در تجارت، اگر به ضعف‌های شخصی‌تان اقرار نکنید و آن‌ها را مخفی کنید، ممکن است همین‌ها تبدیل به بدهی شوند.
سوزان کِـین نویسنده کتاب «ساکت» می‌گوید با این‌که فرهنگ کسب و کار معمولا طرفدار افرادی است که بلند صحبت می‌کنند و سرعت عمل دارند، ولی ما اغلب قدرت درونگراهایی را که البته در جامعه هم بسیارند، دست‌ کم می‌گیریم. این گروه از افراد خیلی بیشتر از برونگراها تمایل به این دارند که از طریق مشکلات فکر کنند و تمام تصمیم‌هایی را که می‌گیرند، با دقت سبک سنگین کنند. همین صفات هستند که به این دسته کارفرمایان کمک می‌کند شرکت‌های بزرگ بسازند.
با این حال فعالیت‌هایی که تجارت‌های جدید راه می‌اندازند مانند جذب سرمایه‌گذار و مشتریان احتمالی فروش از راه دور، نزدیک شدن به ناشناس‌ها در فضای مجازی به منظور تبلیغ و ترغیب آن‌ها به خرید ممکن است به شدت برای کارآفرینان درونگرا و ساکت دلهره‌آور باشد. پس آن‌ها چطور می‌توانند در چنین فعالیت‌هایی موفق شوند یا حتی از همین ویژگی درونگرایی‌شان استفاده مفید کنند؟ ما با چند نفر از این افراد صحبت کردیم. کسانی که خودشان خودشان را درونگرا توصیف می‌کنند و تمام سدهای سر راهشان را برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ شکسته‌اند. در ادامه چند راهنمایی از این افراد را می‌خوانید تا از آن‌ها برای بهبود تجارت‌تان استفاده کنید:
۱٫ ایمان داشته باشید.
ترِوور شاو ۲۶ ساله، بنیانگذار بارکودو (Barkudo) – یک شرکت عرضه نرم‌افزار موبایل در کلیولند-  به کارآفرینان درونگرایی که با شرایط اجتماعی دشوار دست و پنجه نرم می‌کنند می‌گوید: «اعتماد به نفسی که در خود و شرکت‌تان می‌سازید بزرگ‌ترین و قوی‌ترین دارایی‌تان است. حقیقتا تنها چیزی که باعث می‌شود کسی مثل من بر درونگرایی‌اش غلبه کند این است که از صمیم قلب باور دارم خدماتی که من به مشتری‌ام ارائه می‌کنم زندگی‌شان را بهبود می‌بخشد و از آن راضی خواهند بود.»
شاو مرتبا برنامه بارکودو را برای جذب مشتری در کافه‌ و رستوران‌ها تبلیغ می‌کند و می‌گوید پس از پیشرفت و تکمیل محصولش به ندرت پیش آمده که هنگام روبه‌رویی با مشتریان بالقوه مضطرب و عصبی شود: «شما با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید و اعتماد به نفس‌تان مشهود است، چون واقعا ایمان دارید که می‌توانید کمک‌شان کنید.»
۲٫ از دوستان‌تان کمک بگیرید.
اُمری مور ۲۲ ساله، بنیانگذار بازار موسیقیZIIBRA  در سان متیوی کالیفرنیا، همیشه در جلسات و ملاقات‌هایی که با مشتریان دارد یکی از دوستانش را همراه خود می‌برد. چون به نظر او وقتی یکی از دوستانش در کنارش است خیلی راحت‌تر می‌تواند باب گفت‌ و گو را باز کرده و با غریبه‌ها روبه‌رو شود. او می‌گوید: «دوستان موانع اجتماعی را از سر راه برمی‌دارند. اگر من را در یک جلسه کاری ببینید، حتما کسی از آشنایانم همراهم است.»
به طور مشابه می‌توان به اسکایلر گریکا ۲۴ ساله، رئیس و مدیر عامل Mukilteo –شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنتی و باشگاه فناوری ARC در واشنگتن- اشاره کرد. اسکایلر با همکاری برادر بزرگ‌ترش در این زمینه کار می‌کند. برادرش دقیقا نقش مقابل اسکایلر را ایفا می‌کند و با رفتار اجتماعی‌اش، درونگرایی مطلق او را می‌پوشاند. وقتی گریکا در این جلسات به همراه برادرش حضور می‌یابد از بین بردن موانع اجتماعی را که درونگرایان با آن‌ها مواجهند، آسان‌تر دیده و می‌گوید: «ممکن است بتوانید بهترین پروژه عمرتان را بسازید ولی اگر نتوانید آن را ارائه و توجه دیگران را جلب کنید تمام تلاش‌تان برای هیچ بوده و به جایی که لیاقتش را دارید نخواهید رسید.»
۳٫ زمین بازی را یکدست کنید.
به عقیده مور اگر نمی‌توانید به راحتی با برونگرایان همبازی شوید، بازی را عوض کنید. او پس از نزدیک شدن به افراد در رویدادهای کاری به آن‌ها پیشنهاد یک جلسه پیگیری بعدی به شکل گفت‌و‌گوی یک نفره و رو در رو می‌دهد. درونگراها در گروه‌های کوچک و کم‌تعداد، ترجیحا یک به یک، عملکرد بسیار بهتری دارند و راحت‌تر می‌توانند ارتباط برقرار کنند. مور می‌گوید: «من همیشه در انتهای اولین ملاقاتم با مشتریان پس از پرسیدن یک سوال شخصی آن‌ها را به کافه‌ای برای ملاقات بعدی دعوت می‌کنم. فکر می‌کنم وقتی در جلسات خصوصی یک نفره با مشتریان شرکت می‌کنم اعتماد به نفس بیشتری دارم و عملا برونگرا می‌شوم. با خودم می‌گویم: «خب، چیزی نیست، این فقط یک نفر دیگه است.» حتی اگر آن شخص مدیر عامل یک شرکت بزرگ باشد.»
۴٫ درونگرایی‌تان را مثل یک دارایی ببینید.
درونگراها معمولا به خودشان تکیه می‌کنند و بعدها وقتی کارشان را به عنوان کارفرما شروع می‌کنند این خودش دارایی بزرگی است. شاو می‌گوید: «با استناد به شاخص نوع مایرز بریگز (Myers Briggs Type Indicator) درونگرا کسی است که قدرت و محسناتش را از طریق دیگران بدست نمی‌آورد و انسانی خود ساخته است. همین می‌تواند ویژگی‌ای فوق‌العاده برای یک کارفرما باشد.»
برخی کارفرمایان ممکن است بدون حضور و حمایت به موقع کارمندان‌شان احساس ضعف کنند، در حالی که  درونگرایان به تنهایی می‌توانند در چنین شرایطی اوضاع را در دست گرفته مدیریت کنند. شاو می‌گوید: «خیلی وقت‌ها شما در مقابل تمام جهان قرار می‌گیرید، درونگرا بودن در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌تان کند. چرا که شما بلدید روی پای خودتان بایستید و به تنهایی مشکلات‌تان را کنار بزنید.»
ترجمه: نیوشا عاشورزاده