محققان دانشگاه واشنگتن نرم‌افزار جدیدی را طراحی کرده‌اند که به ادعای آنها در کمتر از یک دقیقه، بطور خودکار تصاویری از چهره کودکان در زمان بالا رفتن سن آنها تا 80 سالگی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این روش، اولین رویکرد کاملا خودکار برای بالا بردن سن کودکان تا بزرگسالی است که با نوردهی، حالات و ژستهای مختلف است. افراد با وارد کردن عکس کودک خود می‌توانند مراحل تغییر در چهره کودک و بزرگسالی او را تا سنین بالا ببینند.

پیری فرزندان را در کودکی ببینید!

شکل و ظاهر چهره کودک و حالات مختلف آنها اغلب با بالا رفتن سن بطور چشمگیری تغییر می‌کند که مدلسازی و پیش‌بینی این تغییر را مشکل می‌سازد.

نرم‌افزار مزبور، میانگین هزاران چهره در سنین و جنسیت مشابه را ارتقا داده و سپس تغییرات بصری بین گروهها را در زمان بزرگسالی آنها محاسبه و این تغییرات را بر چهره جدید فرد اعمال می‌کند.

این نرم‌افزار با اسکن هزاران تصویر اینترنتی، یک «چهره میانگین» ایجاد کرده و سپس الگوریتم سن را بر روی آن اعمال می‌کند.

شاید یکی از رایجترین کاربردهای پروژه تصاعد سن، ارائه نسخه‌های پیرتر کودکان گمشده باشد.

این نسخه‌ها اغلب بطور دستی توسط هنرمندانی انجام می‌شود که از تصاویر کودک و همچنین اعضای خانواده وی به همراه نرم‌افزارهای ویرایش به منظور محاسبه تغییرات متداول در چهره کودک در زمان افزایش سن مانند کشش عمودی ، چین و چروک و بینی بزرگتر استفاده می‌کنند.

اما این فرآیند وقت گیر بوده و تولید یک تصویر دقیق برای کودکان کمتر از پنج سال که ویژگیهای چهره آنها کودکانه است، بسیار مشکل است.

این نرم‌افزار تصاعد سن خودکار براحتی بر روی یک رایانه معمولی قابل راه‌اندازی بوده و حدود 30 ثانیه طول می‌کشد تا نتایج را برای یک چهره تولید کند؛ اگرچه هنوز در دسترس عموم افراد قرار نگرفته است.

این روش، سن و جنسیت را در نظر می‌گیرد، اما محققان امیدوارند بتوانند شناسه‌های هویتی دیگر مانند قومیت و عوامل زیبایی مانند سفید شدن مو و چین و چروک را برای ساخت یک روش پیشرفته‌تر به منظور ارائه چهره هر انسان بکار بگیرند.