نامگذاری یک محصول یا شرکت تصمیم سختی است. برخلاف خیلی از چالش‌هایی که شما با آنها روبرو خواهید شد، این تصمیم در زمینه‌ای خواهد بود که درآن هرکس می‌تواند ادعای کارشناس بودن داشته باشد. اولین چیزی که باید در زمان نامگذای به یاد داشته باشید این است که خیلی به توصیه‌های دیگران اتکا نکنید. اسامی انتخاب شده توسط یک گروه معمولا شکست می‌خورند.

قانون را فراموش نکنید. اسمی که انتخاب می‌کنید، درصورتی که ابتدا برای یک نام حقوقی جست و جو نکرده باشید، ممکن است برای شما مشکل بیافریند. مسلما شما نمی‌خواهید به این دلیل که یک شرکت کوچک همین اسم شما را انتخاب کرده ومیلیون‌ها تومان بابت حق استفاده از این نام از شما خواسته، مجبور به تغییر نام خود بشوید.

چگونه برای کسب وکارتان اسم انتخاب کنید؟

فهرستی از آن اسامی را که دوست دارید در ذهن مشتریان شما ماندگار شود تهیه کنید. نام شما باید اسم‌تان و جایگاه‌تان را معرفی کنید. مثلا هاگن‌داز باید شما را به یاد بستنی سرد و کرم‌دار همراه با شیر بیندازد. اهمیتی ندارد که شخصی به نام هاگن یا جایی به نام داز وجود ندارد. این اسم به تنهایی هدف را تامین می‌کند. باید در این مورد تصمیم بگیرید که می‌خواهید این اسم به چه چیزی اشاره دارد. این معمولا اولین چیزی است که باید درمورد آن بیاموزید. برخی از چیزهایی که اسم شما می‌تواند آنها را در مورد شما بگوید، از این جمله هستند:

 

سرعت

بهترین

مناسب و به صرفه

بالاترین کیفیت

با تجربه

مفرح

شوک‌آور

قابل اعتماد

ارزان

با ضمانت

توصیه‌شده

صداقت

منحصربه فرد

 

وقتی لیستی از خصوصیات تهیه کردید، از دیگران در مورد آن سوال کنید. مثلا اگر خدماتی در زمینه شست و شو ارائه می‌کنید، از مشتریان خود سوال کنید که آیا خصوصیات انتخاب شده شما همچون سریع، قابل اعتماد و ارزان بودن، خواسته‌های آنها را تامین می‌کنند یا نه. اگر این طور نیست، لیست خود را اصلاح کنید و دوباره سعی کنید.

حالا شما فهرستی تهیه کرده‌اید و باید تصمیم بگیرید. آیا نام موردنظرتان عام، توصیفی یا خیالی است؟ هر وکیلی به شما می‌گوید که یک نام خیالی بهترین انتخاب است. این بهترین انتخاب برای حفاظت از شما در برابر تعدی رقبا و احتمالا نام مقتدرتری خواهد بود. یک نام خیالی هیچ تصویری را در ذهن هیچ‌کس تداعی نمی‌کند. هیچکس نمی‌داند که نایک یا زیراکس شبیه چه چیزی هستند.  اما مشکل در مورد نام خیالی این است که این اسم به زمان زیادی نیاز دارد تا در ذهن مشتریان حک شود. خود نام به تنهایی جایگاه محصول یا شرکت را مشخص نمی‌کند. برای همین از نظر خیلی از بازاریاب‌های چریکی، یک نام خیالی هزینه بیشتری برای تبدیل شدن به یک دارایی بزرگ متحمل می‌شود. گزینه دوم که به سختی می‌توان از آن محافظت کرد، نام توصیفی است. این اسامی به موقعیت شرکت یا محصول شما کمک می‌کنند و تلگراف‌هایی درمورد کاری که شما انجام می‌دهید، به مشتریان ارسال می‌کنند. آنها به اندازه کافی با مشتری به منظور فروش محصول‌تان ارتباط برقرار می‌کنند ولی منحصربه فرد هستند و در ذهن مشتری می‌مانند و جلوی رقبا را می‌گیرند. درنهایت شما می‌توانید یک نام عام و کلی برای کسب و کارتان انتخاب کنید. این اسامی غیرقابل محافظت هستند ولی توانایی این‌که خیلی سریع کار و بیزینس شما را به مشتری بفهمانند، دارا هستند.

برخی از اسامی عام این‌ها هستند:

یو.اس استیل

جنرال فودز

همان طور که می‌بینید، بعضی اوقات یک نام کلی هم خوب جواب می‌دهد ولی این نام کلی و عمومی است و به شرکت شما هویت خاصی نمی‌دهد.

نمونه‌ای از نام‌های خوب:

هد اند شولدرز: این نام به شما این امکان را می‌دهد تا منافع محصول را (بدون تکه‌های ریزپوست سر روی شانه‌های‌تان) ببینید.

اپل کامپیوتر: ساده، دوستانه، پایه‌ای و راحت برای به خاطر داشتن.