مورينيو ضمن ستايش از ادن آزارد ستاره جوان بلژيكي تيمش گفت: «من مي‌خواهم كه او مسئوليت بيشتري برعهده بگيرد و جاه‌طلب‌تر باشد. وقتي يك بازيكن معمولي هستيد، بايد خوشحال باشيد كه خوب بازي مي‌كنيد اما وقتي يك بازيكن خيلي خوب هستيد، بايد كيفيت‌تان را به نمايش بگذاريد. وقتي يك استعداد عالي هستيد، نمي‌توانيد آن را هدر بدهيد. من تلاش مي‌كنم تا اين جاه‌طلبي و مسئوليت را به اين بچه بدهم تا بهتر و بهتر شود و خودش را بازي به بازي بيشتر نشان بدهد.»
خوزه مورينيو در چند جمله فوق تحليل جالبي از عناصر مورد نياز براي ساختن يك برند شخصي موفق ارائه داده است. حرف‌هاي كسي كه يكي از قوي‌ترين برندهاي شخصي روزگار ما را دارد درباره ساختن برند شخصي، حتما شنيدني و مفيد است. مورينيو نشان مي‌دهد براي ساختن يك برند شخصي موفق به ۳ عامل كليدي نياز است:
۱- شايستگي: آنچه مورينيو از آن به عنوان «استعداد» ياد كرده، در حالت كلي‌تر «شايستگي» نام دارد. استعداد يك امر خدادادي است كه البته مي‌تواند پرورش داده شود (مثلا قدرت بدني را در دنياي فوتبال در نظر بگيريد) اما شايستگي معمولا اكتسابي است. بنابراين استعداد شما مي‌تواند شايستگي شما باشد اما برعكسش برقرار نيست! شايستگي كليدي‌ترين عامل در ساخت و توسعه برند شخصي است. شما بايد حداقل يك شايستگي متمايز داشته باشيد و در آن عالي (در قياس با رقبا و همتايان‌تان) باشيد تا بتوانيد برند شخصي خود را روي آن شايستگي بنا كنيد.
۲- نمايش: بزرگ‌ترين شايستگي‌ دنيا هم بدون نمايش يافتن به‌هيچ دردي نمي‌خورد. بنابراين شما لازم است شايستگي خودتان را ابتدا در عملكردتان به دنيا عرضه كنيد و سپس كيفيت بالاي عملكردتان را به‌كمك ابزارهاي برندسازي شخصي (كه در آينده درباره آنها براي شما خواهم نوشت) به دنيا و جامعه مخاطبان، هدف‌تان را نشان دهید!
۳- روحيه‌: با نشستن و غصه خوردن بابت نشدن‌ها هيچ شدن و رسيدني در كار نخواهد بود. شما بايد در تمامي مسير زندگي‌تان براي تحقق اهداف‌تان داراي انرژي و روحيه مبارزه‌طلبي براي مبارزه با نااميدي‌ها و موانع مسير باشيد. مورينيو به‌خوبي به ۲ جزء بسيار كليدي در ساختن و داشتن روحيه اشاره كرده است:
الف ـ جاه‌طلبي: پذيرش اينكه مي‌شود و بايد بشود و من مي‌توانم و مهم‌تر از همه مي‌خواهم!
ب ـ مسئوليت‌پذيري: پذيرش اينكه اين مسير زندگي شخصي و شغلي من است و كنترل آن در دستان من است نه ديگران و نه شرايط محيط بيروني.
اين ۳ عامل كليدي را براي ساختن برند شخصي‌تان فراموش نكنيد!