جک دنجرموند کارآفرین و دانشمند آمریکایی در سال 1969 موسسه تحقیقاتی سیستم های زیست محیطی را به همراه همسرش لورا تاسیس کرد. به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، دنجرموند مدارک کارشناسی ارشد خود را در رشته برنامه ریزی شهری از دانشگاه مینه سوتا و معماری طراحی و مدیریت زمین و ساختمان را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. همچنین وی مدرک کارشناسی خود در رشته علوم زیست محیطی را از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا دریافت کرده است. دنجرموند با توجه به علاقه شخصی خود به کامپیوتر و ترکیب آن با تحصیلات آکادمیکش، موفق به توسعه فن آوری GIS و کاربردهای مختلف آن شده است.

رمز موفقیت

جک دنجرموند فعالیت کاری و تاسیس موسسه تحقیقاتی سیستم های زیست محیطی را با پس انداز خانوادگی خود که برابر با هزار و 100 دلار بود، آغاز کرد. در ابتدا هدف او استفاده از کامپیوتر برای کمک به برنامه های زیست محیطی و تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از زمین بود.

خیلی زود تمرکز فعالیت این موسسه بر توسعه نرم افزار  (GIS)  Geographic Information Systems یا سیستم های اطلاعات جغرافیایی معطوف شد. از این رو دنجرموند شاهد رشد فعالیت های موسسه خود از یک تحقیق کوچک تا مبدل شدن به یک نرم افزار بین المللی بوده و آن را تحت نظارت داشته است. در حال حاضر شرکت وی حدودا دارای 3 هزار نفر کارمند می باشد.

امروزه موسسه تحقیقاتی سیستم های زیست محیطی بزرگترین شرکت نرم افزار نقشه برداری جهان محسوب می شود. این شرکت به کاربران مختلفی شامل سازمان ها، دولت، دانشکاه ها و سازمان های غیر دولتی خدمات ارائه می کند. جک دنجرموند نیز با سرمایه خالص 2.2 میلیارد دلاری یکی از ثروتمندترین افراد جهان محسوب می شود.

فعالیت های اخیر

جک دنجرموند رئیس و مدیر عامل موسسه تحقیقاتی سیستم های زیست محیطی است. دفتر مرکزی و محل کار وی در ردلند کالیفرنیا قرار دارد. هدف و آرزوی او ادامه فعالیت های سیستم های اطلاعات جغرافیایی و فن آوری های مرتبط با طراحی جغرافیایی است که در تقریبا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار موفقیت های مالی دنجرموند همواره یک رهبر موفق بوده است. دیدگاه و علاقه بسیار وی به سیستم اطلاعات جغرافیایی و برنامه های کاربردی آن به ویژه با توجه به مسائل زیست محیطی و فقر، بسیار مشهور است. مدتی بیش از سه دهه او سخنران اصلی کنفرانس های بین المللی معرفی این سیستم در سراسر جهان بوده و مقاله های بسیاری را در این زمینه و مسائل دیگر مرتبط با آن منتشر کرده است. دنجرموند را مبتکری آینده نگر و یکی از پدران فن آوری سیستم اطلاعات جغرافیایی می دانند.

آموزه هایی از جک دنجرموند

جک دنجرموند در خانواده ای از طبقه کارگر متولد شد اما با تلاش و پشتکار خود توانسته است در میان میلیاردرهای جهان قرار بگیرد. از دیگر نکات مهم می توان به توانایی دنجرموند در ترکیب دامنه گسترده ای از مطالعات آکادمیک با علاقه شخصیش به کامپیوتر و استفاده از آن برای تولید و توسعه یک ایده خلاقانه اشاره کرد. علاقه فراوان به فعالیت های کاری نیز از جمله دلایل موفقیت دنجرموند محسوب می شود.