شكست بخشي واقعي از زندگي است، بخشي حقيقي و دردناك. هيچ شخصي دوست ندارد با برچسب شكست‌خورده شناخته شود. در زمان شكست مي‌توان همه‌چيز را تمام­​شده دانست يا مي‌توان از آن درس گرفت و انرژي و توان را براي شروع دوباره جمع كرد. اگر شكست خورده‌ايد و مي‌خواهيد دوباره شروع كنيد، پاسخ دادن به ۵ سوال زير مي‌تواند كمك بزرگي براي شما باشد:

۱- اين شكست چه درسي براي من دارد؟
شكست‌ها نتيجه مجموعه‌اي از اتفاق‌ها هستند اما هرچقدر ديگران و عوامل خارجي در شكست دخيل باشند، در نهايت مسئول شكست، خود شما هستيد و بايد اين را بپذيريد. سعي كنيد گذشته را مرور كنيد و نقاط مهمي را كه باعث بروز تغيير در شرايط شما شده بيابيد و ببينيد كه در شرايط ويژه چه‌كاري انجام داده‌ايد و چطور تصميم گرفته‌ايد.
۲- چه كاري را مي‌توانستم متفاوت انجام دهم؟
هميشه براي تصميم‌گيري درباره كاري، بيش از يك انتخاب داريم. اينكه چطور تصميم بگيريم، مسير حركت و سرنوشت كار را تحت تاثير قرار مي‌دهد. پس بهتر است به عقب برگرديد و به زمان‌هاي حساس فكر كنيد. به تصميم‌هايي كه گرفته‌ايد بينديشيد. چه انتخاب‌هاي ديگري مي‌توانستيد داشته باشيد؟ چه كاري را مي‌توانستيد متفاوت انجام دهيد؟ چه قدم‌هايي را مي‌توانستيد ‌برداريد؟
۳- آيا به مهارت‌هاي بيشتر يا متفاوتي احتياج دارم؟
همه ما نقاط قوت و ضعفي داريم. ضعف‌هاي ما در طبقه‌بندي‌هاي مختلفي قرار مي‌گيرند. بعضي از ضعف‌ها ذاتي است. يعني به​­صورت ذاتي نمي‌توانيم در انجام كارهايي عالي باشيم. مثلا بعضي از آدم‌ها به​­صورت ذاتي رقابتي هستند و برخي ديگر اينطور نيستند. بعضي از ضعف‌ها، ضعف در مهارت است. مثلا ممكن است شما شكست خورده‌ايد چون اصول مالي و مديريت مالي كسب‌وكار را نمي‌دانسته‌ايد و نتوانسته‌ايد گردش مالي كسب‌وكار خود را مديريت كنيد. بهتر است ببينيد به چه مهارت و دانشي نياز داريد كه كمبود‌هاي قبل را پر كنید.
۴- از چه كسي مي‌توانم مشورت بگيريم؟
وقتي درگير موضوعي هستيد، ذهن شما به شكلي درگير مي‌شود كه نمي‌توانيد از بيرون به مساله خود نگاه كنيد؛ اما ممكن است دوستان و اقوام و آشنايان يا متخصص‌هايي وجود داشته باشند كه بتوانند به شما كمك كنند تا موضوع كار خود را از زاويه جديدي ببينيد. بهتر است از شخص مناسبي بازخورد بگيريد و از او كمك بخواهيد. خيلي از مردم درخواست كمك نمي‌كنند چون فكر مي‌كنند كمك خواستن مترادف ضعف است. اما كمك خواستن نشانه اين است كه شما آماده يادگيري هستيد.
و آخرين سوال: قدم بعدي چيست؟