چای سبز در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی، نوشیدنی اصلی‌ در میهمانی‌ها به شمار می رود که طرفداران زیادی نیز دارد. چای که در اصل بومی کشور چین است اما در ژاپن، کره‌ جنوبی و اندونزی نیز تولید و صادر می ‌شود و اروپاییان نیز به آن علاقه مند هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفته می‌شود این دم نوش خاصیت تب‌بری دارد و ضمن اینکه سموم بدن را دفع می کند، دستگاه گوارش را تقویت کرده و در درمان نفخ معده هم موثر است. دیگر اینکه چای بویژه نوع سبز آن بهترین نوشیدنی بعد از آب است و یک منبع طبیعی بدون چربی و کربوهیدرات، شامل کافئین، تئوفیلین، نیافین و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدهاست.

 برخی افراد بر این باورند که چای سبز کافئین ندارد در حالی‌که همان مقدار کافئینی که در یک فنجان چای سیاه وجود دارد، در این دمنوش هم وجود دارد. تفاوت چای سیاه و سبز در خاصیت آنتی‌اکسیدانی آنهاست که آن هم از زمان کمتر تخمیر برگ چای سبز نسبت به چای سیاه ناشی می‌شود. به این ترتیب می توان گفت این نوشیدنی نه فقط مزایای زیادی برای بدن دارد، بلکه در رفع بسیاری از اختلالات و امراض نقش کمکی و موثری خواهد داشت که نباید آن را نادیده گرفت.

عصبانی ها بخوانند

چای سبز فواید زیادی دارد. از حمله قلبی و سرطان پیشگیری می کند، ضمن اینکه یک تقویت کننده بسیار مفید برای بدن است و خاصیت ضد چربی نیز دارد. اگر عصبانی هستید یا احساس می کنید دچار اضطراب شده اید، می‌توانید با نوشیدن چای اعصاب خود را تقویت کنید. نوشیدن این چای به شما کمک می کند تا از خاصیت آرامش بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید ضمن اینکه مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس یا تنش های روزمره خواهد شد.
 
توصیه ای برای کم حافظه ها و چاق‌ها

اگر احساس می کنید مدتی است حافظه تان ضعیف شده نوشیدن چای سبز را در برنامه روزانه تان فراموش نکنید. زیرا این چای تقویت کننده حافظه است. اگر هم به دنبال کاهش وزن خود هستید می توانید در طی روز برای نوشیدن این دم کرده گیاهی برنامه ریزی کنید. البته باید از مصرف بیش از حد و بدون برنامه چای پرهیز کنید. بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است.

به این ترتیب علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود. البته نوشیدن این چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد. دیگر اینکه چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کند و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد.
 
  کهولت را به تاخیر بیندازید

این دم نوش گیاهی سبز علاوه بر آنکه به کندی روند پیری سلول ها در اندام های مختلف بدن کمک می کند، این مزیت را دارد که در میانسالی میزان افزایش وزن را به حداقل می رساند، زیرا چای سبز موجب خواهد شد که کمترین میزان ذخیره چربی و مواد زاید در طی سال های جوانی و میانسالی در بدن انباشته شود. البته افراد باید از دهه چهارم زندگی خود استفاده از این نوشیدنی را در برنامه روزانه خود لحاظ کنند.
 
  درمان کمکی برای آرتریت روماتوئید

کاهش فشار و قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر مواردی است که به این چای نسبت داده می شود، از مزایای دیگر این دمنوش می توان به کاهش علایم و نشانه های امراضی مانند، پارکینسون و آلزایمر نیز اشاره کرد.  البته چای سبز در بهبود بیماری مفصلی استخوانی مانند آرتریت روماتوئید هم موثر است، علاوه بر این، در تحقیقات مختلف به این نکته اشاره شده که مصرف چای سبز می تواند تاثیر بسیار چشم گیری در کاهش بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان هایی مانند سرطان کولون و تخفیف علایم و نشانه های افسردگی داشته باشد.
 
  چند لیوان چای سبز بخوریم؟

متخصصان طب سنتی و گیاهان دارویی بر این نکته تاکید دارند که مصرف چای از جمله چای سبز نباید بیشتر از 2 تا سه لیوان در روز باشد. براین اساس فقط مصرف متعادل آن می‌تواند در بدن آرامش ایجاد کند. در غیر این صورت باید منتظر عوارض جانبی ناشی از نوشیدن بیش از حد آن بود که می‌تواند دردسر ساز باشد. از سوی دیگر فراموش نکنید، ترکیبات آلکانوئیدی که در این چای وجود دارد باعث می شود در صورت مصرف آن بلافاصله بعد از صرف غذا جذب آهن، روی و کلسیم موجود در غذا با مشکل مواجه شود، زیرا که الکانوئید ها در دستگاه گوارش به عناصر ضروری برای بدن متصل می‌شوند و مانع از جذب شان در بدن خواهند شد.
 
  سدی برای افسردگی

 درمان بسیاری از امراض با فراوردهای گیاهی سال هاست که از سوی حکیمان و پزشکان امروزی توصیه می شود، افسردگی نیز یکی از مواردی است که نه تنها حکمای قدیمی برای درمان آن به طب سنتی مراجعه می کنند بلکه پژوهشگران نیز بر آن تاکید دارند. به گفته پژوهشگران؛ این چای حاوی اسید آمینه‌ تیانین است که نقش یك آرام بخش را برای مغز ایفا می ‌كند.

پژوهشگران ژاپنی در تحقیقات خود نشان داده‌ اند که مردان و زنان مسنی که در روز یک یا چند فنجان چای سبز می‌ نوشند، کمتر دچار احساس پیری و افسردگی می ‌شوند. به عبارتی سالمندانی که روزانه دست كم چهار فنجان چای سبز می ‌نوشند، 44 درصد کمتر از همسالان خود علایم افسردگی را نشان می ‌دهند. این در حالی است كه در مطالعات اولیه روی یک هزار و 58 سالمند به نسبت سالم نیز معلوم شد كه مصرف چای سبز، باعث کاهش اضطراب‌ ها و تنش‌ های روانی می‌ شود.
 
 زنگ خطر کی به صدا در می آید؟

نوشیدن بیش از حد چای سبز در طی روز، علاوه بر آنکه موجب تحریک پذیری پایانه‌های عصبی بدن می شود، زمینه ساز بروز اختلال دفع آب و الکترولیت های بدن است. به این ترتیب همانطور که در نوشیدن چای معمولی به میزان زیاد باید پرهیز کنید، در نوشیدن چای سبز هم نباید بیش از حد زیاده روی کرد. از سوی دیگر نوشیدن بیش از حد این دمنــوش می تواند عوارض جانبی متعددی را برای شما به همراه داشته باشد. از جمله سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع که باید به آنها توجه کرد.

 علاوه بر این می تواند موجب بالا رفتن فشار خون، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب همچنین تغییرات خلقی و تحریک پذیری، در فرد شود که در این صورت باید برای بررسی و پیشگیری پیشرفت این نشانه ها با پزشک مشورت کرد. گفتنی است که به زنان باردار، مادران شیرده و کودکان و نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه نشده که از این نوشیدنی گیاهی استفاده نکنند.