سرویس‌ها
جستجو
خانه
استتوس‌های گروه آموزش، تحلیل، فیلتر نویسی، سیگنال و پرسش و پاسخ بورس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۷:۰۹:۳۴

پرسش بورسی: با توجه به لغو صندوق دارا دوم چه بر سر پالایشی ها مثل شتران و غیره خواهد اومد؟

پاسخ: سلام،
سهامداری کنید ما نیز خود سهامدار این پالایشی ها هستیم و فقط سهامدارای می کنیم
بلاخره بازار راه خودش را خواهد رفت!
دیروز نیز در صف فروش مشخص بود برخی سفارش ها از قصد برای پایین کشاندن سهم بودند!

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۵۷:۵۸

آثار اقتصادی طرح احتمالی «گشایش اقتصادی»

قبل از ورود به بحث پیامدهای اقتصادی این طرح، بر این نکته باید تاکید کرد که در اقتصاد ایران، با توجه به اینکه دولت‌ها توانایی حل مشکلات ساختاری را ندارند، به راه‌حل‌های کوتاه مدت متوسل می‌شوند تا بتوانند منابع برای تامین هزینه‌هایشان را فراهم کنند. این سیاست نیز در راستای هدف دولت برای تامین کسری بودجه و کاهش اثرات تورمی آن است.

دولت در قانون بودجه سال 1399، فرض را بر فروش یک میلیون بشکه نفت با قیمت 50دلار گذاشته است. قبل از شیوع ویروس کرونا نیز توانایی فروش این تعداد بشکه نفت بعید به نظر می‌رسید اگرچه قیمت نفت منطقی در نظر گرفته شده بود. بعد از شیوع ویروس کرونا و با توجه به کاهش تقاضا برای نفت در اقتصاد جهانی و سقوط قیمت نفت به زیر 50 دلار، شرایط برای اقتصاد ایران که درگیر تحریم هاست به مراتب سخت‌تر شده است. این‌بار دولت تصمیم گرفته است برای غلبه بر اثر تحریم‌ها و تبعات ویروس کرونا، نفت صادراتی را در بازار داخلی به فروش برساند.

دولت در سال 99، در کارنامه خود، عرضه‌های موفقی مانند شستا و دارایکم در بازار سرمایه را دارد که بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران کردند. با توجه به دید مثبت ایجاد شده برای عرضه‌های دولتی، در صورت فروش اوراق سلف موازی در بورس، استقبال خوبی صورت خواهد گرفت که هم از‌بعد تامین منابع برای دولت و هم از بعد جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه موفق عمل خواهد کرد. تامین مالی از طریق فروش این اوراق به‌عنوان یک راه حل کوتاه مدت یک بازی برد-برد است. هم دولت می‌تواند بدون چنگ زدن به پول بانک مرکزی و در نتیجه افزایش حجم نقدینگی، هزینه‌هایش را پوشش دهد و هم مردم می‌توانند از فرصت ایجاد شده برای کسب سود استفاده کنند. اما در بلندمدت می‌تواند، دولت را با مشکل مواجه کند.

قیمت نفت اوپک هم اکنون در محدوده 45 دلار قرار دارد. انتظار می‌رود با بهبود تقاضای نفت، قیمت نفت افزایش پیدا کند. روند نرخ ارز نیز باتوجه به تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی، صعودی دیده می‌شود. بنابراین دولت در سررسید مجبور به پرداخت نرخ بازدهی بالایی خواهد بود. در صورتی که سررسید دوساله باشد، پرداخت این بدهی به دولت بعد منتقل می‌شود. اگر مشکلات ساختاری در اقتصاد وجود نداشته باشد، چنین سیاست‌هایی می‌توانست برای تامین پروژه‌های نفتی و پالایشی اجرا شود که دارای بازدهی هستند. اما هم اکنون منابع حاصل، صرف هزینه‌های دولت که بیش از 70درصد آن هزینه‌های جاری را در برمی‌گیرد و هیچ بازدهی ندارند، می‌شود. بنابراین در زمان بازپرداخت، دولت با مشکل در پرداخت مواجه خواهد بود و مجبور است یا از بانک مرکزی قرض بگیرد یا چاره دیگری بیندیشد و مجددا نرخ سود پرداخت کند. اگرچه در اقتصاد ایران بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی، در سطح بالایی قرار ندارد، اما باتوجه به بالا بودن نرخ بازدهی، می‌تواند به پایداری بدهی دولت منجر شود و طی سال‌های آتی، این نسبت با سرعت زیاد افزایش پیدا کند. بنابراین این سیاست، مانند سایر سیاست‌های سال‌های اخیر، به دنبال به تعویق انداختن مشکلات اقتصادی است و نمی‌تواند اقتصاد را در بلندمدت بیمه کند.

در رابطه با اثر این سیاست بر تورم، با توجه به اینکه تورم در اقتصاد ایران در کوتاه مدت به انتظارات تورمی گره خورده است، نمی‌تواند در کنترل تورم نقش موثری داشته باشد، اما نسبت به تامین کسری بودجه از طریق بانک مرکزی قطعا سیاست موثرتری خواهد بود. این سیاست بر بازار ارز نیز بی‌تاثیر خواهد بود. در حال حاضر مشکل اصلی در بازار ارز، کمبود منابع ارزی و کاهش عرضه ارز است که به‌رغم محدودیت‌های گسترده در زمینه کاهش تقاضا از جمله محدود کردن یا متوقف کردن دامنه وسیعی از کالاهای وارداتی، هنوز نتوانسته است میزان تقاضای معاملاتی را پوشش دهد. در صورت عرضه این اوراق از طریق بورس، ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش پیدا خواهد کرد که مفید خواهد بود، اما احتمالا رشد سایر سهم‌ها را محدود خواهد کرد.

اگر دولت در ازای دریافت ارزی، اوراق سلف موازی را به فروش برساند، از یک طرف می‌تواند دلارهای خانه‌نشین شده را جذب کند، اما از سوی دیگر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای دلار در بازار آزاد نیز شود. در کنار تمام گمانه‌زنی‌ها، باید منتظر اعلام و روشن شدن تمامی زوایای طرح «گشایش اقتصادی» دولت، ماند.

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۵۳:۱۲

پرسش: لطفا در مورد آینده حتوکا بگید دو ماهه که خریدمش همش تو ضررم...

پاسخ: با سلام
حمایت اول سهم روی ۲۰۰۰ که با توجه به روند فعلی بازار و رفتار هیجانی سهام داران توصیه به خرید و فروش نداریم.( درصورت خرید هر سهمی حتما حد سود و خد ضرر برا خود مشخص کنید)

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۵۰:۳۳

سر ناسازگاری وزارت نفت با پالایشی ها

علت لغو دارا دوم:

سعید جعفری

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری معیار

دولت فکر می‌کرد عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی در صندوق دارا دوم به تجدید ارزیابی این شرکت‌ها منجر خواهد شد. با منتفی شدن عرضه شرکت‌های پالایشی در دارا دوم تجدید ارزیابی این شرکت‌ها نیز منتفی می‌شود زیرا محرک اصلی رشد پالایشی‌ها در سه ماه اخیر گمانه‌زنی‌ها از تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت‌ها بود. این امر کمی نگران‌کننده است. مهم‌تر از آن رشد چند ماهه بورس تحت حمایت دولت بوده و منتفی شدن عرضه ETF دارا دوم به سهامدار این دید را می‌دهد که نیاز دولت به بازار برطرف شده و دست به چنین اقدامی زده است. انتظار می‌رود وزرات اقتصاد، وزارت نفت و سازمان بورس در این مورد شفاف‌سازی کنند که در صورت لغو دارا دوم تجدید ارزیابی شرکت‌های پالایشی انجام می‌شود یا خیر، تا اندکی از نگرانی‌های مردم در این خصوص کاسته شود. گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که در صورت فروش ETF دارا دوم دولت با شرکت‌های پالایشگاهی در مورد خوراک شرکت‌ها و تعدیل قیمت فروش آنها، که به افزایش سودآوری شرکت‌ها منجر می‌شود، همکاری کند. لغو دارا دوم باعث نااطمینانی مردم به بورس و دولت شده و ریسک بازار سهام را افزایش می‌دهد و به دنبال آن افت شدید قیمت سهام پالایشگاهی‌ها را شاهد خواهیم بود. وزارت نفت از دیرباز با صنایع پالایشگاهی سر ناسازگاری دارد؛ به‌عنوان مثال در سال 93 وزارت نفت به بهانه کیفی‌سازی شرکت‌ها قیمت محصولات این شرکت‌ها را کاهش داد که افت قیمت سهام این شرکت‌ها را به همراه داشت.

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۴۶:۳۴

سازمان بورس شفاف‌سازی کند

از ابتدای سال جاری تا کنون بارها دولت به شیوه‌های مختلف حمایت همه‌جانبه خود را از ورود عموم مردم به بازار سرمایه اعلام کرده ولی اتفاق دیروز اما و اگرهای فراوانی در مورد ادامه حضور صاحبان نقدینگی به وجود آورده، نه از آن جهت که این معامله مورد توجه همه سهامداران باشد بلکه از این جهت که چنین اتفاقاتی آیا دوباره تکرار خواهد شد؟ سازمان بورس در این خصوص چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ آیا این دست اتفاقات می‌تواند موجبات بی‌اعتمادی سهامداران و خروج نقدینگی از بورس را فراهم کند؟

طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 مجلس،حفاظت از منافع سهامداران خرد جزو وظایف ذاتی و غیرقابل انکار سازمان بورس و اوراق بهادار است. بنابراین سازمان بورس به‌عنوان متولی و ناظر بر هر گونه عرضه‌ای می‌تواند از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کند تا اعتمادی که عموم مردم به این بازار دارند سلب نشود.

از سوی دیگر عده‌ای از فعالان بازار بر این باورند که این خبر صرفا یک شوک مقطعی است و علت ریزش شاخص و شوک بازار خبر لغو عرضه دارا دوم نبوده است.



منشا ریزش چیز دیگری است

حمید میرمعینی

کارشناس بازارسرمایه

بازار از آخرین ساعات روز یکشنبه اصلاح قیمت‌ها را آغاز کرد در حالی که هنوز خبری از لغو عرضه دارا دوم نبود بنابراین منشا ریزش بازار، به خبر روز گذشته ربطی نداشت زیرا کل بازار با ریزش مواجه شد.اگرچه یکی از عوامل اصلی اصلاح قیمت‌ها به مشکلاتی که در عرضه ETFها به وجود آمد بر‌می‌گردد اما مدت‌هاست در مورد غیرواقعی بودن رشد برخی سهام هشدارهایی داده می‌شد و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن بود که از اواخر تابستان بازار به سمت متعادل شدن قیمت‌ها پیش برود.

واقعیت این است که نباید به این اتفاق نگاه بدبینانه‌ای داشته باشیم. اگرچه این رخداد با سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و تبلیغاتی که در مورد آن انجام داد، مغایرت دارد اما در مجموع اتفاق خاصی نیفتاده و حتی با وجود عرضه آن نیز تغییراتی در روند بهبود عملکرد شرکت‌های پالایشی به وجود نمی‌آمد.

با توجه به تبلیغاتی که دولت درباره عرضه ETF انجام می‌داد ممکن است بعد از این اتفاق؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران سرخورده شوند اما باید بدانند که رشد قیمت‌ها دور از واقعیت بوده و در روند افزایش قیمت‌ها باید اصلاحاتی انجام می‌شد. قیمت‌های فعلی از ارزش واقعی بسیاری از شرکت‌ها دور است و با هیچ منطقی همخوانی ندارد. روند کاهشی قیمت دلار از این به بعد شاخص بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد قیمت دلار بیش از این هم کاهش یابد و با توجه به این اتفاق قطعا جلوی رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار سرمایه گرفته می‌شود.

مرتضی احمدی

کارشناس بازار سرمایه

به نظر می‌رسد خبر لغو دارا دوم تکذیب شود و این امر محقق نشود زیرا بلوک پالایشگاه‌ها خریدار ندارد و در صورت لغو دارا دوم، پالایشگاه‌ها مجدد در صندوق دارا سوم یا از طریق صندوق‌های ETF دیگر به بازار بازمی‌گردند. پالایشگاه‌ها قبل‌تر بازده مناسبی نداشتند و دولت با حمایت از این صنایع این شرکت‌ها را در صندوق دارا دوم عرضه کرد. قطعی شدن خبر لغو دارا دوم می‌تواند اتفاق زیان‌باری برای سهام پالایشگاه‌ها و بورس باشد و باعث می‌شود مردم نسبت به دولت و بازار بی‌اعتماد شوند و در بلندمدت به خروج پول منجر خواهد شد. با توجه به رشد بازار از ابتدای امسال، بورس بهترین فضای سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود و ازطرفی به دلیل بازده نامناسب شرکت‌های پالایشی، برای بلوک شرکت‌های پالایشی مشتری وجود ندارد و در بلندمدت سبب افت شدید قیمت سهام این شرکت‌ها شده و شاخص را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۶:۳۲:۴۱

پرسش: حمایت سهم چکارن چقدر است؟ آیا از ۵۰۰ تومان پایین تر می آید؟
پاسخ: با سلام
اولین حمایت سهم تو ۷۰۰ تومنه در صورت از دست دادن حمایت های بعدی در ۶۰۰ ،۵۰۰ میباشد.(با توجه اصلاح شدید قیمتی سهم امکان رشد مجدد بالایی دارن که البته همه این ها بستگی به رفتار بازار و نحوه حرکت پول دارد ولی این سهم رو میتونید زیر نظر داشته باشید تا حجمی ۳ یا ۴ برابر حجم میانگین ماهانه داشته باشه بعداز آن بصورت پله ای ورود کنید.)

مشاهده استتوس

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۱:۱۹:۱۴

#فوری #مهم #دارادوم

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اظهارات آقای صالح رییس محترم سازمان خصوصی سازی در خصوص عدم همراهی وزارت نفت برای واگذاری سهام پالایشگاه ها با اظهار تعجب از مطالب اظهار شده توسط ایشان، اعلام کرد طبق آخرین نظر جناب آقای دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی ، قرار شد سهام پالایشگاه ها به صورت بلوکی فروخته شود و لذا با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است.

در هر حال در صورت تغییر این نظر و تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزیر و وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی، تفویض نمایند.

مشاهده استتوس