اين روزها نوسانات و عدم قطعيت‌های اقتصاد جهانی، بسياری از مديران را با بحران مواجه کرده است. آنها برای غلبه بر شرايط ناپايدار اقتصادی و همچنين رشد کسب‌وکار خود نياز به استفاده از نيروهای درونی و بيرونی سازمان خود دارند. اين مديران همواره با خوش‌بينی اميدوارند تا بتوانند با به کارگيری راه‌حل‌هايي با بيشترين سرعت، وضعيت بنگاه خود را بازيابی کنند. برای اين منظور به گمان، يکی از بهترين راه‌حل‌ها استفاده از ابزارهای مديريتی مناسب برای افزايش درآمد و رشد سودآوری سازمان است.

در طول چند دهه گذشته، ابزارهای مديريتی تبديل به بخش مهمی از زندگی مديران شده‌اند. مديران هر روز تلاش می‌کنند تا اقداماتی چون افزايش درآمد، نوآوری، بهبود کيفيت، برنامه‌ريزی برای آينده و مواردی از این قبيل را با استفاده از ابزارهای مديريتی انجام دهند.
شرايط فعلی جهانی، پيشرفت‌های سريع تکنولوژيک محور و تلاطم‌های اقتصادی نيز چالش‌های پيشروی مديران را افزايش داده است و برای رويارويي با همين چالش‌ها نيز استفاده از ابزارهای مديريتی يک الزام به شمار می‌آيد. 
برای انتخاب هرچه موفق‌تر ابزارهای مديريتی، مديران بايد آگاهی کاملی از بهترين ابزارهای روز و تناسب آن با شرايط سازمان خود داشته باشند. فرآيند انتخاب يک ابزار مديريتی مناسب می‌تواند به تنهايي مساله‌ای پيچيده برای يک سازمان باشد. سازمان بايد بتواند ابزاری را انتخاب کند که بهترين تصميمات را برای رسیدن به فرآيندها، خدمات، محصولات و عملکرد برتر ارائه کند.
استفاده موفقيت‌آميز از ابزارهای مديريت، نيازمند درک درستی از نقاط ضعف و قوت آنها و همچنين توانايي به‌کارگيری و ادغام چند ابزار با روش و زمان مناسب است. رمز اين موضوع در پيدا کردن يک راه‌حل ساده برای مسائل نيست، بلکه در يادگيری چگونگی و هنگام استفاده از ابزار است. 
موسسه bain & company از سال 1993 تا کنون به‌صورت سالانه بررسی دقيقی از پرکاربردترين و محبوب‌ترين ابزارهای مديريتی انجام داده است. طی پژوهش انجام شده ميزان استقرار و موفقيت هر ابزار در نمودار زیر که براساس 2 معیار رضایت و استفاده از ابزار ترسیم شده است، مورد بررسی قرار گرفته است. 
نتيجه رتبه‌بندی ابزارهای مديريتی که براساس ميزان استفاده و رضايت از اثربخشی انجام گرفته است، ابزارهای کارآمدتر را در جدول زير رتبه‌بندی کرده است: 
نتايج کلی که از اين پژوهش به‌دست آمده است: 
 ميزان رضايت کلی مديران از ابزارهای مديريتی مثبت است، اما نرخ استفاده، سهولت پياده‌سازی، اثربخشی و نقاط قوت و ضعف آنها، به‌طور گسترده‌ای متفاوت است. 
 هرچه ميزان پياده‌سازی ابزارهای مديريتی در سازمان کامل‌تر باشد، اثربخشی آنها بيشتر است. 
 مديرانی که به‌طور اتفاقی از ابزارهای متنوع در سازمان استفاده می‌کنند، نتايج غيرواقعی و نااميدکننده‌ای می‌گيرند. 
علاوه براين موارد 2 نکته مهم ديگر نيز در اين پژوهش به‌دست آمده است: 
 اکثر شرکت‌ها بر رشد متمرکز شده‌اند. حدود 65 درصد مديران اين پژوهش اظهار کرده‌اند تمرکز آنها در برنامه‌ريزی‌ها، بر رشد سازمان است. 
 نوآوری به عنوان يک اولويت برای مديران است. بيش از 80 درصد مديران نوآوری را راه‌حل اساسی برای موفقيت پايدار دانسته‌اند.
بايد اين موضوع مهم را به مديران يادآوری کرد که در غياب وجود اهداف مشخص و پشتوانه، استفاده از ابزارهای مديريتی می‌تواند يک بازی خطرناک با سرنوشت سازمان تلقی شود و البته انتخاب هوشمندانه ابزارهای مديريتی می‌تواند نسخه‌ای برای مداوای سازمان باشد.