متن كامل اين لايحه به شرح زير است:

فصل اول- كليات و اهداف:

ماده 1- تعاريف

الف-كارآفريني: منظور از كارآفريني، خلق ارزش‌ها و فرآيند نوآوري و خلاقيت در شناسايي فرصت‌هاي ناشي از تغيير و تحولات تقاضا در جامعه با هدف ارائه روش يا توليد محصول با ارزش بالا در پاسخ به نياز جامعه، در فضاي رقابتي باكمك صاحبان ايده،‌ سرمايه، تخصص و دانش است.

ب-كارآفرين: كسي است كه با رويكردهاي خلاقانه و نوآورانه از طريق تركيب منابع اعم از نيروي انساني،‌ مالي و غيرمالي به توليد ارزش بيش از قبل مي‌پردازد.

ج-وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي: منظور وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، ادارات، سازمان و موسسات تابع (واحدهاي ستادي و اجرايي) آن است.

د-سازمان كارآفرينان: به منظور ترويج و توسعه كارآفريني و تحقق اهداف و وظايف مقرر در برنامه هاي توسعه اي كشور در عرصه كارآفريني، نوآوري وفناوري و نيز تامين مشاركت هر چه بيشتر كارآفرينان در تدوين و اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه كارآفريني، سازمان كارآفرينان كه از اين پس در اين مصوبه " سازمان " خوانده مي‌شود در سطح كشور و در مركز هر استان سازمان كارآفرينان استان كه از اين پس به اختصار " سازمان استان " ناميده مي‌شود طبق شرايط ياد شده در اين لايحه و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن تاسيس مي‌شوند. سازمان‌هاي ياد شده داراي استقلال مالي و شخصيت حقوقي مستقل غيردولتي مي‌باشند.

ويژگي‌هاي سازمان عبارتست از: مستقل و غيردولتي بودن، غيرانتفاعي بودن، فراصنفي، داراي ساختار انتخاباتي از قاعده به راس، داراي تعامل پويا و دوسويه با دولت، بازوي مشورتي و اجرايي قواي سه‌گانه در تحقق برنامه‌هاي توسعه كارآفريني.

ماده 2-ماموريت هاي سازمان كارآفرينان

1-ايفاي نقش به عنوان نهاد غيردولتي در حوزه كارآفريني در عرصه هاي تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و اجرا در كشور

2-كمك به ايجاد نظام مديريت يكپارچه راهبردي درحوزه ترويج و توسعه كارآفريني

3-كمك به تحقق و توسعه اقتصاد مبتني بر كارآفريني، نوآوري و دانش كاربردي

4-تلاش براي تحقق اهداف كمي مصرح در اسناد بالادستي و برنامه‌هاي پنج ساله توسعه كشور در عرصه كارآفريني ، نوآوري وفناوري

5-كمك به هم‌افزايي و مشاركت حداكثري كارآفرينان در تدوين و اجراي برنامه‌هاي توسعه كارآفريني

6-نهادينه‌سازي و توسعه فرهنگ كارآفريني در جامعه

7-كمك به رشد اشتغال پايدار

فصل دوم- وظايف و فعاليت‌هاي سازمان

ماده3- سازمان براي كمك به دولت در تحقق اهداف برنامه هاي توسعه‌اي كشور در زمينه توسعه اقتصاد كارآفريني مبتني بر دانش كاربردي و نوآوري، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي زير را انجام مي‌دهد:

1.كمك به يكپارچه‌سازي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به كارآفريني، شفاف‌سازي و هدفمند‌سازي وظايف ومسووليت‌هاي نهادهاي فعال درحوزه كارآفريني.

2.كمك به شناسايي و هدايت كارآفرينان كشور

3.مشاركت با مراجع ذيربط در ارزيابي طرح‌هاي كارآفرينانه

4.كمك به تشكيل و توسعه نهادهاي غيردولتي پشتيبان درحوزه ترويج و توسعه كارآفريني(مالي-اعتباري، علمي- آموزشي، حمايتي- بيمه‌اي، فناوري، مشاوره‌اي و...)

5.مشاركت و اظهار نظر مشورتي در زمينه طراحي، تدوين و تنظيم پيش‌نويس لوايح، قانون‌ها و آئين‌نامه‌ها واصلاح و بازنگري قوانين و مقررات مرتبط در حوزه كارآفريني

6.همكاري با مراجع ذيربط در طراحي، تدوين و اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايت از كارآفرينان

7.همكاري با مراجع ذيربط براي ايجاد ساز و كارهاي تخصصي لازم جهت پشتيباني حقوقي و قضايي از محصولات و خدمات كارآفرينانه

8.همكاري با وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و مراكز تحقيقاتي و علمي و آموزشي داخلي و خارجي  و ارائه مشورت‌‌‌‌‌‌هاي لازم در زمينه تهيه مواد درسي و محتواي آموزش كارآفريني

9.فراهم‌سازي زمينه همكاري بين نهادهاي غيردولتي فعال در زمينه ترويج و توسعه كارآفريني با دستگاه‌هاي اجرايي و ساير نهادهاي دولتي

10.كمك به ايجاد ساماندهي و نظارت بر مراكز و موسسات مرتبط با كارآفريني از جمله مراكز مشاوره، اطلاع رساني و خدمات كارآفريني

11.حضور در شوراهاي عالي ملي، كارگروه‌هاي متناظر استاني و كليه ساختارهاي تصميم‌گيري كشور مرتبط به موضوع كارآفريني،‌ به عنوان عضو صاحب راي

12.اظهار نظر مشورتي و همكاري با دولت و نهادهاي مالي در تدوين ضوابط و مقررات اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي در حوزه كارآفريني

13.مشاركت وكمك به پيشرفت برنامه‌هاي مرتبط با كارآفريني در دستگاه‌هاي اجرايي، دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فناوري،‌ مراكز رشد، مراكز كارآفريني و ساير موسسات علمي و پژوهشي و ارايه برنامه‌هاي موثر براي تقويت آنها

14.ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و اطلاع‌رساني در زمينه كار‌آفريني و برگزاري همايش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جشنواره‌ها و كارگاه‌هاي علمي و تخصصي

15.انجام ساير اموري كه جزء اهداف سازمان بوده مغايرتي با قوانين جاري كشور نداشته باشد.

تبصره 1- سازمان موظف است كه حداكثر ظرف 20 روز از تاريخ وصول استعلام نظر مشورتي خود را به مراجع ذيربط اعلام نمايد.

تبصره 2- سازمان بايد در كليه شوراهاي عالي و ساختارهاي تصميم‌گيري كشور مرتبط با موضوع كارآفريني، به عنوان عضو صاحب راي پذيرفته شود.

فصل سوم- اركان سازمان كارآفرينان

ماده4-اركان عبارتند از:

الف-هيات عمومي سازمان

ب-هيات رييسه سازمان

ج-رييس سازمان

د-سازمان‌هاي استان

تبصره1-براي تشكيل سازمان استان وجود حداقل 20 نفر داوطلب عضويت واجد شرايط ضروري است.

تبصره2-هر يك از اعضا اعم از حقيقي و حقوقي در بيش از يك سازمان استان نمي‌توانند عضويت داشته باشند.

تبصره3-سازمان‌هاي استان مي‌توانند در صورت تصويب هيات عمومي در مراكز استان‌هايي كه در آنها سازمان تشكيل نشده باشد، دفاتر نمايندگي داير و انجام تمام يا بخشي از وظايف مستمر سازمان در حوزه مربوط را به آن دفاتر محول كنند.

هيات موسس

ماده5-به منظور تاسيس و فراهم نمودن مقدمات تشكيل سازمان، هيات موسسي مركب از حداقل 11 نفر از كارآفرينان برجسته كشور(به انتخاب كانون هاي كارآفريني استان‌ها و احراز شرايط مندرج در ماده 7) و نمايندگان دستگاه‌هاي ذيل‌الذكر تشكيل مي‌شود:

1.نماينده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با معرفي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي

2.نماينده وزارت كشور با معرفي وزير كشور

3.نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با معرفي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

4.نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با معرفي وزير علوم، تحقيقات و فناوري

5.نماينده معاونت علمي و فناوري رييس جمهور با معرفي معاون علمي و فناوري رييس جمهور

6.يك نفر از روساي پارك‌هاي علم و فناوري ومراكز رشد با معرفي وزير علوم، تحقيقات و فناوري

7.نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت با معرفي وزير صنعت، معدن و تجارت

8.نماينده وزارت جهادكشاورزي با معرفي وزير جهاد كشاورزي

تبصره1- اولين جلسه هيات موسس بري اولين بار توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و با حضور اعضاي همين ماده تشكيل مي‌شود تا نسبت به انجام وظايف مندرج در ماده 6 ظرف مدت يك سال اقدام كند.

تبصره2-معرفي اعضاي انتصابي بايد ظرف يك ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون صورت گيرد.

تبصره3-در صورت فوت، پذيرش استعفاء يا عدم امكان ادامه انجام وظيفه هر يك از اعضاي انتصابي، مرجع مربوط موظف است ظرف مدت يك ماه نسبت به معرفي عضو جايگزين اقدام كند.

ماده6 – وظايف هيات موسس:

1.تشكيل هيات‌هاي اجرايي انتخابات هيات مديره در استان‌ها، تدوين آيين‌نامه اجرايي اين قانون و دستورالعمل‌هاي مربوطه شامل شرايط پذيرش عضو،  نحوه برگزاري مجمع عمومي وظايف آن

2.برگزاري اولين مجمع عمومي در استان‌ها براي انتخاب هيات مديره سازمان‌هاي استان ظرف مدت حداكثر شش‌ماه

3.ساير وظايف عمومي كه بر عهده هيات‌هاي موسس مي‌باشد.

تبصره1-طول مدت فعاليت هيات موسس حداكثر يك سال مي‌باشد و پس از تشكيل هيات رييسه منحل مي‌گردد. در اين مدت كليه وظايف هيات رييسه مندرج در ماده 21 ، بر عهده هيات موسس مي‌باشد.

ماده7 – شرايط هيات موسس:

1-تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران و وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

2-نداشتن فساد اخلاقي ومالي.

3-نداشتن محكوميت موثر كيفري و عدم وابستگي به گروه‌هاي غيرقانوني.

4-دارا بودن صلاحيت تخصصي در حوزه كارآفريني

تبصره-چنانچه متقاضيان تاسيس، از اعضاي هيات موسس حداقل 5 سازمان غيردولتي ايراني باشند، از بندهاي 1تا3 اين ماده معافند.

سازمان استان

ماده8 -هر سازمان استان داراي مجمع عمومي، هيات مديره و بازرسان است و محل استقرار دايم آنها در مركز استان مي‌باشد.

ماده 9-مجمع عمومي سازمان استان از اجتماع تمامي اعضاي داراي حق راي سازمان تشكيل مي‌شود و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:

الف-انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرسان

ب-استماع گزارش عملكرد سالانه هيات مديره و بازرسان و اعلام‌ نظر نسبت به آن و رسيدگي به مسايل مطرح شده.

ج-بررسي و تصويب ترازنامه سالانه سازمان استان و بودجه پيشنهادي هيات مديره.

د-بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير اموري كه طبق قوانين و آيين‌نامه‌هاي مربوط به عهده سازمان استان و در صلاحيت مجمع عمومي باشد.

ل- پيشنهاد هرگونه تغيير و اصلاح در آيين‌نامه سازمان به هيات عمومي.

ه-تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي درج آگهي هاي سازمان استان.

تبصره1-جلسات مجمع عمومي به طور عادي سالي يك بار تشكيل مي‌شود و به طور فوق‌العاده به تعداد دفعاتي كه توسط مجمع عمومي در اجلاس عادي تعيين مي‌شود و يا به درخواست هيات عمومي حسب ضرورت با حضور حداقل دو سوم اعضاي داراي حق راي تشكيل مي شود.

تبصره2-جلسات مجمع عمومي عادي با حضور اكثريت نسبي اعضاي داراي حق راي رسميت مي‌يابد و تصميمات با اكثريت نصف به علاوه يك آراء حاضر در جلسه رسمي معتبر خواهد بود. در صورت عدم حصول اكثريت نسبي، هيات مديره موظف است به فاصله يك ماه از تاريخ تشكيل اولين جلسه براي بار دوم از اعضا دعوت به عمل آورد و جلسه دوم با هر تعداد از اعضاي داراي حق راي كه حضور يابند رسميت خواهد يافت. جلسات مجمع عمومي فوق‌العاده با حضور دو سوم اعضا رسميت دارد و درصورت عدم حصول نصاب، مراتب در اولين جلسه مجمع عمومي عادي بعدي مورد بحث واقع مي‌شود.

ماده 10-هيات مديره هر سازمان استان متشكل از 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي‌البدل مي‌باشد كه هر 3 سال يكبار با راي مخفي مجمع عمومي سازمان استان انتخاب مي‌شوند.

تبصره1-كليه اعضاي هيات مديره از ميان اعضاي غيردولتي سازمان استان انتخاب مي‌شوند.

تبصره2-دوره فعاليت هيات مديره سازمان‌هاي استان سه سال بوده و انتخاب مجدد اعضاء براي دوره‌هاي متوالي بلامانع است.

ماده 11- در صورت استعفا بركناري يا فوت هريك از اعضاي هيات مديره، عضو علي‌البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.

ماده12-شرايط انتخاب كنندگان هيات مديره سازمان استان عبارتست از:

الف-تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران

ب-داشتن كارت پايان عضويت در سازمان

ماده 13-شرايط انتخاب شوندگان هيات مديره سازمان استان به شرح زير مي‌باشد:

1-تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران و وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

2-نداشتن محكوميت موثر كيفري و عدم وابستگي به گروه‌هاي غيرقانوني.

ماده 14-وظيفه تعيين صلاحيت داوطلبان عضويت در هيات مديره و برگزاري انتخابات هر استان  به عهده هيات‌هاي اجرايي استان مربوط خواهد بود. چگونگي انتخاب و تشكيل هيات اجرايي و اختيارات و وظايف هيات‌هاي ياد شده در آيين‌نامه اجرايي اين قانون تعيين‌ مي‌گردد.

ماده 15- نظارت بر انتخابات و چگونگي رسيدگي به شكايت‌هاي مربوط به انتخابات، توسط هيات سه نفره متشكل از نمايندگان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت دادگستري وهيات رييسه خواهد بود كه چگونگي آن در آيين‌نامه اجرايي اين قانون تعيين مي‌شود.

ماده 16- هيات مديره سازمان‌هاي استان براي تحقق اهداف اين قانون و دستورالعمل‌هاي آن، وظايف زير را به عهده دارند:

1-تنظيم ترازنامه سازمان استان و ارائه آن به مجمع عمومي

2-نظارت بر حسن انجام خدمات كارآفريني توسط اشخاص حقيقي و حقوقي و معرفي متخلفان به مراجع قانوني ذيصلاح.

3-همكاري در تهيه و تنظيم قيمت گذاري خدمات كارآفريني در استان.

4-دفاع از حقوق اجتماعي و مالكيت فكري اعضا.

5-پيشنهاد تعيين حق عضويت سالانه اعضا و ساير منابع درآمدي براي سازمان جهت تصويب مجمع عمومي.

6-معرفي نماينده هيات مديره جهت عضويت در كميسيون‌ها و مراجع رسمي ذيربط درسطح استان

7-همكاري با كار گروه‌هاي استان و دستگاه‌هاي اجرايي استاني ذيربط.

8-هيات مديره مي‌تواند هر اقدام و معامله‌اي را كه ضروري بداند و در مورد نقل و انتقال اموال غير منقول وتبديل به احسن آنها-به استثناي مواردي كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است – انجام دهد.

9-هيات مديره موظف است  ظرف مدت حداكثر 6 ماه پيش از پايان دوره مديريت خود نسبت به فراخوان مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد اقدام نمايد. در صورت قصور هيات مديره براي انجام انتخابات جدي، هيات عمومي سازمان، هيات مديره انتصابي انتخاب كرده تا ظرف مدت 4 ماه نسبت به برگزاري مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره سازمان استان اقدام نمايد.

تبصره- هيات مديره مي‌تواند براي انجام وظايف خود، كارگروه‌هاي تخصصي زيرمجموعه خود تشكيل دهد. چگونگي تعداد وظايف كارگروه‌هاي تخصصي توسط هيات مديره تعيين خواهد شد.

ماده17-هيات مديره سازمان استان در اولين جلسه، هيات رئيسه‌اي مركب از يك نفر رئيس، يك نفر نايب رئيس، يك نفر منشي و يك نفر خزانه‌دار از ميان خود انتخاب مي‌كند. رئيس هيات مديره سازمان استان، رئيس سازمان استان نيز محسوب مي‌شود.

ماده 18-هر سازمان استان داراي يك نفر بازرس اصلي ويك نفر بازرس علي‌البدل مي‌باشد كه موظفند درچارچوب قانون و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن و آيين‌نامه مالي سازمان استان به حساب‌ها و ترازنامه سازمان استان رسيدگي و گزارش‌هاي لازم را براي ارائه به مجمع عمومي تهيه كند و نيز تمامي وظايف و اختياراتي را كه به موجب قوانين و مقررات عمومي به عهده بازرس است، انجام دهد.

تبصره- شرايط انتخاب بازرسان به دلايل ذيل با اعلام هيات عمومي به صورت موقت با دائم تعطيل و يا منحل مي‌شوند:

-از دست دادن حد نصاب اعضاي سازمان استان

-عدم شركت اعضاء در كانديدا شدن و قبول مسئوليت در سازمان استان

تبصره-با اعلام انحلال سازمان استان از طرف هيات عمومي، هياتي مركب از 3 نفر به انتصاب هيات عمومي مشخص تا بر اساس آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون و مطابق با قوانين و مقررات جاري مربوطه نسبت به مايملك و تعهدات مالي سازمان استان منحل شده عمل نمايند.

هيات عمومي

ماده 20-هيات عمومي سازمان از كليه اعضاي هيات مديره سازمان استان در سطح كشور تشكيل مي‌شود. هيات عمومي هر شش ماه يكبار يك جلسه عادي خواهد داشت و اولين جلسه عادي آن پس از انتخات و آغاز به كار هيات مديره سازمان‌هاي استان در حداقل 10 استان كشور به دعوت هيات موسس تشكيل مي‌شود. مدت نمايندگي نمايندگان هر استان درهيات عمومي سازمان با خاتمه دوره خدمت هيات مديره سازمان استان خاتمه خواهد يافت.

تبصره1- جلسات هيات عمومي با حضور اكثريت نسبي اعضا رسميت مي‌يابد و راي اكثريت حاضر، ملاك تصميم‌گيري است. جلسات هيات عمومي فوق‌العاده بنا به تصميم آخرين جلسه عادي آن و يا با تقاضاي دو سوم اعضاي هيات رييسه تشكيل مي‌گردد.

تبصره2-هيات عمومي مي‌تواند براي تحقق وظايف خود، كارگروه‌هاي تخصصي تشكيل دهد.

ماده 21-اهم وظايف هيات عمومي عبارتست از:

1.بررسي و تدوين سياست ها و برنامه‌هاي راهبردي بلندمدت، ميان مدت و سالانه سازمان در چهارچوب اهداف سازمان و اهداف كلان نظام

2.نظارت برحسن اجراي مقررات سازمان

3.تصويب برنامه‌ها و طرح هاي سازمان

4.نظارت عاليه بر عملكرد سازمان و سازمان‌هاي استان

5.تصويب بودجه‌هاي ساليانه سازمان

6. تصويب خط‌مشي‌هاي عمومي سازمان و سازمان‌هاي استان

7.برنامه‌ريزي و فراهم آوردن زمينه اجراي اهداف و خط‌مشي‌هاي توسعه كارآفريني

8.تصويب آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شيوه‌نامه‌ها و مقررات اداري و مالي سازمان و سازمان‌هاي استان

9.تصويب ساختار تشكيلاتي سازمان سازمان‌هاي استان

10.حصول اطلاع از فعاليت‌ها، وضعيت و مشكلات سازمان‌هاي استان و ارائه طريق به آنها.

11.انحلال سازمان استان طبق ماده19

12.انحلال هيات مديره سازمان‌هاي استان به پيشنهاد هيات رييسه.

تبصره 1-وظايف هيات عمومي درسطح كشور، مانع از اقدام هيات مديره سازمان‌هاي استان در زمينه برخي از وظايف فوق كه در مقياس استاني قابل انجام باشد، نخواهد بود.

تبصره2-درصورت انحلال هيات مديره سازمان‌هاي استان، هيات عمومي موظف است با تعيين هيات مديره انتصابي ظرف مدت 4 ماه نسبت به برگزاري مجمع عموي استان و انتخاب هيات مديره جديد اقدام نمايد.

هيات رييسه

ماده 22-به منظور هماهنگي در امور سازمان استان، هيات رييسه سازمان كارآفرينان كه از اين پس به اختصار«هيات رييسه» خوانده مي‌شود، متشكل از 15 نفر از اعضاي هيات عمومي كه بيشترين راي را كسب كنند، در مركز كشور تشكيل مي‌شود. هيات رييسه هر ماه يك بار جلسه عادي خواهد داشت و اولين جلسه عادي آن پس از انتخاب روساي سازمان‌هاي استان و آغاز به كار هيات مديره سازمان‌هاي استان در حداقل 10 استان كشور، به دعوت هيات موسس تشكيل مي‌شود.

تبصره1-جلسات هيات رييسه با حضور اكثريت نسبي اعضا رسميت مي‌يابد.

تبصره2- جلسات فوق‌العاده هيات رييسه بنا به تصميم آخرين جلسه عادي آن شورا و يا با تقاضاي دوسوم اعضاي هيات عمومي تشكيل مي‌شود.

تبصره3-دوره فعاليت هيات رييسه سه سال است و انتخاب مجدد آنان براي دوره‌هاي بعدي بلامانع است.

ماده23-وظايف و اختيارات هيات رييسه به شرح زير است:

1-انتخاب و معرفي رييس سازمان از بين خود بر اساس ضوابط مقرر در دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون

2-انتخاب يك نفر نائب رييس براي انجام وظايف در زمان عدم حضور رييس

3-ايجاد زمينه مناسب براي هماهنگي وهمكاري با دستگاه ها و سازمان‌هاي مختلف در زمينه برنامه‌هاي توسعه كار‌آفريني

4-تهيه و تدوين آيين‌نامه‌ها،‌دستورالعمل‌ها، شيوه‌نامه‌ها و مقررات اداري ومالي سازمان و سازمان‌هاي استان جهت تصويب هيات عمومي

5-طراحي ساختار تشكيلاتي سازمان و سازمان‌هاي استان جهت تصويب هيات عمومي

6-طراحي و تنظيم شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد سازمان و سازمان‌هاي استان

7-اظهار نظر مشورتي وكمك به دولت و ساير قوا در امر برنامه‌ريزي و تعيين راهكارهاي توسعه كارآفريني

8-پيگيري انجام مصوبات هيات عمومي

9-انتخاب و معرفي نماينده جهت شركت در جلسات شوراهاي عالي كشور، مجامع رسمي داخلي و خارجي

10-تعيين خط‌مشي و بررسي مسايل مشترك سازمان‌هاي استان و سازمان كارآفرينان و ابلاغ آنها

11-حل و فصل اختلافات بين اركان داخلي سازمان و يا سازمان‌هاي استان

12- رسيدگي به پيشنهادات و شكايات سازمان‌هاي استان در خصوص كيفيت فعاليت و نحوه بهبود امور آنها.

13-رسيدگي به شكايات از اعضاي هيات مديره سازمان‌هاي استان

14-پيشنهاد انحلال هيات مديره سازمان‌هاي استان در صورت عدول و تخطي از وظايف مقرر و عدم رعايت تذكرات لازم مبني بر اصلاح تخلفات و تكرار آن، ‌به شرح دلايل وشرايط مندرج در دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون

تبصره-مطابق با قوانين و مقررات مربوطه‌‌‌‌‌‌‌؛ يك نفر به عنوان بازرس توسط هيات عمومي و يك نفر به عنوان خزانه‌دار توسط هيات رييسه انتخاب مي‌شوند كه در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه به ايفاي وظايف مي‌پردازند.

رييس سازمان

ماده 24- رييس سازمان كه مسئوليت اجراي مصوبات هيات عمومي وهيات رييسه و نيز نمايندگي اجرايي سارمان در مراجع داخلي و بين‌المللي را بر عهده دارد، از بين اعضاي هيات رييسه كه بيشترين راي را كسب كند انتخاب و توسط وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي صدور حكم به رئيس جمهور معرفي مي‌شود.

ماده 25-وظايف رئيس سازمان به شرح زير است:

1-اداره امور سازمان طبق مفاد اين قانون و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن و مصوبات هيات عمومي سازمان

2-اجرا و ابلاغ مصوبات سازمان و پيگيري امور مربوط به حسن اجراي آنها.

3-رياست عالي امورمالي- اداري سازمان

4-رسيدگي و اخذ تصميم راجع به امور جاري و نظارت بر حسن اجراي انجام كليه امور اجرايي سازمان.

5-اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي و حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل بغير.

6-صدور كارت عضويت و دريافت هدايا و كمك‌هاي اختياري زير نظر هيات رييسه

7-صدور كارت عضويت و دريافت هدايا وكمك‌هاي اختياري زير نظر هيات رييسه

8-اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي تخصصي درچارچوب وظايف سازمان

9-نظارت بر عملكرد سازمان‌هاي استان و برقراري هماهنگي بين آنها

تبصره-وظايف رييس سازمان استان در چهارچوب وظايف فوق در مقياس استاني قابل انجام خواهد بود.

ماده 26-اسناد مالي سازمان با امضاي رئيس و خزانه‌دار سازمان معتبر است. در غياب رييس، امضاي نايب رييس و خزانه‌دار ملاك است.

ماده 27- در صورت پذيرش استعفا، فوت، عدم امكان ادامه انجام وظيفه، رئيس جديد سازمان به ترتيب مقرر در ماده(24) اين قانون حداكثر ظرف مدت يك ماه انتخاب و تعيين مي‌شود. شرايط و دلايل عزل رييس سازمان در دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون تعيين مي‌گردد. تا زمان انتخاب رييس سازمان جديد نايب رييس به ايفاي وظايف مي‌پردازد.

فصل چهارم- انواع عضويت‌ها در سازمان بشرح زير است:

1-اعضاي حقوقي:

*شركت‌ها و موسسات مختلف صنعتي، خدماتي، بازرگاني، كشاورزي و... وصاحبان كسب و كارهاي خانگي كه در فعاليت‌هاي كارآفرينانه مشغول به فعاليت هستند. حسب ضوابط مقرر در دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون

*مديران سازمان‌هاي مردم نهاد حسب ضوابط مقرر در دستورالعمل‌هاي اجرايي اين قانون

*انجمن‌هاي كارآفريني داراي مجوز از وزارت كشور

*مراكز رشد

*پارك هاي علم و فناوري

* مراكز كارآفريني دانشگاه‌ها

2-اعضاي حقيقي:

*برگزيدگان جشنواره‌هاي كارآفريني سازمان‌ها و نهادهاي مختلف‌،‌ در بخش‌هاي مختلف اقتصادي(نفرات اول تا سوم)

*كارآفرينان عضو سازمان‌هاي نظام صنفي با معرفي سازمان نظام صنفي ذيربط

*مخترعين و مبتكرين داراي اثر به ثبت رسيده در مرجع ذيربط

*نخبگان با معرفي بنياد ملي نخبگان

*فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي كارآفريني

*صاحبان ايده و كارآفرينان معرفي شده از سوي مراكز رشد و پارك‌هاي علم وفناوري

*اعضاي هيات علمي و اساتيد دانشگاه ها و موسسات علمي و پژوهشي كه داراي سوابق علمي و اجرايي چون تاليف، ترجمه‌، تدريس در موضوع كارآفريني مي‌باشند

*كارآفرينان سازماني با معرفي سازمان مربوطه

*ساير كارآفرينان مستقل با تاييد هيات مديره (تا قبل از تشكيل اولين هيات مديره سازمان اساتيد ، تاييد هيات موسس ملاك مي‌باشد)

3-اعضاي افتخاري : صاحبنظران، اساتيد و اعضاء هيات علمي دانشگاه‌ها و موسسات علمي و پژوهشي و ساير شخصيت‌هاي ايراني و خارجي كه در زمينه كارآفريني داراي فعاليت‌هاي قابل توجهي بوده و مي‌توانند در پيشبرد اهداف سازمان نقش موثر و ارزنده‌اي ايفا نمايند پس از تاييد هيات مديره سازمان استان مي‌توانند به عضويت افتخاري سازمان درآيند.

تبصره1-شرايط عضويت و حق عضويت اعضاي حقيقي و حقوقي حسب ضوابط مقرر در دستور‌العمل‌هاي اجرايي اين قانون خواهد بود.

تبصره2-پرداخت حق عضويت، هيچگونه ادعايي را براي اعضاء، نسبت به دارايي‌هاي سازمان ايجاد نمي‌كند.

4- عضويت در يكي از موارد خاتمه مي‌يابد:

الف- استعفاي كتبي عضو

ب- عدم پرداخت حق عضويت سالانه حداكثر به مدت دو سال متوالي

ج- فوت اعضاء در مورد اعضاي حقيقي

فصل پنجم-بودجه و ساير مقررات

ماده 29- منابع مالي سازمان عبارتند از :

الف- حق عضويت

ب- درآمدهاي ناشي از هر گونه ارائه خدمات در چهارچوب اهداف و وظايف سازمان مقرر در ماده(2)و(3) اين مصوبه و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن

ج- هدايا و كمك ها از خيرين و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي

د-كمك‌هاي مالي دولت از محل اعتبارات پيش‌بيني طي 5 سال اول تاسيس

ه- كمك‌هاي اختياري دولت

ي- دو در هزار ماليات اعضاي حقوقي سازمان.

تبصره: به منظور تامين هزينه‌هاي ضروري سازمان، وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است علاوه بر وصول ماليت‌هاي مقرر معادل دو در هزار درآمد مشمول ماليات اعضاي حقوقي كه داراي كارت عضويت از سازمان هستند را حسب مورد به عنوان سهم سازمان وصول و به حساب درآمد عمومي كشور واريز نمايند. معادل صددرصد وجوه واريزي فوق از محل اعتباراتي كه هر  سال به همين منظور در قانون بودجه كل كشور منظور مي‌شود حسب مورد در اختيار سازمان قرار خواهد گرفت.

ماده30- به منظور حمايت از سازمان و اجراي برنامه‌هاي ‌‌آن ، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي (واحدهاي ستادي و اجرايي) مكلف است پشيباني‌هاي مادي و معنوي لازم را از سازمان و سازمان‌هاي استان به عمل آورد. اين وزارتخانه موظف است حداقل به مدت 5 سال از زمان تاسيس سازمان و سازمان ‌هاي استان همه ساله، از محل اعتبارات جاري و عمراني و ملي استاني، در بودجه سنواتي خود، اعتبار لازم را براي حمايت از تشكيل و راه‌اندازي و تحكيم بنيان سازمان پيش‌بيني و تامين نمايد و در تنظيم روابط سازمان با دستگاه‌هاي اجرايي و مراجع قضايي تا آنجا كه به اهداف اين قانون كمك كند، اقدام نمايد.

تبصره- دستگاه‌هاي دولتي مجازند %5 تا %3 اعتبارات پژوهشي خود را در اختيار سازمان قرار دهند.

ماده 31- وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مجاز است و ضمن بررسي عملكرد سازمان و سازمان‌‌‌هاي استان، توصيه‌هاي لازم را در راستاي اثر بخشي برنامه‌ها  و تحقق اهداف مورد نظر به هيات رييسه سازمان ارائه دهد و در صورت مشاهده انحراف از اهداف، موضوع را به هيات رييسه سازمان جهت بررسي و اخذ تصميمات لازم گزارش نمايد. هيات رييسه موظف به رسيدگي و اعلام نتيجه اقدامات انجام شده به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌باشد. در صورت عدم اقدام لازم از سوي هيات رئيسه ، چنانچه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي انحلال هيات مديره هر يك از سازمان‌هاي استان را لازم بداند ، موضوع را در هيات مركب از وزيران تعاون و كار  رفاه اجتماعي دادگستري و رييس سازمان مطرح مي‌كند. تصميم هيات مذكور با دو راي موافق لازم‌الاجرا خواهد بود.

ماده 32- انجام وظايف قانوني سازمان كارآفريني در زمان تعطيل يا انحلال ،‌ با وزارت تعاون،‌كار و رفاه اجتماعي و با  نظارت نماينده وزارت تعاون و كار و رفاه اجتماعي تشكيل مي‌شود تا نسبت به وضعيت بدهي و دارايي‌ها، تسويه بدهي ‌ها و تصميم گيري در خصوص كليه اموال منقول غيرمنقول كه باقي ماند اقدام كند. تركيب هيات منصفه، حدود اختيارات و وظايف هيات تصيفه و نحوه مصرف منابع درآمدي باقيمانده سازمان در آيين‌نامه اجرايي اين قانون تعيين مي‌گردد.

ماده 33- سازمان تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام سازمان حق فعاليت سياسي با وابستگي به گروه ها و احزاب سياسي را ندارد.

ماده 34- آيين نامه اجرايي اين لايحه ، حداكثر سه ماه پس از تصويب آن ،  توسط هيات موسس تهيه و با پيشنهاد وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي به تصويب هيات وزيران مي رسد.