•    آموختن مسایل مالی یک روند همیشگی است.
تفاوت بارز میان افراد موفق و کسانی که همیشه درگیر مسایل مالی هستند، چگونگی استفاده آن‌ها از اوقات فراغت‌شان است.
برای برخی از مردم اوقات بیکاری به منزله کارگاهی برای شیطان است. این دسته از افراد تمام وقت آزاد خود را صرف پرسه‌زدن‌های بیهوده یا بدتر از آن صرف پرداختن به عادت‌ها و اعتیادهای مخرب خود می‌کنند. این افراد اغلب از این که زمان کافی برای انجام مسوولیت‌های خود ندارند، شکایت می‌کنند چه برسد به این که در زندگی پیشرفت کنند.
•    هوشمندانه‌تر کار کنید تا دانش اقتصادی خود را افزایش دهید.
برای دسته‌ای دیگر از مردم اوقات بیکاری به منزله معدن طلاست. این افراد کسانی هستند که با استراتژی مورد نیاز فکر می‌کنند که چگونه از اوقات فراغت خود برای افزایش دانش اقتصادی خود و هم‌چنین کنار هم قرار دادن آن‌ها و پیشرفت آینده اقتصادی خود استفاده کنند. اغلب اوقات افرادی که وقت خود را بیهوده تلف می‌کنند، از این گروه می‌پرسند که چگونه از عهده این حجم کار برآمده‌اند. آن‌ها اغلب به اعتیاد به کار متهم می‌شوند و این که باید بیشتر استراحت کنند. اما حقیقت مطلب این است که این دسته افراد خیلی بیشتر از دیگران کار نمی‌کنند، بلکه فقط هوشمندانه‌تر کار می‌کنند.
یک فرصت طلایی برای بازگرداندن زمان و استفاده بهینه از آن این است که از زمان رفت و برگشت به محل کار و منزل استفاده بهینه کنیم. نتایج آماری که اخیراً در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که هر فرد آمریکایی در طول روز به طور متوسط ۵۰ دقیقه را در مسیر بین منزل و محل کار خود می‌گذراند که این میزان، به بیش از ۲۰۰ ساعت در سال می‌رسد.
در نظر بیشتر مردم این موضوع به طور کلی به معنی هدر رفتن زمان است. اما خبر خوب این است که رفت و آمد به محل کار و به منزل، فرصتی عالی برای کسب دانش اقتصادی و حرکت به سوی استقلال مالی است.
در این‌جا ۵ روش برای استفاده بهینه از زمان رفت و آمد شما آورده شده است.
۱-از اخبار بیشترین بهره را ببرید: بیشتر مردم بسته به این که برای رفتن به محل کار خود ازاتومبیل شخصی استفاده می‌کنند یا وسایل نقلیه عمومی، علاقه دارند که به رادیو گوش دهند یا مطالعه کنند. توجه کنید که این یک زمان ارزشمند برای افزایش دانش مالی شماست. پس به جای خواندن صفحات ورزشی یا گوش‌دادن بی‌توجه به کانال‌های رادیویی، بهترین منابع خبری را یافته، آن‌ها را با دقت بخوانید و الگوهایی را بیابید که به وسیله آن‌ها می‌توانید درآمدزایی کنید.
مانند این که: چه مشکلاتی در دنیا هستند که نیاز به راه حل دارند؟ چه روندهایی در بازار رخ می‌دهند که شما می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید؟ یا این که کدام نواحی در شهر در حال ترقی هستند و نیاز به طرح‌های تجاری دارند؟
۲- شهر خود را کشف کنید: بسیاری از مردم فاصله زیادی را از منزل تا محل کار خود طی می‌کنند. برای بسیاری از افراد یافتن  کارآمد‌ترین و سریع‌ترین مسیر رفت و آمد به محل کار، دارای اهمیت فراوان است و نتیجه آن انتخاب یک مسیر دائمی است.
نکته مفیدی که من از مشاور املاک خود، کن مکلروی یاد گرفتم انتخاب مسیری متفاوت برای رفتن به محل کار به منظور کشف نقاط مختلف شهر و شناسایی املاکی که برای اجاره گذاشته شده و نواحی در حال ترقی بود. اگر شما قصد دارید در بخش املاک سرمایه‌گذاری کنید، این استراتژی در رفت و آمد برای شماست.
۳-کتاب‌های مناسب را بیابید: بهترین نقطه شروع برای کسب مهارت در هر زمینه‌ای، جمع‌آوری اطلاعات کافی در رابطه با آن موضوع است و این اطلاعات معمولاً از طریق کتاب‌ها به دست می‌آیند. پیش‌تر، در مورد چهار گروه دارایی صحبت کرده‌ایم. یکی از کلیدهای کامیابی، تعیین گروه دارایی مناسب خود و غرق شدن در دریای مطالعات مربوط به آن گروه است.
بهترین روش برای انجام این کار این است که در زمینه مورد نظر خود، هر اندازه که می‌توانید مطالعه کنید. خبر خوب این که می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را به طور رایگان از طریق مطالعه در کتابخانه‌های عمومی به‌دست آورید. امروزه حتی بعضی از کتابخانه‌ها امکان دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی را از راه دور (منزل) برای شما فراهم کرده‌اند که بهانه‌ای هر چند کوچک برای یادگیری بیشتر شما است.
۴-یک برنامه تجاری برای خود طراحی کنید: جمع‌آوری اطلاعات به تنهایی کافی نیست بلکه باید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید. پس همان‌طور که می‌خوانید، گوش می‌دهید، کاوش می‌کنید و یاد می‌گیرید، درباره این که چطور می‌توانید از دانش خود در زمینه پایه‌گذاری یک تجارت یا سرمایه‌گذاری استفاده کنید، فکر کنید. زمان رفت و آمد برای شما بهترین وقت است تا پیکره‌بندی طرح تجاری خود را بر طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این فعالیت در مسیر رفت ‌و آمد، انجام دهید. اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، نوشتن برنامه و ادامه تحقیقات خود را آغاز کنید. اما اگر رانندگی می‌کنید، ظهور گوشی‌های هوشمند، امکان دیکته نکات را برای شما فراهم کرده است. کافی است برنامه یادداشت صوتی را فعال کنید و سپس با صدای بلند فکر کنید. سپس در زمان ناهار، یادداشت‌های صوتی خود را به صورت نوشتاری درآورید.
۵- با افراد مناسب تماس بگیرید: اگر شما یک طرح تجاری کارآمد داشته باشید به احتمال زیاد نیاز به سرمایه‌گذار نیز خواهید داشت. پس، از زمان رفت و آمد خود برای تماس‌گرفتن با سرمایه‌گذاران احتمالی استفاده کنید، که این احتمال هم وجود دارد که آن‌ها نیز در راه باشند و در نتیجه فرصت کافی برای صحبت با شما را دارند. اما اگر شناخت کافی از این افراد دارید و فرد مناسبی را برای سرمایه‌گذاری روی طرح خود می‌شناسید پس مشکلی در متقاعدکردن آن فرد برای سرمایه‌گذاری ندارید.
به علاوه اگر نیاز به مشورت با کارشناسانی مانند وکلا، مهندسین و کارگزاران دارید تا در شفاف‌سازی طرح‌تان کمک کنند، می‌توانید در طول مسیر رفتن به محل کار خود، آن‌ها را به وسیله کنفرانس تلفنی دور هم جمع کنید.