رقابت ميان مديران تالارهاي عروسي براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان داغ است چراكه به تعبير آنها دست زياد شده است و مشتريان براي پيدا كردن تالاري مناسب براي تاريخ موردنظر خود دردسر چنداني ندارند. به همين دليل منوي خدمات تالارهاي عروسي هر روز طولاني‌تر مي‌شود. چندان دور نيست روزهايي كه تالارها فقط شام به ‌مهمانان مي‌دادند و تامين فيلم‌بردار و گل ماشين عروس و حتي تهيه ميوه و شيريني نيز بر عهده صاحب مجلس بود. اما امروز هركس كه بخواهد، مي‌تواند تمامي تشريفات عروسي خود را به مديريت تالار بسپارد و فقط كم و كيف آن را سفارش دهد.

نرخ با توجه به كيفيت تعيين مي‌شود
«يك شب هنگام برگزاري مجلس تشريف بياوريد و خدمات برگزاري و غذا را زنده تست كنيد، بعد درباره قيمت صحبت مي‌كنيم.» اين واكنش مديران تالارها در زماني است كه مشتري بخواهد از طريق تلفن از نرخ خدمات مطلع شود.
هزينه‌هاي برگزاري يك مجلس عروسي در تالار چندان تابع نرخ نيست و مديران تالارهاي عروسي در بيان علت نرخ‌هاي متفاوت مي‌گويند براي خدمات يكسان مانند فيلم‌برداري، آتش‌بازي و حتي شيريني و شام در همه تالارها نمي‌توان نرخ يكساني تعيين كرد. براي مثال ميوه يا شيريني موردنظر صاحب مراسم ممكن است از نوع عالي يا معمولي باشد، همچنين انواع خدمات ديگر با توجه به مكان برگزاري عروسي از يك باغ دنج در اطراف تهران تا مجلل‌ترين تالارهاي اين شهر تا ۴برابر است. مديران تشريفات تالارهاي لوكس مي‌گويند كيفيت مواد و وسايل مورداستفاده ما درجه يک است، از عكاسان و فيلم‌برداران درجه يک و معروف كمك مي‌گيريم. جديدترين مدل‌هاي اروپا را براي كيك و گل استفاده مي‌كنيم و نيروهاي خدماتي ما بسيار محترمانه با ‌مهمانان برخورد مي‌كنند. ضمن اينكه ما براي شام از انواع خوراك ايراني و فرنگي، سالادهاي متنوع، انواع اردو، بره بريان درسته و... سرو مي‌كنيم. گفتني است در تالارهاي معروف هزينه شام براي هر نفر حدود ۱۴۰هزار تومان است و البته بيش از ۲۰درصد نيز هزينه خدمات اخذ مي‌شود. اما در تالارهاي معمولي و متوسط هزينه شام براي هر نفر از ۵۰ تا ۹۰هزار تومان متغير است و حدود ۱۰درصد نيز هزينه خدمات دريافت مي‌شود.
رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي تهران درباره تفاوت فاحش نرخ خدمات در تالارهاي عروسي مي‌گويد: قيمت تمام اقلام سالانه با رشد قابل‌توجهي روبه‌روست. به‌ويژه در يكي، ۲سال اخير كه روند رشد قيمت‌ها گاهي تا ۳برابر بوده و با وجود تمام افزايش قيمت‌ها، نرخ‌ها در تالارهاي پذيرايي از ۳‌سال گذشته تاكنون افزايش نيافته است اما اخيرا آناليز قيمت را به سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان ارائه داده‌ايم كه اميدواريم با اين افزايش موافقت شود. خسرو ابراهيمي‌نيا ادامه مي‌دهد: از ۳سال پيش تاكنون طبق نرخ سازمان تعزيرات حكومتي، ورودي تالار ۳۰۰هزار تومان با ۱۰درصد سرويس و ۸درصد ماليات بر ارزش افزوده است اما براي غذا و ساير خدمات نرخ ثابتي وجود ندارد زيرا هر تالار دستور پخت و فرمول خود را دارد ولي روال اين است كه هر تالار نرخ‌هاي موردنظر خود را به اتحاديه اعلام مي‌كند و اتحاديه با بررسي كيفيت غذا درباره نرخ پيشنهادي تصميم مي‌گيرد. وي بيان مي‌کند: درباره تفاوت در نرخ انواع خدمات جانبي ۲ عامل موثر است. اول اينكه كيفيت خدمات ممكن است خيلي متفاوت باشد و ديگر اينكه خدماتي چون آتش‌بازي، گل‌آرايي، ميوه‌آرايي، دكوراسيون و نورپردازي، هنر هستند و براي هنر نمي‌توان نرخ مشخصي تعيين كرد پس اين موضوع به توافق مدير تالار با مشتري بستگي دارد. اگر مشتري نسبت به خدمات اعتراض داشته و تالار برخلاف توافق عمل كرده باشد كميته فني اتحاديه موضوع را بررسي مي‌كند اما اين تنها شامل تالارهاي زيرنظر اتحاديه مي‌شود زيرا باغ‌تالارهاي اطراف شهر عضو و تابع قوانين اتحاديه نيستند.

جذب مشتري براي عكاسان و گل‌فروشان در ازاي كارمزد
احمدي، مدير يكي از تالارهاي پذيرايي تهران مي‌گويد: خدمات فيلم‌برداري و عكس از خدمات تالارها نيست اما امروز خانواده‌ها رغبت دارند كه كل برنامه‌هاي خود را به تالار بسپارند بنابراين تالارها با آتليه‌ها و گل‌فروشي‌ها قرارداد مي‌بندند و در ازاي دريافت كارمزد براي آنها كارآفريني مي‌كنند. گفتني است بر اساس ماده ۶۱ قانون نظام صنفي، واحد صنفي نمي‌تواند مشتري را وادار به خريد خدمات خود كند. احمدي مي‌افزايد: اگر مشتري خودش بخواهد عكاس و فيلم‌بردار بياورد تالار اجازه ندارد مانع ورود آنها شود يا وجهي دريافت كند.

مشتريان سردرگم تعارض نرخ و خدمات
نسيم و حبيب براي رزرو سالن به تالار آمده‌اند. آنها مي‌گويند در مدتي كه دنبال مكان مناسب براي برگزاري عروسي خود هستيم خيلي گيج شده‌ايم زيرا برخي تالارها فهرستي از خدمات خود را با قيمت خيلي پايين عرضه مي‌کنند و بعد متوجه مي‌شويد كه براي هريك از خدمات پول جداگانه‌اي دريافت کرده‌اند، مثلا مي‌گويند اگر گل و حريرآرايي بخواهيد ۵۰۰هزار تومان به مبلغ اضافه مي‌شود و آنچه به مشتري مي‌گويند تا او را جذب كنند با آنچه در نهايت ارائه مي‌كنند بسيار متفاوت و كيفيت بيشتر خدمات آنها نيز پايين است، درحالي‌كه اگر نرخ هريك از خدمات فهرستي كه در اختيار مشتري مي‌گذارند جداگانه معلوم باشد باعث نارضايتي نمي‌شود. گاهي نيز براي دريافت يكي از خدمات به مشتري مي‌گويند ارائه اين خدمت در صورتي است كه شما مشتري برخي ديگر از خدمات ما نيز باشيد مثلا مي‌گويند اگر تزئين ماشين و دسته‌گل عروس مي‌خواهيد بايد گل‌آرايي سالن را نيز بخواهيد كه اين موضوع هزينه‌هاي مضاعفي را به صاحب مجلس تحميل كرده و كام عروس و داماد را تلخ مي‌كند.