ایرانی‌ها از چه زمانی یارانه می گرفتند؟
بخش اول

در سال ۱۳۱۱ شمسی به‌دلیل تجربه هولناکی که از قحطی در زمان اشغال ایران وجود داشت، نخستین مقدمات ارائه یارانه قانون‌مند در ایران شکل گرفت تا نان مردم در خطر نیفتد و غذای مردم تأمین باشد. در آن سال، قانونی برای تأسیس سیلوهای غلات در تهران و خرید و ذخیره گندم توسط سازمان غله تصویب شد و تا چند سال بعد کار تکمیل شد تا دولت بتواند در مواقع بحرانی از سفره مردم حمایت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ایرانی‌ها تازه چند سال است که با واژه «یارانه» آشنا شده‌اند، اما در واقع بیش از ۸۰ سال است که یارانه می‌گیرند؛ کوپن‌های قدیمی نیز یارانه‌های عمومی بودند برای آنکه کالای سهمیه‌ای و ارزان به دست مردم برسد و معیشت همگانی تأمین شود.

در دوره قاجار تولید مواد غذایی و از همه مهم‌تر، کشت گندم از حمایت‌های دولتی برخوردار نبود و تشکیلات و بودجه‌ای هم برای حمایت از معیشت مردم حتی در برابر گرسنگی وجود نداشت و این‌طوری بود که هر چند سال یک‌بار که قحطی می‌آمد، گروه‌هایی از مردم گرسنه می‌ماندند یا از گرسنگی می‌مردند. نمونه‌اش قحطی سال ۱۲۴۹ شمسی که به سال «مجاعه» یعنی سال گرسنگی مشهور شد و در قحطی آن سال، حداقل یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۹ میلیون نفری ایران از گرسنگی مُردند و به‌گواهی تاریخ: «در اصفهان و یزد و مشهد بیش‌از یک‌ سوم جمعیت مردند».

ناصرالدین قاجار نیز چند بار خواست طرح‌هایی برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی اجرا کند که البته شکست خورد. آخرسر هم که در اواخر دوره قاجار و در زمان جنگ جهانی اول و به‌دلیل اشغال ایران، «قحطی بزرگ» از راه رسید و گرسنگی به همراه امراض واگیر حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۲۰ میلیونی ایران کم کرد.

💯🆔@BizYooz