تا به حال به این فکر کرده‌اید که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید؟ منتظرید که در زندگی به کارهای مشخصی مشغول شوید تا احساس اعتماد به نفس بیشتری کنید؟ منتظرید به این امید که روزی اعتماد به نفسی را که همیشه به دنبالش بودید به طور سحرآمیزی به دست آورید؟

یک آسیب‌شناس اجتماعی در این‌باره به ایسنا گفت: همه ما خواهان اعتماد به نفس بالا هستیم. اما بیشتر مردم معنای اعتماد به نفس واقعی را نمی‌دانند و از تجربه اعتماد به نفسی که نیازمندش هستند محرومند. به طور عامیانه اعتماد به نفس یعنی انجام هر کاری که بهترین نتیجه را داشته باشد در صورتی که این نتیجه موفقیت همیشگی باشد.

"محمد اسدی" در تعریف اعتماد به نفس اظهار کرد: بیشتر مردم فکر می‌کنند داشتن اعتماد به نفس به معنی توانایی انجام کارهای خاص به صورت موفقیت‌آمیز است یا به عبارت دیگر مثلا من یک فروشنده‌ام و به قدرت خود در نحوه صحبت و ارتباط برقرار کردن و نحوه تشویق مشتری برای خرید محصولاتم اعتماد دارم.

وی افزود: اما از بین مهارت‌های بسیاری که می‌توان در زندگی کسب کرد، فقط می‌توان تعداد اندکی را آموخت یا اینکه اعتماد به نفس شما متکی بر چیزهایی باشد که به درستی از عهده شما بر می‌آید. این در صورتی است که فقط بعضی اوقات احساس اعتماد به نفس خواهید کرد آن هم زمانی که کارها را درست انجام می‌دهید و نتیجه خوبی هم می‌گیرید، در غیر این صورت با انجام کار صحیح نتیجه مطلوب نمی‌گیرید و اعتماد به نفس شما از بین می‌رود.

وی توضیح داد: مثلا زمانی که فروشنده هستید تنها هنگامی که می‌توانید فاکتوری از خریدار بگیرید احساس اعتماد به نفس دارید اما در بقیه موارد از این حس محروم خواهید بود پس اعتماد به نفس ما محدود می‌شود. به همین دلیل لازم است اعتماد به نفس، بالاتر از دانش و عملکرد ما باشد.

اسدی ادامه داد: آیا تا به حال شده چیز شگفت‌آوری را به دست آورید چیزی که سخت برایش تلاش کرده‌اید و از موفقیت خود راضی بودید با این حال نسبت به خود، احساس خوبی نداشته باشید؟ مثلا اگر اعتماد به نفس مربوط می‌شد به یک دانشجوی خوب با نمره‌های عالی و یک فروشنده با کلی سفارش و یا خوب مقاله نوشتن اکنون باید همه ما دارای احساس اعتماد به نفس بالایی باشیم در صورتی که این طور نیست.

اعتماد به نفس درونی مهم‌تر از اعتماد به نفس بیرونی

این آسیب‌شناس اجتماعی اعتماد به نفس واقعی را اعتماد به نفس برخاسته از درون دانست و گفت: اگر اعتماد به نفس برخاسته از توانایی شما در کسب موقعیتی خاص و به دست آوردن میزان مشخصی پول بود، آن میزان پول به شما اعتماد به نفس فراوان و پایداری می‌بخشید اما متاسفانه اعتماد به نفس برای این چیزها نیست.

اسدی ادامه داد: بسیاری از ما سرانجام شغلی که منتظر آن بودیم یا پولی که در آرزویش بودیم را به دست می‌آوریم و یا خانه رویاهایمان را می‌خریم با این وجود متوجه می‌شویم که هنوز اعتماد به نفس کمی داریم یا در مواردی دیگر به چیزهایی دست می‌یابیم که فکر می‌کردیم به ما اعتماد به نفس می‌دهد در صورتی که در عالم درون خود چنین احساسی نداریم.

وی افزود: اگر در عالم درونتان از حس واقعی اعتماد به نفس بی‌بهره باشید این موفقیت‌ها و دستاوردهای بیرونی هیچ ارزشی نخواهد داشت. افرادی هستند که بیش از حد معمول پول دارند و هرچه که باعث احساس شادمانی و اعتماد به نفسشان شود را به دست آورده‌اند، با این وجود هرگز احساس اعتماد به نفس بالایی نمی‌کنند.

راز اعتماد به نفس واقعی

اعتماد به نفس واقعی هیچ ارتباطی با رویدادهای زندگی بیرونی ندارد اعتماد به نفس واقعی نوع عملکرد نیست بلکه به باور درونی در زمینه‌هایی که به آن‌ها اقدام می‌کنیم مربوط می‌شود. یعنی اعتماد به نفس واقعی از درون سرچشمه می‌گیرد نه از بیرون.

اسدی در این‌باره گفت: این احساس تعهدی است که به عهده می‌گیرید و آن‌چه را می‌خواهید و به آن نیازمند هستید را عملی می‌کنید و درست به مانند احساسی که بر پایه اعتماد به خود باشد نه اعتماد بر نتایجی که ممکن است به دست آورده شود یا نشود. اگر به خود باور داشته باشید اهمیتی ندارد که با چه مشکلاتی روبرو می‌شوید بلکه فقط برای به دست آوردن خواسته خود عمل خواهید کرد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر اعتماد به نفس بر اساس نتایج مثبتی که انجام می‌دهیم باشد عمر این احساس بسیار کوتاه خواهد بود چنانچه در کار بعدی نتیجه خوبی نگیریم اعتماد به نفس خیلی سریع ناپدید می‌شود. چنانچه فروشنده‌ای در ماه اول بتواند از 70درصد مشتریان فاکتور بگیرد اعتماد به نفسش بالا می‌رود اما همین که در ماه بعد فقط بتواند به 50 درصد مشتریان محصولاتش را بفروشد اعتماد به نفسش کمتر شده و در توانایی‌اش دچار تردید می‌شود.

اطمینان به خود

اسدی خاطرنشان کرد: اما چیزی هست که نسبت به آن اطمینان دارم. می‌توانم به قولی که به خودم دادم اعتماد کنم و نسبت به آرزوهایم ثابت‌قدم باشم و برای رسیدن به آن هر کاری که لازم باشد انجام دهم و با اعتماد به نفس تصمیم‌گیری کنم و این همان چیزی است که می‌توانم تمام اعتماد به نفسم را به پایش بریزم. من به توانمندی خودم اعتماد دارم تا برای رسیدن به آرزوهایم هر چه در توان دارم انجام دهم.

وی در پایان گفت: حقیقت زندگی این است. نباید اعتماد به نفس خود را بر دستاوردهای زندگی بنا نهاد اعتماد به نفس واقعی باید ناشی از این حقیقت باشد که آنچه را در توان داریم انجام دهیم. اعتماد به نفس واقعی ماهیتی است که در واقع هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد.