گلف ارزانترین رشته ورزش همگانی است
لاکچری نه؛ پاتینگ آخر در دفتر آقای رییس!
*سیدرضا فیض آبادی
به محض اینکه وارد دفتر رییس فدراسیون گلف می شوی قبل از هر چیز زمین مینی گلف به اضافه تعدادی چوب (پاتر) و توپ گلف نظر شما را جلب می کند و دکتر حمید عزیزی با خنده رویی تمام شما را به سمت بازی هدایت می کند.
بفرمایید قبل از چایی یک دست بازی کنیم بعد بریم سر دیگر مسایل.
یک آموزش دوسه دقیقه ایی کافی است تا شما به سبک مایکل وودز با همان لباس شخصی و رسمی وارد بازی شوید.
به هر حال یک ابتکار جالب از بچه های فدراسیون گلف باعث شده تا هر ایرانی که اراده کند زمین گلف را در خانه و محل کار و همراه خودش در مسافرت ها داشته باشد.
یک رول چمن با طول تقریبی 3 متر و عرض یک متر با برآمدگی در انتهای آن با یک چاله یا سوراخ که "سوراخ پات" گفته میشه تشکیل دهنده زمین مینی گلف است و مجموع اینها به یک میلیون تومان هم نمی رسد.
کدام رشته ورزشی را سراغ دارید که با یک میلیون تومن تمام اجزای آن را بدست بیارید و با خانواده و دوستان و همکاران خود ساعت ها سرگرم بازی باشید.
مینی گلف با شکلی که توضیح دادیم چنان در حال توسعه است که بزودی در محل کار اغلب مدیران شاهد نصب آن خواهیم بود.
این مینی گلف دقیقا شبیه سازی آخرین ضربه در گلف است که اصطلاح رسمی آن پاتینگ است.
گلف زمانیکه که سال 2016 به بازیهای المپیک راه یافت از حالت تفریحی و لاکچری در امد و به یک ورزش همگانی تبدیل شد.
دکتر عزیزی رییس فدراسیون گلف می گوید: در طول سالیان گذشته جامعه ما از مزیت برخی رشته‌های ورزشی بی‌بهره مانده است و متاسفانه ورزش‌هایی که از این امکان برخوردار بودند تا بیش از ۹۰ درصد جامعه را با فعالیت‌های بدنی درگیر کنند، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. زمانی که از یک رشته ورزشی رزمی صحبت می‌کنید نهایتا یک تا دو میلیون نفر افراد جامعه می‌توانند به آن رشته ورزشی بپردازند اما برخی رشته‌ها نظیر گلف وجود دارد که مخاطب آن‌ها بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه است. علاوه بر این‌ گلف یک رشته تخصصی است که فعالیت فیزیکی هم دارد و یکی از اخلاق‌محورترین ورزش‌های دنیا به شمار می‌آید و حتی در المپیک هم داور ندارد و ورزشکاران در ۶۰ هکتار زمین به رقابت می‌پردازند و با اعلام نتایج خود مدال‌ها توزیع می‌شود.
گلف ، ورزش و تفریحی که شخصیت ساز است
گلف یکی از ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی است که با حدود پنج میلیون تومان می‌توان ۵۰-۴۰ سال از وسایل ورزشی آن استفاده کرد و تمامی اعضای خانواده از آن بهره‌مند شوند. گلف یک رشته ورزشی خانواده‌محور است و پس از کسب مهارت آن تا پایان عمر با افراد همراه خواهد بود و تمامی اعضای خانواده می‌توانند به این رشته ورزشی بپردازند. یکی دیگر از نکات بسیار مهم رشته ورزشی گلف این است که هیچ محدودیت شرعی، عرفی و قانونی برای برگزاری همزمان مسابقات زنان و مردان در آن وجود ندارد و می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند، موضوع دیگر اینکه گلف یک رشته ورزشی دوستدار محیط زیست است و هرجایی که ایجاد می‌شود با آبادانی و بهبود وضعیت زیست محیطی همراه خواهد بود. گلف در عین حال یک رشته شخصیت‌ساز است و در حالی که ۶۰۰ سال از قدمت آن می‌گذرد اما در طول تمامی این سالیان هیچ حاشیه‌ای با خود خلق نکرده است. متاسفانه جای گلف در جامعه ایرانی خالی است و فدراسیون به نوبه خود تلاش می‌کند تا با فعالیت‌های آموزشی طی سالیان آینده شرایطی را رقم بزند که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از مزیت‌های فوق‌العاده این رشته ورزشی بهره‌مند شوند.
زمین استانداردی که دیگر نیست
و اما دکتر عزیزی از بی توجهی و کم توجهی و تخریب تنها زمین استاندارد گلف در ایران و یکی از بهترین زمین های گلف آسیا بدجور عصبانی است و می گوید: از ابتدای تاسیس گلف در ایران تنها یک زمین گلف چمن استاندارد داشتیم که آن هم در حال حاضر دیگر استاندارد نیست!
مرفهین هم گلف بازی می کنند
از رییس فدراسیون گلف می پرسیم واقعا گلف ارزان قیمت است و برای قشر پولدار نیست ، ادامه میدهد: بهتر است بگوییم افراد پولدار و مرفه هم گلف‌بازی می‌کنند، اما این مساله نافی آن نیست که سایر افراد امکان و توان مالی گلف‌بازی کردن نداشته باشند. گلف یکی از ارزان‌ترین و شاید ارزان‌ترین رشته‌ ورزشی در بین رشته‌های ورزشی تخصصی است چرا که لباس خاصی نیاز ندارد و با تهیه یک ست آموزشی در حد پنج میلیون تومان و حتی کمتر، تمامی اعضای خانواده می‌توانند طی ۴۰ تا ۵۰ سال از آن استفاده کنند.
در مورد هزینه زمین گلف نیز می‌توان اعلام کرد که با مراجعه به بزرگترین زمین چمن گلف کشور در مجموعه باشگاه انقلاب از ساعت ۸ تا ۲۰ به مبلغ ۷۰ هزار تومان می‌توان به این رشته ورزشی پرداخت که از نظر هزینه با برخی دیگر از رشته‌های ورزشی قابل مقایسه نیست.

گلف همگانی ترین رشته ورزشی است
اگر ورزش‌های تابعه گلف، نظیر مینی‌گلف را اضافه کنیم هیچ ورزش همگانی نمی‌تواند با آن رقابت کند و هزینه پرداختی حتی از طناب‌زنی هم کمتر است چرا که با لباس عادی و تهیه تجهیزات ۵۰۰ هزار تومانی که حدود ۳۰ سال قابل استفاده است و تمام اعضای خانواده امکان استفاده از آن را دارند می‌توان مینی‌گلف بازی کرد. نکته مهم دیگر این است که چند نفر از اعضای خانواده امکان طناب‌زنی دارند؟ آیا یک کودک یا یک فرد کهنسال امکان طناب‌زدن دارند؟ اما این شرایط در مینی‌گلف متفاوت است و تمامی اعضای خانواده در هر رده سنی امکان بازی‌کردن دارند. نکته دیگر این‌که مینی‌گلف از نظر آموزشی شرایط آسانی دارد و در ۱۵ دقیقه می‌توان آموزش مینی‌گلف را انجام داد بطوریکه پس از آن با اندکی تمرین افراد می توانند در مسابقه شرکت نمایند.
وسط زمین گلف ساختمان سازی کرده اند!
باید اعلام کرد که ایجاد و توسعه زمین استاندارد گلف بسیار دشوار است و از ابتدای تاسیس گلف در ایران به عنوان یک کشور برخوردار و دارای منابع و استعدادهای گوناگون، یک زمین گلف چمن وجود دارد که آن هم در حال حاضر دیگر استاندارد نیست و از ۱۸ میدان آن ۱۳ مورد باقی مانده است و در مورد پنج میدان آن ساختمان‌سازی صورت گرفته و گویا نمی‌توانسته‌اند ساختمان را جای دیگری بسازند و باید ساختمان‌های مربوطه را وسط سرمایه ملی احداث می‌کرده‌اند!
آقایان در زمین غصبی نماز می خوانند
متاسفانه ساختمان‌های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در زمین گلف مجموعه باشگاه انقلاب احداث شده و اگر فدراسیون به عنوان متولی گلف و به نمایندگی از جامعه گلف کشور که مالک معنوی آن زمین هستیم راضی نباشیم، نماز آقایان در آن ساختمان‌ها قبول نیست و باید رضایت ما جلب شود و این‌که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند به خودشان بستگی دارد.
راههای تازه برای گلف بازی همه ایرانیان
فدراسیون گلف به گزینه‌های جایگزین روی آورده است. در ابتدای امر زمین‌های تمرینی گلف در استان‌های کشور مدنظر قرار گرفت و پس از آن ایجاد تورشات‌ها را در وسعت‌های کوچک و بزرگ مدنظر قرار دادیم که در فضای مربوطه تور بسته می‌شود و ضربات به تور برخورد می‌کند. موضوع دیگر این بود که مینی‌گلف را به عنوان دروازه ورودی رشته گلف توسعه بخشیدیم. ابتدای دوره جدید فدراسیون گلف ۲۲۰ میدان مینی‌گلف در ۲۵ سایت کشور وجود داشت و در حال حاضر به تعداد ۸۵۰ میدان در بیش از ۱۰۰ سایت رسیده‌ایم و در تلاش هستیم تعداد آن‌ها را به ۱۰۰۰ میدان برسانیم. موضوع بعدی نیز این بود که مینی‌گلف پرتابل را در بسته کوچک به اندازه یک کیف مدنظر قرار دادیم که با توسعه آن افراد بتوانند در منزل یا محل کار خود با ارزان‌ترین قیمت فعالیت کنند و ضمن آموزش راحت امکان حمل از طریق خودرو داشته باشند.


آکادمی فدراسیون گلف می‌تواند قلب تپنده گلف در ایران باشد. مقدمات ابتدایی احداث آکادمی ملی گلف فراهم شده است و امیدوار هستیم موانع موجود پیش‌روی احداث این آکادمی برطرف شود و فعالیت‌ها به نحو مطلوب پیش رود. در آکادمی ملی گلف ساختمانی مشتمل بر اقامتگاه، فضای پذیرایی، سالن‌های مختص آمادگی جسمانی و بدنسازی و نیز ریکاوری نظیر استخرهای کوچک، سالن‌ها انفورماتیک و آی تی برای آموزش، سیمیلاتور یا شبیه‌ساز میادین گلف و …وجود دارد. گلف در دنیا بسیار پیشرفته و شبکه‌های تلویزیونی اختصاصی در رابطه با آن شکل گرفته است و به طور مثال در ژاپن و استرالیا صدها و در آمریکا هزاران زمین گلف وجود دارد و در کشورهای توسعه‌یافته گلف در سطح بسیار بالایی دنبال می‌شود و نرم‌افزار و سخت افزارهایی که ما می‌خواهیم در مسیر آن‌ها گام برداریم، امکانات اولیه‌ای است که در این کشورها از مدت‌ها قبل ایجاد شده است.

شرکت توسعه و تجهیز که باید قاتق نان باشد شده بلای جان. در حالیکه بنده به عنوان یک فرد رسانه ایی و فردی که سالها در کنار گلف بوده و هستم و اکنون دبیر انجمن گلف وزارت تعان کار و رفاه اجتماعی هم هستم اشراف کاملی بر این رشته ورزشی دارم و می دانم که دکتر عزیزی چه تلاشی برای تاسیس آکادمی گلف بخرج داده و تا کنون فکر می کنم بالای نیم میلیارد هزینه طراحی و نقشه کشی و مقدمالت اولیه این آکادمی کرده است اما با آن همه دکان ها دو نبشی که در اطراف و درون زمین گلف راه اندازی شده چطور می توان به گلف توجه کرد؟
واقع فدراسیون گلف باید در خیابان گاندی باشد و فروشگاههای آنچنانی در زمین گلف؟!
دکتر مهرداد جمشیدی دبیر فدراسیون گلف و یکی از فنی ترین افراد این رشته ورزشی که نزدیک به سه دهه است در همه اجزای گلف حضور دارد در باره مسابقات مهم پیش روی گلف می گوید: گلف ایران شهریورماه 1401 ورودی مسابقات جهانی پاریس را بدست آورده و برای حضور در آن عرصه تلاش خود را آغاز کرده ایم ضمن اینکه منتظر تقویم فدراسیون جهانی هستیم تا در رشته های وود بال و مینی گلف هم خود را آماده کنیم.
جمشیدی هم درد دل خود را در باره زمین گلف مجموعه انقلاب اینگونه بیان می کند: ما چند کار را می‌توانیم انجام دهیم؛ مهمترین کار اینکه بعد از ۶۰ سال زمین را بازسازی کنیم. دوم اینکه آن را به استاندارد برسانیم تا میزبان مسابقات آسیایی و بین‌المللی باشیم. این موضوع البته هزینه بر است اما مصمم هستیم با کمک بخش خصوصی کارها را انجام دهیم. این زمین در مراحل بررسی و کارشناسی است که در اختیار فدراسیون قرار بگیرد. امیدوارم شرکت توسعه هم با ما راه بیاید.
دبیر فدراسیون گلف با اشاره به اینکه با در اختیار داشتن زمین می‌توان برای فدراسیون درآمدزایی کرد، گفت: اگر زمین به نحوی که مد نظر ماست در اختیارمان قرار بگیرد در این صورت ما از بودجه دولتی هم بی نیاز می‌شویم. صحبتی درباره اجاره بها فعلا صورت نگرفته اما احتمال می‌دهیم تا هفته آینده اتفاقات خوبی رخ دهد. اگر این زمین را به ما بدهند اتفاقات خوبی که جنبه ملی دارد، می‌افتد.