عامل رکود تورمی و عدم جذب سرمایه گذاری چیست ؟

، بهمن آرمان کارشناس مسائل اقتصادی  گفت: اینکه گفته می شود کشور در رکود اقتصادی قرار دارد به زبان ساده یعنی اینکه مشتری در بازار نباشد و کالاها به فروش نرفته و به طبع آن تولید کاهش یافته و یا حتی متوقف شود که این وضعیت باعث تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران و کاهش اشتغال و افزایش بیکاری می شود در این شرایط بحران سیستم سرمایه گذاری را هم مختل کرده و توان پرداخت بدهی کاهش یافته و به تعداد ورشکسته ها افزوده می شود.

آرمان  به تعریف علمی رکود اقتصادی اشاره کرده و آن را اینگونه تعریف کرد: رکود اقتصادی دوره ای را گویند که اقتصاد حالت انقباضی به خود میگیرد و کوچک می شود. به عبارت دیگر رشد اقتصادی در این دوره منفی است. این مدت معمولاً در دو دوره ۳ ماهه پی درپی تعریف می شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اما تعریف جامعتری که از رکود اقتصادی ارائه می شود عبارت است از پایین آمدن قابل توجه فعالیت ها در کل اقتصاد که حداقل چند ماه به طول انجامد.   این در حالی است که اقتصاد ایران حدود 4 دهه در رکود تورمی فرو رفته و تا این وضعیت ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم با شعار خروج از رکود روی کار آمد و در بدو ورود به پاستور هم بسته خروج از رکود بدون تورم را طرح ریزی کرد آیا در این مدت توانسته است رکود را از اقتصاد ایران خارج کند؟ گفت: برای بررسی این مساله ابتدا باید بررسی کنیم که عوامل ایجاد رکود در کشور ما چه مواردی هستند؟ رکود تورمی در کشور ما وابسته به عوامل داخلی و و خارجی نیز تحریم هاست. به نظر می رسد اگر یکی از این عوامل همچون تحریمها به واسطه مذاکرات هسته ای برداشته شود یکی از عوامل رکود منتفی شده و و می توان به بازگشت رونق اقتصادی به کشور امیدوار بود. چرا که به واسطه برداشته شدن تحریمها سرمایه گذاریهای خارجی روانه بازار کشور شده و اقتصاد داخلی را متاثر میکند.

آرمان خاطر نشان کرد: در بخش عوامل داخلی نیز عدم تحرک بخش خصوصی سبب رکود تورمی در کشور شده است. چرا که دولت به تنهایی توان سرمایه گذاری در تولید و پروژه های عمرانی را ندارد و نیاز است که بخش خصوصی فعالانه تر عمل کند.

وی آینده اقتصادی کشور را روشن پیش بینی کرده و خاطر نشان کرد: بعد از هشت سال رکود در همه بخشهای اقتصاد دولت گامهایی را برای اصلاح اقتصاد و خروح از رکود برداشته است که همین اقدامات توانسته است آرامش را بر فضای اقتصادی حاکم کند.

  کارستان

  محمد رضا کرمپور فیروزی

  گلچین اخبار روز ایران و جهان | آموزش‌های کاربردی کسب و کار | اخبار بانکی، مالی و مالیاتی

  آرمان | رکود تورمی | بخش خصوصی