چگونه می‌شود صاحب وبلاگی با بازدیدکننده‌های زیاد شد و مشهور شد؟ آیا کسب سود مالی از طریق وبلاگ ممکن است؟

بعضی‌های تصور می‌کنند که تنها شرط لازم برای داشتن وبلاگی موفق، تنها عرق ریختن است، در صورتی که بدون داشتن راهبردی هوشمندانه، این امر ممکن نمی‌شود.

ما در این پست می‌خواهیم وبلاگ‌هایی را به شما معرفی کنیم که در مدتی کوتاه توانستند خود را در دنیای وبلاگستان خارجی مطرح کنند. ما در اینجا می‌خواهیم در مورد وبلاگ‌نویسی «مؤثر» یا «بهینه» صحبت کنیم، یعنی نوعی از وبلاگ‌نویسی و مدیریت رسانه که در آن بتوان با کمترین تلاش، بیشترین میزان موفقیت را کسب کرد.

از وبلاگ مشهور Mashable شروع می‌کنم، این وبلاگ را «پیت کاشمور» در ۱۹ سالگی شروع کرد و در عرض تنها ۱۸ ماه دو میلیون خواننده پیدا کرد.

در ماه‌های نخست، پیت کاشمور هر روز ۲۰ ساعت وقت می‌گذاشت، در این ماه‌ها او هیچ آگهی‌دهنده‌ای نداشت، اما در سال ۲۰۱۲ ارزش مشیبل ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شد!

4-3-2014 11-08-47 AM

در روزها نخست، پیت کاشمور، روزانه به طور متوسط دو تا سه پست می‌نوشت. کاشمور به جای اینکه به دانشگاه برود یا در پی استخدام در جایی برآید، تصمیم گرفت که پشتکار خود را حفظ کند و موفقیت تدریجی مشیبل را رصد کند.

مشیبل بعد مدتی یک وبلاگ شاخص و مهم در دنیای فناوری شد و دو میلیون خواننده در ماه پیدا کرد. اما میزان محبوبیت مشیبل در حال حاضر بیشتر است و این وبلاگ حدود ۲۲ میلیون خواننده ماهانه دارد.

مشیبل در جال جاضر ۴۳ نویسنده دارد و روزانه بین ۷ تا ۱۵ پست منتشر می‌کند که به میزان قابل توجهی از ۱ تا ۵ پست‌ در ماه‌های نخست بیشتر است.

یک چیز جالب در فرایند کار مشیبل استفاده آنها از نمودارهای اطلاعاتی یا اینفوگرافی است، این وبلاگ در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ اینفوگراف منتشر کرده است.

4-3-2014 11-09-01 AM

چیز جالب دیگر در کار مشیبل این است که نویسندگان آنها به طرز هوشمندانه‌ای روز برندهای معروف متمرکز شدند و به صورت مرتب در مورد فیس‌بوک، یوتیوب، جی‌میل، آمازون و یاهو نوشتند. آنها حدس می‌زدند که مردم همواره مشتاق خواندن اخباری در مورد این سایت‌های یا یادگیری ترفندهایی برای کار با آنها هستند.

نتیجه‌گیری: پس از اینجا یاد می‌گیریم که در وبلاگ‌نویسی باید پشتکار و تداوم داشته باشیم و موقع‌شناس باشیم. به تناسب موضوعی که می‌خواهیم پوشش بدهیم باید در زمان مناسب کارمان را شروع کنیم. مثلا همین جناب پیت کاشمور، اگر با همین سبک کارش را حالا شروع می‌کرد، موفق نمی‌شد، چون در حال حاضر میزان رقابت خیلی زیاد است.

نه! نگران نباشید! در وبلاگستان فارسی زمینه‌های بکر برای وبلاگ‌نویسی فراوان هستند. اما شهامت، امید و ابتکار لازم برای شروع کار وجود ندارد.

مثلا همین حالا ما وبلاگ حرفه‌ای در زمینه ورزشی کم داریم و مثلا من شخصا یک وبلاگ‌نویس ورزشی که به صورت حرفه‌ای اخبار لیگ‌های اروپایی را دنبال کند و بازی‌ها را تحلیل کند، ندیده‌ام. در زمینه تاریخ، یا علوم پایه ما باز هم وبلاگ شاخص، خیلی کم داریم.

شما باید درک درستی از علایق مردم داشته باشید و با قالب و پوسته‌های نو برای آنها در مورد این علایق بنویسید.

شما باید وقت و ظرفیت لازم برای وبلاگ‌نویسی داشته باشید. چیز مهم دیگر این است که جذب مخاطب خیلی تدریجی صورت می‌گیرد.

یک قانون مهم:

افزایش بازدیدکننده‌ها، روندی پله‌ای دارند! در چند ماه اول، هیچ معجزه‌ای رخ نمی‌دهند، شما ممکن است هر روز وبلاگ را به‌روز کنید و هیچ افزایش چشمگیر مخاطب پیدا نکنید، اما بعد چند ماه ناگهان یک جهش بازدیدکننده رخ می‌دهد و شما به پله‌ای تازه صعود می‌کنید.

بعد از این موفقیت باز هم وارد یک وضعیت ثابت دیگر می‌شوید و مجددا باید چند ماه دیگر بنویسید تا شاهد صعودی دیگر باشید.

متأسفانه در وبلاگستان فارسی اکثر آدم‌های خوش‌فکر پیش از رسیدن به پله اول «جا» می‌زنند.

کلاه خودتان را قاضی کنید! اگر آدمی هستید که حوصله شش ماه کار بی‌اجر را ندارید، ‌اصلا وبلاگ‌نویسی را شروع نکنید.

یادتان باشد که ما در ایران می‌نویسیم و آن اقتصاد وبلاگی پررونق فرنگ را نداریم، بنابراین در وهله اول اصلا روی موفقیت در جذب آگهی حساب باز نکنید تا سرخورده نشوید.

یک توصیه مهم: حتی اگر هدف شما از وبلاگ‌نویسی کسب سود اقتصادی نیست، هیچگاه کسب درآمد جانبی از وبلاگ را فراموش نکنید، حتی اگر میزان درآمدسازی شما به اندازه خرید دو سه کتاب در ماه باشد!

همین سود اندک مالی، می‌تواند دست‌کم هزینه‌های میزبانی وب، وبلاگ شما را تأمین کند و در آینده پایه‌ای می‌شود برای رسیدن به سودهای اقتصادی بیشتر.