روز به روز بر میزان استفاده از تلفن همراه افزوده می‌شود و در همین حال دامنه کاربردهای تلفن‌های همراه هوشمند نیز بسیار وسیع شده است. زمانی تنها برای مکالمات تلفنی و در نهایت ارسال پیامک از تلفن همراه استفاده می‌شد اما این روزها از کارهای بانکی گرفته، تا تماشای برنامه‌های تلویزیونی و خرید کردن همگی به راحتی و از طریق گوشی موبایل قابل انجام است. به همین خاطر ورود به بازاریابی از طریق موبایل دیگر از یک گزینه برای صاحبان کسب و کار در حال تبدیل شدن به یک اجبار است.
برای آن‌هایی که تاکنون وارد بازاریابی موبایل نشده اند، اکنون شاید زمان مناسبی برای قدم نهادن در این عرصه باشد، به خصوص این‌که هزینه‌های این نوع بازاریابی نیز نسبتا پایین است و برای بیشتر کسب و کارها قابل پرداخت. در واقع تبلیغات  و گسترش بازار از طریق موبایل همچون تبلیغات تلویزیونی نیست که نیازمند هزینه‌ای زیاد باشد بلکه با شیوه‌هایی هوشمندانه و با خرجی نه چندان زیاد، می‌توان از طریق بازاریابی موبایل نیز به نتیجه قابل قبولی دست یافت.
پس اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار مصمم شده‌اید که وارد بازاریابی و فروش از طریق موبایل شوید پس بهتر است نکات زیر را نیز به خاطر داشته باشید:
۱- مشخص کنید که مشتری‌های شما کجا هستند
بیشتر شرکت‌هایی که خدمات بازاریابی موبایلی ارایه می‌دهند این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که منطقه جغرافیایی خاصی را برای بازاریابی خود هدف قرار دهید. به همین خاطر باید ابتدا در مورد این‌که کدام مناطق برای بازاریابی شما مناسب هستند تصمیم‌گیری کنید و در غیراین صورت اگر کورکورانه شروع به بازاریابی از طریق موبایل بکنید آن‌گاه هزینه بیهوده‌ای را صرف ارسال پیام‌هایی کرده‌اید که بازدهی خاصی نیست برای شما به همراه نخواهند داشت. برای مثال اگر کالای شما برای گردشگران جالب است پس پیام‌های خود را به مناطقی از شهر بفرستید که گردشگران در آن حضور بیشتری دارند. البته همواره یافتن مکان مناسب به این سادگی نیست و با توجه به این‌که کسب و کار شما چیست، پیچیدگی‌هایی نیز دارد. اگر مشتری برای خرید از شما باید تا فروشگاه شما بیاید، برای مثال اگر آرایشگاه دارید، آن گاه ارسال پیام به نقاطی که کیلومترها دورتر از کسب و کار شما قرار دارند اقدام چندان هوشمندانه‌ای نیست اما اگر این شما هستید که محصول را برای مشتری می‌فرستید دیگر دلیلی ندارد که از این منظر منطقه جغرافیایی مشتری را مدنظر قرار دهید و به جای آن بهتر است مناطقی که مدنظر قرار دهید که احتمالا کالای شما برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد. برای مثال اگر لوازم جانبی خودروهای لوکس را می‌فروشید، ارسال پیام به کاربران مناطقی که از سطح درآمد کمتری برخوردارند، چندان هوشمندانه نیست. همچنین ارسال پیام‌های مربوط به فروش کتاب در مناطقی که برای دانشگاه‌های بیشتری در آن قرار دارد، می‌تواند استراتژی مناسبی باشد. درست است که هزینه ارسال پیام کوتاه چندان زیاد نیست اما بدون هیچ تدبیری وارد آن شدن نیز به هیچ وجه هوشمندانه نیست و تعیین اهداف جغرافیایی نخستین گام هوشمندانه در بازاریابی از طریق موبایل محسوب می‌شود.
۲- وجه تمایز خود را مشخص کنید
اگر قصد دارید که از طریق پیام کوتاه، کسب و کار خود را گسترش دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف از ارسال پیام کوتاه برای مصرف‌کنندگان تنها این نیست که به آن‌ها اطلاع دهید که شما وجود دارید بلکه باید آن‌ها را تشویق کنید تا از شما خرید کنند. به همین خاطر در پیامی که برای آن‌ها می‌فرستید که به طور حتم نمی‌تواند حجم چندان زیادی نیز داشته باشد باید به سرعت وجه تمایز خود را مشخص کنید. برای مثال این‌که ما کالای مشخصی را می‌فروشیم، کافی نیست، چرا که احتمالا مصرف‌کننده با خود می‌گوید که مغازه سر کوچه نیز همین کالا را می‌فروشد، این‌که آن کالا را در منزل او تحویل می‌دهید هم اگرچه گامی رو به جلو است اما هنوز برای ترغیب مشتری کافی نیست، اما این‌که شما کالایی را می‌فروشید، آن را در محل کار یا زندگی مشتری به دست او می‌رسانید، برای او تخفیف ویژه‌ای در نظر می‌گیرید و در صورت خرید مجدد میزان تخیف را افزایش می‌دهید، پیام‌هایی هستند که می‌توانند باعث شوند تا مشتری به سرعت پیام کوتاه شما را پاک نکند. به همین خاطر سعی کنید در پیامی که می‌فرستید به سرعت وجه تمایزی قانع‌کننده را ذکر کنید.
۳- به روز باشید
اگر پیامی برای یک مشتری ناشناس ارسال کرده‌اید و موفق شده‌اید که او را ترغیب به خرید کالایی بکنید، بخشی از راه را طی کرده‌اید اما این تضمین‌کننده فروش شما نخواهد بود چرا که بخش اصلی ماجرا تازه از اینجا آغاز می‌شود و این دقیقا همان مرحله‌ای است که بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کار از آن غفلت می‌کنند چرا که اگر مشتری تصمیم بگیرد که از شما خرید کند یا اطلاعات بیشتری در مورد کالا یا خدمات شما بدست بیاورد آن‌گاه باید شیوه‌های مناسبی را در اختیار او قرار دهید. ذکر شماره تلفنی که همواره اشغال است راه مناسبی برای بازاریابی از طریق موبایل نیست. در انتهای پیام خود شیوه‌های مختلفی را در اختیار مشتری قرار دهید، از شماره تماس گرفته تا وب‌سایت کسب و کارتان، آدرس ای‌میل و آدرس صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی. هرچه شیوه‌های در دسترس بودن خود را گسترش دهید امکان این‌که مشتری با شما تماس بگیرد بیشتر است. سعی کنید راه حلی را پیش پای مشتری قرار دهید که برای او ساده باشد. برای مثال اگر برای مشتری‌ها پیامک می‌فرستید، می‌توانید ذکر کنید که برای کسب اطلاعات بیشتر یک پاسخ بدون متن برای شما بفرستند. در این‌صورت آن‌ها تنها با فشار چند دکمه می‌توانند نسبت به کالا یا خدمات شما ابراز علاقه کنند.
۴- طراحی وب‌سایت
اگر قصد ورود به بازاریابی از طریق موبایل را دارید پس بهتر است وب‌سایت مناسبی را نیز برای خود طراحی کنید اما در طراحی وب‌سایت به یک نکته کلیدی توجه کنید و آن مناسب بودن وب‌سایت برای مرورگرهای تلفن همراه است چرا که این احتمال وجود دارد که پس از ارسال پیام، برخی از مخاطبان شما با با همان تلفن همراه تصمیم بگیرند که سری به وب‌سایت شما بزنند و اگر طراحی وب‌سایت شما به گونه‌ای باشد که جستجو در آن با موبایل چندان ساده نباشد آن گاه شما یک مشتری بالقوه را از دست می‌دهید آن هم در شرایطی که او در ابتدا برای خرید از شما ترغیب شده بود. برخورداری از وب‌سایت مناسب را به عنوان بخشی تفکیک‌ناپذیر از بازاریابی از طریق موبایل در نظر بگیرید و نه یک امتیاز اضافه.
۵- از بازخوردها غافل نشوید
بازاریابی از طریق موبایل فرآیندی است که در هر مرحله باید بهبود یابد و هدفمندتر شود به همین خاطر باید پس از هر مرحله بازخوردهایی که دریافت کرده‌اید را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. برای مثال میزان افزایش مراجعه به وب‌سایت یا تماس‌ها پس از ارسال پیام‌های تبلیغاتی را مدنظر قرار دهید. همچنین توجه کنید که چه گروه‌های اجتماعی واکنش بهتری نسبت به پیام‌ها انجام می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی باعث خواهند شد تا بتوانید در هر مرحله از بازاریابی‌های پیامکی هوشمندانه‌تر عمل کنید.