شناخت و نحوه تاسیس انواع شرکت

مناسب برای ارئه مدیریتی و دانشگاهی
درس مدیریت پروژه و تشکیلات کارگاه

پاورپوینت حاوی 32 اسلاید میباشد

چکیده :
* انواع شرکت ها ی تجاری :
1 – شرکت سهامی عام
2 – شرکت سهامی خاص
3 – شرکت با مسئولیت محدود
4 –شرکت تضامنی
5 – شرکت مختلط غیرسهامی
6 – شرکت مختلط سهامی
7 – شرکت نسبی
8 – شرکت تعاونی

1 - تعریف شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام، شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) که سرمایه ي آن به سهام، تقسیم شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین میشود.
در شرکت سهامی عام، تعداد سهامداران نباید شرکت سهامی از سه نفر کمتر باشد و مسئولیت سهامداران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. در این شرکت، عبارت باید قبل از نام شرکت با بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه ي اوراق و اطلاعیه ها و آگهی هاي شرکت به طور عام روشن و خوانا قید شود.

2 - تعریف شرکت سهامی خاص

شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) که تمام سرمایه ي آن منحصراً توسط مؤسسین، تأمین گردیده و سرمایه ي آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست.
تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.


3 - تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر براي امور تجاري تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد؛ فقط به میزان سرمایه ي خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در نام شرکت باید عبارت ‹‹با مسئولیت محدود›› قید شود.


تفاوت شركت سهامي خاص و مسئوليت محدود

حداقل تعداد شركاء در سهامي خاص سه نفر و در مسئوليت محدود دو نفر است.
در سهامي خاص حداقل 35% سرمايه بايد نقدأ نزد بانك توديع شده و 65% باقيمانده در تعهد سهامداران مي‌ماند، اما در مسئوليت محدود كل سرمايه تحويل مدير عامل شركت شده و مدير عامل با پذيرش مسئوليت اقرار به دريافت آن مي‌كند و گواهي بانكي ضرورت ندارد.
انتخاب بازرس در سهامي خاص اجباري و در مسئوليت محدود اختياري است.
مدت مديريت در سهامي خاص حداكثر دو سال است كه قابل تمديد مي‌باشد، اما در مسئوليت محدود مي‌تواند مدت‌دار يا نامحدود باشد.

در سهامي خاص سرمايه به سهام تقسيم مي‌شود و مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمي سهام آنهاست. در مسئوليت محدود به سهام تقسيم نمي‌شود و شركاء به ميزان سهم الشركه خود مسئول تعهدات مي‌باشند.
در سهامي خاص مديران حتمأ بايد سهامدار باشند يا تعدادي سهام وثيقه به صندوق شركت بسپارند، اما در مسئوليت محدود مديران مي‌توانند از خارج از شركت هم انتخاب شوند.
تقسيم سود در سهامي خاص بر اساس سهام است، اما در مسئوليت محدود مي‌توانند علاوه بر نسبت سهم الشركه به ترتيب ديگري كه در اساسنامه پيش بيني شده باشد تقسيم شود.
استفاده از روزنامه كثير الانتشار در سهامي خاص برای دعوت به مجامع سهامداران الزامي و در مسئوليت محدود اختياري مي‌باشد.



نكات قابل توجه در انتخاب بين اين دو

شركت مسئوليت محدود با توجه به اينكه پيچيدگي كمتري دارد مي‌تواند انتخاب مناسب‌تري براي دوري از مقررات دست و پاگير باشد. هر چند سهامي خاص شكل رسمي‌تر و قابل قبول‌تري براي شركت‌هاي با برنامه‌ريزي بلند مدت است.

انتخاب شركت سهامي خاص، اجبار به انتخاب افرادي خارج از شركت به عنوان بازرس دارد كه در مسئوليت محدود نيازي به اين كار نيست.

انتخاب روزنامه كثيرالانتشار و چاپ آگهي‌هاي تصميمات و دعوت به مجامع در سهامي خاص اجباري است اما در مسئوليت محدود نيازي به آن نيست. با توجه به نياز مكرر به تشكيل مجامع فوق العاده، شرط آگهي در روزنامه دست و پاي شركاء را براي سرعت بخشيدن در تصميم‌گيري و تشكيل مجمع مي‌بندد.

در سهامي خاص چاپ اوراق سهام اجباري است و همين هزينه‌ها و ترتيباتي را مي‌طلبد كه مسئوليت محدود از آنها فارغ است.


.......

  parhamb

  نرم‌افزار و پروژه کامپیوتری

راهنمای خرید: بعد از پرداخت آنلاین مبلغ فوق برای خرید این فایل، یا خرید از اعتبار حساب، لینک دانلود فایل به نشانی ایمیل اعلام شده شما ارسال خواهد شد. این لینک امکان ۵ بار استفاده برای دانلود فایل را فراهم می‌کند. لطفا آدرس ایمیل خودتان را صحیح وارد کنید.