فاطمه قنبری –کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش تغییرات آب و هوایی
Rahl_saba1@yahoo.com
چکیده
در عصر حاضر افزایش جمعیت و عوامل وابسته به آن از یک طرف و وقوع پدیده خشکسالی از طرف دیگر، همواره باعث تلاش بیشتر بشر برای پیداکردن راه‌حل‌های مناسب تأمین و مصرف بهینه آب شده است. اما با همه تلاش‌ها، و با همه فناوری‌های جدید، می‌توان اذعان نمود که هنوز بشر در مقابل نوسان‌های بارش که بر حسب مورد باعث خشکسالی یا سیل می‌شود، شدیداً تأثیر‌پذیر است. براین اساس، سعی بر این بود که در این پژوهش تأثیر خشکسالی بر روی محصولات کشاورزی برای شهرستان زرند  انجام شود.
برای اینکارسطح زیر کشت محصول پسته که 90درصد محصولات کشاورزی شهرستان زرند را تشکیل می دهد را در طی مدت ده سال و همچنین شدت خشکسالی این سالها را با نرم افزارSPI و همبستگی  بین بارش و میزان تولید محصولات کشاورزی را با ستفاده از SPSSبدست آوردیم ، تحلیل‌های همبستگی صورت گرفت که نتایج آن حاکی از عدم ارتباط قوی و معنی دار بین این دو فاکتور بود.
 نوساناتی در تولید محصولات کشاورزی وجود داشت، اما  این نوسانات را نمی‌توان به میزان بارش ارتباط داد. موارد دیگری مانند استفاده از کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی و بطور کلی پیشرفت علم و تکنولوژی کشاورزی و همچنین علایق کشاورزان می‌تواند در این مسئله تأثیرگذار باشد.
 
کلیدواژه:محصول پسته ، خشکسالی ،شاخص SPI ،محصولات کشاورزی.
 

  rahil1362

  فایل‌های متنی، کتاب، سوال

راهنمای خرید: بعد از پرداخت آنلاین مبلغ فوق برای خرید این فایل، یا خرید از اعتبار حساب، لینک دانلود فایل به نشانی ایمیل اعلام شده شما ارسال خواهد شد. این لینک امکان ۵ بار استفاده برای دانلود فایل را فراهم می‌کند. لطفا آدرس ایمیل خودتان را صحیح وارد کنید.