مجله فوربس در ابتدای سال جدید، لیستی از ستاره‌های زیر 30 سال فعال در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار را تهیه کرد. ویژگی کلی این افراد که موسس شرکت، سرمایه‌گذار و سازنده برند هستند، این است که منتظر نمی‌مانند شلغشان شرایطی برای پیشرفت آنها به وجود آورد.
بلندپروازی‌های آنها خیلی بزرگ‌تر است و به‌درستی با دنیای دیجیتال پویا، کارآفرین و بی‌صبری که آنها در آن بزرگ شده‌اند، سازگاری دارد. برخی از آنها مانند لوکاس داپلان 22 ساله، موسس شرکت Clinkle، که توانست 30 میلیون دلار بیشتر از افراد ثروتمندی مانند ریچارد برنسون و پیتر تیل درآمدزایی کند، شرکت‌های منطقه سیلیکون ولی (محل تجمع شرکت‌های تکنولوژی در نیویورک) را بهت‌زده کرده‌اند. تعدادی از این جوانان زیر 30 سال را که هر یک می‌توانند تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کنند، معرفی می‌کنیم:



ایوان اشپیگل، 23 ساله
 (Evan Spiegel) 

حوزه فعالیت: تکنولوژی 
 از موسسان شرکت Snapchat
اشپیگل شرکت اپلیکیشن Snapchat را اداره می‌کند. این اپلیکیشن قابلیت ارسال 450 میلیون عکس را از طریق موبایل دارد. شرکت Snapchat اکنون با پیشنهاد خرید 3 میلیارد دلاری از طرف فیس‌بوک مواجه شده است. 



بریان ونگ، 22 
(Brian Wong)
حوزه فعالیت:  بازاریابی و تبلیغات
 از موسسان Kiip
 تصور کنید اپلیکیشن RunKeeper (اپلیکیشنی برای ثبت کارکرد ورزشی) 8 کیلومتر دو را برای شما ثبت کرده و همان زمان تبلیغی که یک بطری آب معدنی غنی‌شده رایگان را پیشنهاد می‌کند، روی گوشی آی‌فون شما ظاهر می‌شود یا تصور کنید مرحله سختی از بازی Candy Crush را پشت سر گذاشته‌اید و ناگهان یک شکلات پاستیلی به عنوان جایزه به شما پیشنهاد می‌شود. ونگ می‌گوید اینها «لحظه‌های موفقیت و جایزه‌های غیرمترقبه‌ای» هستند که بخشی از آینده تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند. ونگ یکسال بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کلمبیا، در تاسیس شبکه تبلیغاتی موبایل Kiip در سال 2010 همکاری کرد. او می‌گوید: «هر ماه تقریبا نیم میلیارد مورد از این لحظه‌های موفقیت را دنبال می‌کنیم. برندها می‌توانند بخشی از این لحظه‌ها باشند.» شبکه Kiip توانسته در مدت سه سال 4/15 میلیون دلار درآمدزایی کند و اکنون بیش از 500 برند بزرگ برای ارتباط با 70 میلیون کاربر از طریق بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل، از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌های P&G، پپسی و دیزنی از مشتریان آن هستند. 
 
 
 
تریپ آدلر، 29 ساله
(Trip Adler)
حوزه فعالیت:  رسانه
 از موسسان Scribd 
آدلر که فارغ‌التحصیل بیوفیزیک از دانشگاه هاروارد، موج‌سوار و نوازنده ساکسیفون است، حوزه علاقه‌مندی‌های متفاوتی دارد.
 او فکر می‌کند خوانندگان مطبوعات هم باید به کنجکاوی‌های متنوع خود اهمیت بدهند و بتوانند در مورد اینکه چه چیزی می‌خوانند فکر کنند، نه چیزی که می‌خرند. کتابخانه دیجیتال Scribd که آدلر در تاسیس آن در سال 2007 نقش داشته، ریسک بزرگی در اشتراک دادن به مشتریان انجام داده؛ به طوری که قیمت یک ماه اشتراک برای دانلود نامحدود کتاب تنها 99/8 دلار است.
 این پایگاه با بیش از 100 ناشر برای کاتالوگی با بیش از 100 هزار عنوان همکاری کرده و برنامه‌هایی فراتر از حوزه کتاب در آینده دارد. آدلر می‌گوید: «ما می‌خواهیم به بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال دنیا تبدیل شویم.» این وب‌سایت با داشتن 80 میلیون کاربر به درآمد ده‌ها میلیون دلاری رسیده است. 
 
 
 
کارتر کلولند، 27 ساله
 (Carter Cleveland) 
 
حوزه فعالیت: هنر و مد 
موسس وب‌سایت هنری Artsy
وقتی کارتر کلولند دانشجوی رشته کامپیوتر در سال 2008 بود، روزی در اینترنت به دنبال عکسی برای تزئین اتاق خوابگاهش می‌گشت. او می‌گوید: «تصور می‌کردم وب‌سایتی وجود دارد که همه هنرهای دنیا در آن وجود داشته باشد؛ اما چنین چیزی را پیدا نکردم؛ بنابراین این فکر به ذهنش خطور کرد که خودش چنین وب‌سایتی را ایجاد کند.  شرکت آنلاین Artsy اکنون بیش از 85 هزار اثر هنری را از 400 بنیاد، موزه و گالری مختلف به نمایش گذاشته است. با اینکه انگیزه اولیه کلوند این بود که منبعی برای نشان دادن تصاویر هنری ایجاد کند، اما خیلی زود پی برد که این سایت می‌تواند با گرفتن حق کمیسیون از فروش برخی از آثار هنری پول زیادی به دست آورد. 
 
 
 
جمیل لارکینز، 29 ساله 
  (Jamail Larkins)

حوزه فعالیت:  انرژی و صنعت
 موسس شرکت Ascension Air
لارکینز اولین پرواز را در 12 سالگی تجربه کرد و خیلی سریع به آن علاقه‌مند
 شد.
 وقتی هنوز نوجوان بود، راهنماهای آموزشی و تجهیزات پرواز می‌فروخت و در مانورهای هوایی دست داشت. در سال 2006 سرمایه‌گذاری مشترکی با یک واسطه‌گر برای فروش هواپیماهای عمومی
 انجام داد.
 شرکت Ascension او اکنون 8 میلیون دلار درآمد سالانه دارد.


لوکاس داپلان، 22 ساله 
 (Lucas Duplan)
حوزه فعالیت: سرمایه‌گذاری
 موسس شرکت Clinkle
لوکاس داپلان حدود یکسال بعد از اینکه لیسانس کامپیوترش را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد، مدیریت یکی از مهیج‌ترین شرکت‌های تازه‌تاسیس آمریکا را برعهده گرفت. این شرکت که Clinkle نام دارد، می‌خواهد با استفاده از یک کیف پول دیجیتال که روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شود، روش انجام معاملات مالی را تغییر دهد.
 
 
شیزا شهید، 24 ساله
(Shiza Shahid)

حوزه فعالیت: کارآفرین اجتماعی 
 از موسسان صندوق ملاله
وقتی ملاله یوسف‌زای، نوجوان پاکستانی فعال در دفاع از آموزش دختران در سال 2012 مورد حمله طالبان قرار گرفت، شیزا شهید که قبلا در سال 2009 ملاله را طی مراسمی در اسلام‌آباد دیده بود، به سراغ او رفت. او به روند نظارت بر درمان ملاله در لندن کمک زیادی کرد و خانواده او را در برابر محافل رسانه‌ای
 محافظت کرد. 
شهید در این زمینه می‌گوید: «همان موقع که کنار ملاله بودم، او بیدار شد و گفت می‌خواهم مبارزه‌ام را ادامه دهم. واضح است ملاله امروز به گونه‌ای می‌تواند به دنیا کمک کند که دیروز نمی‌توانست.» شهید که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد و مشاور موسسه مک‌کینزی است، همراه و برنامه‌ریز این نوجوان
 16 ساله‌ شد. 
شهید زمانی این پرسش را مطرح کرد که «ما در مورد قدرت دادن به صدای ملاله، به شیوه‌ای که موثر باشد و در مسائل بااهمیت تمرکز کند و پایگاهی ایجاد کنند که کل انرژی ملاله را به فعالیتی پرمعنی تبدیل کند، چگونه فکر می‌کنیم؟» پاسخ به این سوال، منجر به ایجاد «صندوق ملاله» شد که شهید در تاسیس آن کمک زیادی به ملاله کرد تا رویکرد او در مورد آموزش زنان به 
واقعیت بپیوندد.
 آنها تاکنون توانسته‌اند 400 هزار دلار کمک مالی جذب کنند که نیمی از آن از طرف بانک جهانی و نیم دیگر از طرف زوج آنجلینا جولی و بردپیت بوده است. 



نیت لواین، 22 ساله
 (Nate Levine)
نیت لواین، 22 ساله
 (Nate Levine)

حوزه فعالیت:  قانون و سیاست 
 موسس شرکت OpenGov
نیت لواین زمانی که دانشجوی سال دوم دانشگاه استنفورد بود، با فرصتی مواجه شد که دولت‌ها از قدیم با آن مشکل داشتند. او در این باره می‌گوید «دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات و داده‌های خودشان هم با مشکل مواجهند، چون ابزارهای مناسبی برای این کار ندارند.»
 لواین با دانستن این موضوع، در تاسیس شرکت نرم‌افزاری OpenGov در سال 2012 و درحالی‌که تنها 20 سال داشت، مشارکت کرد. پایگاه نرم‌افزاری OpenGov به دولت‌ها کمک می‌کند با استفاده از داده‌هایی معتبر، تصمیمات هوشمند بگیرند و اطلاعات مالی را با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های خود
 رد و بدل کنند. 
این شرکت نوپا، تاکنون توانسته بیش از 7 میلیون دلار درآمدزایی کند که 4 میلیون دلار آن تنها در سال 2013 بوده است. و در این راه با بیش از 50 شهرداری، مدرسه و سازمان‌های وابسته به دولت‌های محلی همکاری می‌کند.
 لواین در نظر دارد بعد از توسعه OpenGov و تبدیل آن به یک بخش پرسود، بر ایجاد ابزارهای جدیدی متمرکز شود که به شهرها کمک می‌کند برای تبادل داده‌ها بین یکدیگر و رویکردشان نسبت به فرآیند بودجه‌ریزی انقلابی ایجاد کنند. او می‌گوید «دسترسی بهتر به اطلاعات به مقامات این امکان را می‌دهد که بر مشکلات سخت اداری متمرکز شوند و با کمترین امکانات بیشترین خدمات‌دهی را داشته باشند.»