طبقه‌بندي

شرکت‌هاي که منابع مالي در اختيار خود را منحصراً صرف سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار، سهام و سپرده‌هاي بانکي مي‌نمايند و عهده‌دار تجهيز و به کارگيري آن مي‌باشند، در دو گروه طبقه‌بندي مي‌شوند.

الف) گروه اول شامل شرکت‌هايي است که هدف آن‌ها اعمال مديريت در شرکت‌هاي سرمايه‌پذير نمي‌باشد و به دو دستة شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري ويژه تقسيم مي‌شوند.

ب) گروه دوم شامل شرکت‌هايي است که ميزان مالکيت آن‌ها در سهام شرکت‌هاي سرمايه‌پذير امکان اعمال مديريت و يا اعمال نفوذ قابل‌ملاحظه را فراهم مي‌آورد و ميزان سرمايه‌گذاري در اکثر شرکت‌هاي مزبور معمولاً بايد در حدي باشد که بتواند يک عضو هيئت مديره در شرکت سرمايه‌پذير داشته باشد. اين شرکت‌ها، شرکت‌هاي مالکيتي و مديريتي مي‌باشند و به شرکت‌هاي هلدينگ معروف‌اند.

ضوابط اختصاصي پذيرش شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري

الف) شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري

1 - در هنگام پذيرش و درج و تا زماني که نام شرکت سرمايه‌گذاري در فهرست نرخ‌هاي بورس درج است، همواره بايد حداقل 80 درصد از منابع شرکت به سرمايه‌گذاري در سهام و اوراق مشارکت شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس، اوراق مشارکت دولتي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و سپرده‌هاي بانکي تخصيص يابد.

تبصره – منظور از منابع، مجموع حقوق صاحبان سهام، بدهي‌هاي بلندمدت اعم از تسهيلات دريافتي و غيره مي‌باشد.

2 - اين شرکت‌ها نبايد بيش از 10 درصد منابع خود را به مصرف خريد سهام يک شرکت برسانند، مضافاً اين که سرمايه‌گذاري در هر شرکت سرمايه‌پذير از 10 درصد سرماية شرکت سرمايه‌پذير بيشتر نباشد.

تبصره – شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري موظف‌اند در صورت رساندن ميزان سرمايه‌گذاري خود در شرکت‌هاي سرمايه‌پذير به سقف‌هاي فوق، مراتب را به سازمان بورس اعلام نمايند.

3 - مديرعامل و هيچ‌يک از اعضاي هيئت مديرة شرکت، همواره نبايستي عضو هيئت‌مديره يا مديرعامل و يا نمايندة شخص حقوقي عضو هيئت‌مديرة شرکت‌هاي سرمايه‌پذير باشند.

ب) شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري ويژه

1 - در هنگام پذيرش و درج و تا زماني که نام شرکت سرمايه‌گذاري در فهرست نرخ‌هاي بورس درج است، همواره بايد 100 درصد از منابع شرکت را باتوجه به بند 1 شرايط عمومي اين مصوبه، به سرمايه‌گذاري در سهام و اوراق مشارکت شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس و اوراق مشارکت مورد تأييد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و سپرده‌هاي بانکي تخصيص دهد.

تبصره – منظور از منابع، مجموع حقوق صاحبان سهام، بدهي‌هاي بلندمدت اعم از تسهيلات دريافتي و غيره مي‌باشد.

2 - پذيرش شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري ويژه، بدون در نظر گرفتن بند 4 مواد 2 و 4 "آيين‌نامة شرايط و ضوابط پذيرش سهام در بورس اوراق بهادار،" انجام خواهد شد.

3 - اين شرکت‌ها نبايد بيش از 5 درصد منابع خود را به مصرف خريد سهام يک شرکت برسانند. مضافاً اين که سرمايه‌گذاري در هر شرکت سرمايه‌پذير از 5 درصد سرمايه شرکت سرمايه‌پذير بيشتر نباشد.

تبصره – شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري موظف‌اند در صورت رساندن ميزان سرمايه‌گذاري خود در شرکت‌هاي سرمايه‌پذير به سقف‌هاي فوق، مراتب را به سازمان بورس اعلام نمايند.

4 - حداقل 2 نفر از اعضاي هيئت مديره مي‌بايد داراي سوابق علمي و تجربي مالي باشند.

5 - مديرعامل و هيچ‌يک از اعضاي هيئت مديرة شرکت، نمي‌توانند عضو هيئت مديره يا مديرعامل هيچ يک از شرکت‌هاي سرمايه‌پذير خود باشند.

ضوابط اختصاصي پذيرش شرکت‌هاي هلدينگ

1 - در هنگام پذيرش و درج و تا زماني که نام شرکت در فهرست نرخ‌هاي بورس درج است، همواره حداقل 80 درصد از منابع مالي شرکت به سرمايه‌گذاري در بنگاه‌هاي اقتصادي، اوراق مشارکت مورد تأييد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و اوراق مشارکت شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس و سپرده‌هاي بانکي تخصيص يافته باشد.

2 - طبقه‌بندي شرکت‌هاي هلدينگ، پس از پذيرش در بورس، برپاية "ضوابط کلي طبقه‌بندي شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (ISIC)،" انجام خواهد شد.

شرايط عمومي

1 - خريد اموال منقول و غيرمنقول منحصراً به‌منظور استفادة جاري و نه به قصد فروش، در حد نيازهاي متعارف در شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگ بلامانع بوده و اين شرکت‌ها نمي‌توانند در خريد و فروش کالا به قصد انتفاع مشارکت نمايند.

2 - شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري گروه اول، پس از پذيرش در بورس و مادام که در بورس فهرست شده‌اند، نمي‌توانند اهداف سرمايه‌گذاري و سياست‌هاي تعيين‌شده در اساسنامة خود را تغيير دهند. تغيير اساسنامه مستلزم پذيرش مجدد در بورس است.

3 – کلية شرکت‌هاي پذيرفته‌شده مکلف‌اند حداکثر تا پايان سال 1384 وضعيت و نام شرکت خود را با ضوابط اين آيين‌نامه تطبيق دهند.

4 - مديران عامل و اعضاي هيئت مديرة شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري که مفاد اين آيين‌نامه را رعايت نکنند، مشمول "آيين‌نامة ضوابط مديران شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس" خواهند شد.