای اینترنتی را پیدا می‌کند، اتخاذ کرد.

او می‌گوید:”ما به دانشکده های مختلفی رفتیم و نمونه‌ای از کاری که محصول نهایی مان را انعکاس می داد به افراد نشان می‌دادیم”. او و تیمش از دانشجویان، بازخوردهای بسیار با ارزشی دریافت کردند.

وی ادامه می‌دهد:”ما به سرعت توانستیم آن دسته از افرادی را که دوست نداشتند یا فکر می کردند نمی‌توانند یک اپلیکیشن را باز کنند و تنها می‌توانستند با فشردن یک دکمه، بهترین ویدئوهای روی اینترنت را در رابطه با هر موضوعی که به آن علاقه دارند پیدا کنند، مورد ارزیابی قراردادیم”.Isenberg فهمید تا زمانی که ایده کسب و کار اولیه وی و نمونه ساخته شده از آن شروع خوبی ندارند، باید اصلاحش کنند. او می‌گوید:”ما به سرعت فهمیدیم که سرویس با ارزشی در اختیار داریم و بنابراین بر ساخت محصول و جمع آوری پول تمرکز کردیم”.

یک وب‌سایت آزمایشی، رسانه اجتماعی یا پرسشنامه ایمیلی تهیه کنید

روش دیگر برای تست مزایای محصول یا خدمت شما قبل از صرف زمان و پول برای توسعه آن، نشان دادن آن به مخاطبان آنلاین است.

Gilchrist می‌گوید: “شخصا ایده هایی را دوست دارم که قبل از اینکه توسعه آن‌ها شروع شود، قدرت خود را به اثبات برسانند”.”برای مثال، اگر فکر کنید مشکلی وجود دارد و برای آن راه حلی دارید، می‌توانید صفحه وبی را مختص آن ایجاد کنید و بگویید که در حال کار روی آن راه حل هستید”.

ترافیک ورودی به سایت خود را از طریق سیستم مدیریت محتوا یا از طریق یک سیستم تبلیغاتی نظیر Google Adwords، نظارت کنید. وی ادامه می‌دهد:”شما قادر خواهید بود از طریق تعداد کلیک هایی که بر روی آگهی انجام می‌شود و تعداد افرادی که فرم شما را پر می‌کنند، بفهمید که آیا ایده‌تان کشش دارد یا خیر”.

Gilchrist می‌گوید وقتی که با ایده کسب و کار خود ارتباط برقرار می‌کنید، مواظب باشید و انتظار این را نداشته باشید که مردم با شما موافق باشند که این برای کارآفرینان پرشور و حرارتی که به ایده های کسب و کاری خود می‌بالند، یک دام به حساب می‌آید.

وی اضافه می‌کند:”ایده دهندگان، معمولا با این کار به نتایج خوبی نمی‌رسند، زیرا آن‌ها مایلند ایده های خود را به فروش برسانند حتی اگر در این رابطه تلاشی هم نکنند”. راه حل در دسترس شما پرسشنامه‌های الکترونیکی یا ایمیل هایی هستند که برای این کار مناسب‌اند”.

بازار هدف خود را با یک پست جادو کنید

همچنین می‌توانید ایده کسب و کار خود را با انتشار یک پست بلاگی نه الزاما روی وب سایت خودتان، تست کنید.

Bell می‌گوید:”یک بلاگ در مورد ویژگی های ایده خود بنویسید و آن را برای بازار هدف خود ارسال کنید”. از اینکه کجا بازار هدف خود را پیدا کنید سردرگم هستید؟ Bell مثالی ارائه می‌دهد.

” فرض کنیم اپلیکیشن کامپیوتری جدیدی در رابطه با برنامه ریزی برای سازمان هایی که کمک‌های خیریه بزرگ انجام می‌دهند دارید. پست بلاگ خود را در سایت شرکت های حسابداری، بانک ها، موسسات حرفه ای که با بنیادهای خیریه کار می‌کنند و غیره قرار دهید”.

Bell می‌گوید که دریافت پاسخ، چیزهای زیادی در مورد چالش های استارتاپ و بازاریابی به شما یاد خواهد داد. وی اضافه می‌کند:”به خاطر داشته باشید، ایده های کسب و کار بزرگ دو مشخصه دارند: یک مشکل را با جستجوی راه حل اداره می‌کنند، یا به مشتریان انگیزه‌ای می‌دهند که خودشان فکر نمی‌کردند داشته باشند “.

اگر خوانندگان واقعا با ایده شما ارتباط برقرار کنند، پست بلاگ آزمایشی شما، کامنت های بیشتر، اشتراک گذاری های بیشتر و لایک های بیشتری نسبت به میانگین سایت به خود خواهد دید و این بازخورد حتی ممکن است راه هایی را برای بهبود ایده اولیه شما ارائه دهد.

  کارستان

  saeed ahmadi

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار

  کسب و کار | تست کسب و کار | ایده کسب و کار | بررسی کسب و کار